Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikettsci-fi-filmer
Läst 1126 ggr
JanGBG
1

The Hunger Games

GladHar i dag sett filmen "The Hunger Games" på Bio.

Tyckte den var FANTASTISK bra.

Såg den med min son (44år) o barnbarn(tös 17). Vi tyckte om den alla tre.

Fast jag och grabben mest, tror att vi såg kopplingarna till vad den försökte berätta.

Trots att jag är en "old man" uppskattar jag väldigt mycket att se en kvinnlig hjältinna i huvudrollen.

Trots att den var två timmar och 20 min, så gick den fort.

MissInAction
0

Vad kul att ni alla gillade den! Glad Ja visst gick tiden fort! Helt otroligt.

Kanske ska du läsa böckerna också? Om du inte redan gjort det. De är, som det brukar när bok blir film, djupare och rika på detaljer. 

Jag hade sett fram emot filmen sedan i höstas och mina förväntningar varierade mellan låga och skyhöga. Såhär i efterhand känns det lite som antiklimax, på grund av ett par väsentliga saker som de har ändrat och gjort annorlunda. Men jag tycker ändå att det är en bra film <3

Andra filmen kommer 22 november 2013!

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Mantissa
0

Jag tyckte inte filmen var speciellt bra. Hade iofs inte läst böckerna så att det kommer en fortsättning förklarar ju det abrupta slutet. Kändes inte naturligt alls. Sedan var det en hel del skakiga närbilder som vad sjukt irriterande på storskärm. Kanske blir bättre på tv.
"överklassen" kändes oäkta. För mycket parodi på sig själv. Han presidenten var bra.

MissInAction
0

Hahaha ja, men överklassen är oäkta. Eller, de som bor ute i distriken tycker att de är extrema och konstiga, ytliga och.. ja jag vet inte hur man ska beskriva dem. Men de har ju som nöje att titta på när barn dödar varandra, för deras barn behöver ju inte oroa sig för att behöva tävla.  Gale och Katniss brukar när de är själva ute i skogen (i boken) härma dem och driva med dem.Så det är meningen att de ska vara sådär. Glad

Jag håller med dig om att många scener var röriga och ofokuserade men det kan ju bli bättre i mindre format kanske.

Kluring om Ryssland

medde
0

Vi var och säg den i tisdags jag och dotter. Jag har inte läst boken. Men det har dotter, nja inte hela ännu men en stor del av den. Jag tyckte den var riktigt bra. Pricis som JanGBG sa den hade något att berätta.

Dotter tyckte den var hur bra som helst. Så vi lämnade bion klart nöjda

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

MissInAction
0

Ja visst finns det mycket diskussionsunderlag i böckerna, kritik av olika slag. Sådant som kanske inte alla tänker vidare på utöver det som står i boken, men det händer rätt mycket annat också Glad

Kluring om Ryssland

medde
0

Vad som än var är jag så nöjd att min dotter tjatade till sig att vi skulle gå

[Woozy]
0

Man kanske skulle ta sig tid och se den filmen då Tungan ute

medde
0

#7 Det tycker jag kan vara en bra idée. Filmen är klart se värd

JanGBG
0

Obestämd

Dom röriga scenerna? Dom var ju på själva "DÖDANDET" och jag tror att hade dom varit långsamare och tydliga hade dom gjort för stort intryck på publiken.

Det var ju ett brutalt och blodigt sätt man dödade på, Svärd, kniv och Pil.

Nu skedde det utan detaljer, vilket skonade publiken.

Sehvrin
0

Nu har jag äntligen sett den och jag tyckte den var väldigt bra. Det enda som hindrar mig från att tycka att den var fantastiskt bra var kameran. Den rörde sig ju hela tiden! Tror det fanns en eller två scener då den var helt stilla (varav en var en hallunication).

Utöver kameran fanns det en annan sak som jag ogillade och det var hur de ändrat på nästan allt som handlade om härmskrikebroschen. Sen fanns det givetvis småsaker jag saknade från boken, men det är sånt man får leva med när en bok blir film.

Det som var bra med filmen övervägde dock det som var dåligt. Det mesta som var tillagt (som inte fanns med i boken) var riktigt bra. Jag älskade att man fick se spelledarrummet och vad som hände utanför arenan under spelets gång. Scenen i slutet med Spelledaren uppskattade jag väldigt mycket också.

Om bilden var skakig  och störande var ljudet desto bättre. Jag tyckte att de använde ljudet väldigt bra för att förmedla känslor och upplevelser. Jag gillade också det "sparsamma" soundtracket, det hade inte passat med pampig musik ala John Williams i en film som denna.

På det hela tyckte jag som sagt om den och jag ser fram emot de kommande delarna. Särskilt film tre blir intressant, då jag inte tyckte att boken var lika bra som de övriga eftersom det hände alldeles för mycket. I en film måste man ju reducera bort saker, så jag känner att det är fullt möjligt att jag kommer tycka bättre om film tre än bok tre.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

medde
0

DEn andr akomme rväl inte föränn 2013 hösten eller har jag fel?

Sehvrin
0

#11 Det stämmer, 22 november 2013 är det datum som finns just nu. Fast det hindrar mig inte från att se fram emot den och trean (som jag är ganska säker på också kommer filmas) Flört

medde
0

Jag har inte läst bok tre ännu. Jag och dotter delar, så jag inväntar den delen..Urk det var ju över ett helt år kvar.

Sehvrin
0

Här är en intressant sida där man gjort en överlevnadsanalys på deltagarna i det 74:e Hungerspelet (det som filmen/första boken handlar om) http://www.bdkeller.com/writing/hunger-games-survival-analysis/

JanGBG
0

Nu efter så här lång tid har jag läst boken.

Den var otroligt bra.

Tyckte lika mycket om den som filmen.

MissInAction
0

Vad kul! Tycker du att de har gjort första boken rättvisa då? Glad

Kluring om Ryssland

JanGBG
0

Det är inte helt lätt att svara på.

Det som tog mig i filmen var budskapet.

Det gick ju fram riktigt om man läser boken.

Det var ju så mycket mer i boken, så mycket "förklaringar".

Men, ja , jag tyckte nog det.

Jag är ju en gammal "gubbe" så jag har ju sett många filmer på detta tema.

"Spel för att lungna en svältande befolkning" men det var ju så det var på riktigt i gammla Rom. Gladiatorspelen.

MissInAction
0

Jaha men vad roligt att det är fler än tonåringar som uppskattar böckerna Glad De ligger fortfarande högt upp på topplistan över ungdomslitteratur har jag sett.
Själv är jag ju lite drygt 30 och tycker att böckerna ofta är otäcka Förvånad

Just dystopier är väldigt populärt nu, verkar det som.

Kluring om Ryssland

JanGBG
0

Jo, visste handlar det om unga Människor!

Men skulle inte vilja kalla det "Ungdomsböcker"?

Det har ju mycket att ge oss "Vuxna" se på mig och min son vi tyckte ju om den filmen

Jag är ju 70 och han över 40.

MissInAction
0

De brukar placeras på ungdomsavdelningarna och det är nog bland ungdomar som de flesta läsarna finns, det var bara det jag menade Glad

Tro mig, jag ogillar att placera böcker i åldersfack, exempelvis så tycker jag det är vansinne att döma ut böckerna om Harry Potter som "barnböcker" när det finns trogna fans i alla åldrar ♥

Kluring om Ryssland

medde
0

Jag gillade böckerna bra! Filmen var lite si och så.

Men instämmer att den inte ska kalas enbart ungdomsbok.

[SallysPigge]
0

Jag har ännu inte sett filmen men ena tonårsdotter har sett den och tjatat massor om den, hon fick den nu som premie från jultidningarna så jag kan nu se den.

Den äldsta dottern vill se den men har bestämt sig för att läsa boken först.

Så det pratas en del om den här hemma och jag får ta och se den snart :)

JanGBG
0

Är det inte en härlig känsla? Här sitter vi i åldrar från 70 till tonåren och tycker att vi har alla fått ut något av en bok och en film?  Både män och kvinnor?

Jag vet när vi lämnade biograf salongen, Jag (70), min son (44) hans dotter (17) att jag hade en bra känsla av att vi delade värderingar i filmen.

medde
0

#23 Då har man lyckas med filmen!Skrattande

MissInAction
0

Absolut, det är härligt! Mer såna historier, tack Glad

Samma grej är det med Harry Potter också, så underbart tycker jag!

Nu ser jag fram emot andra filmen, som har biopremiär om lite mindre än ett år!

Kluring om Ryssland

JanGBG
0

Visst är Harry Potter bra, ser den gärna!

Men den väcker inte samma sak hos mig som Hungerspelen.

Har inte riktig sinne för magi och trolldom.