Vad ska jag läsa?
Endera dagen nu kommer jag att komma förbi SF-bokhandeln och jag tänkte att jag skulle prova någon ny författare. Vad kan rekommenderas? Helst en kortare serie (2, 3, 4 böcker eller så), inte en av dessa "evighetsförfattare" som skriver tiotals böcker i sammanlänkande delserier.
Jag gillar det mesta som är någorlunda genomtänkt. Det får gärna vara övernaturligt, satt i denna värld eller någon annan, men helst utan alltför mycket alltför grafiskt sex och våld, om det inte för storyn framåt.
Stiftelsen.
Frank Hebert: Dune & 3-4 följande.
Filmen sög big time men böckerna är klart läsvärda
Sen: Enders Game.. Klart läsvärd!
Helaconia böckerna av Brian Aldiss. Klart värt besväret att hitta dom
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Finns massor, men oj, Stiftelsen som jaerven föreslog - den är en måste-läsas! Men finns den i handeln längre?
En annan jättegammal goding är "Websters värld" av C. Simak….
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
# 1 + 4: Vet inte om den finns i handeln, men den finns i min bokhylla 😉.
#2: Dune är en sådan där evighetsserie där man inte får tag i alla på en gång - jobbigt. Om jag någonsin hittar ett paket med alltihop till rimlig peng ska jag nog läsa dem igen.
#3 + 4: Ska kolla in Aldiss och Simac.
Nu dröjer det ett tag innan jag kommer dit igen, den här gången blev det Ship Breaker av Paolo Bacigalupi. Vi får se hur den är, jag började med The Strain-trilogin av del Toro/Hogan.
SF-bokhandeln då man kommer in där är det stört omöjligt att komma därifrån den närmaste timmen,.. Intressant tråd då jag finner en hel del bra tips på bra böcker.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥