Star Wars: Machete-ordningen
Jag hittade en sida som förseslog ett väldigt intressant sätt att se Star Wars-filmerna på. Det går ut på att man ser filmerna i följande ordning: IV, V, II, III, VI och helt utesluta episod I.
Mer ingående beskrivning av det och varför man ska se filmerna på det här sättet hittar ni här: http://static.nomachetejuggling.com/machete_order.html
Vad tror ni om den här ordningen? Jag tänker testa den nästa gång jag tittar igenom filmerna.

Tanken är visst att tjuvhålla på "överraskningen" att Darth Vader är Lukes far, varför man skall skippa episode I är dock lite oklart
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#1 Anledningen till att skippa episod I är att den filmen inte tillför något till den stora bilden och går, enligt den som skrivit sidan, hoppa över utan några större problem. Nu var det ett tag sen jag såg episod 1, men trots att jag faktiskt tycker att den filmen är ganska mysig (alla star wars-fans verkar hata den) är jag benägen att hålla med att den lika gärna kan hoppas över.
Sen är det man "tjuvhåller" på inte att Darth Vader är Lukes far, utan att Luke och Leia är syskon. I och för sig beror det på vilken ordning man anser att filmerna ska ses annars, låt mig omformulera mig: Man anser att man genom att se filmerna i den här ordningen får ut maximal dramaturgisk effekt.
#2 Lite av favorit.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥