Hjälp att identifiera bok?
Efter några år kommer jag ofta inte ihåg vad böcker heter eller vem som skrivit dem, utan bara vad de handlade om. Så när jag får lust att läsa om dem vet jag inte var jag ska leta … Är det någon som känner igen nedanstående?
I en annan värld än denna finns ett jättestort tåg, som hela tiden mycket långsamt måste röra sig framåt, för annars kommer det att hinnas ifatt av något (tiden? verkligheten? gravitationen?) och upphöra att existera. På tåget lever och bor ett folkslag för vilket detta är fullkomligt sant. De lägger utt räls framför tåget och tar upp den bakom, de gör utflykter bort från spåret för att samla mat, men om de hamnar för långt bakom tåget börjar de förändras och de kommer aldrig tillbaka (mycket sinistert!). Jag har ett svagt minne av att det visade sig finnas folk som utmärkt väl levde på samma ställe hela tiden i samma värld, men jag minns inte hur det slutande.
Någon hör några klockor ringa?

Dom som inte kom tillbaks upptäckte väl världen s.a.s. det var därför dom inte kom tillbaks, ursäkta min lilla fundering, åter till ämnet, nix jag har ingen aning om vilken boken är men det låter onekligen intressant
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Tyvärr inga klockor ringer, ska kolla upp och se vad att finna.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
AHA!!! Nån ställde samma fråga till Science Fiction Bokhandeln på Facebook, de trodde det var den här:
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Tyvärr så läser jag inte böcker. 
#3: AHA var ordet - det låter som den rätta! Jag läste den på svenska, lånad från överblivna avdelningen på något bibliotek för länge sedan, men nu kan jag ju börja leta efter den igen! Massor av många tack!
EDIT: Hittade den på Amazon för 3.99 USD och uppåt. Sparsam som jag är ska jag kolla senare om de aktuella säljarna har något annat smaskens - så jag kan handla med och spara porto
.
Ställde du möjligen samma fråga här som på ett bibliotek? Det var en bibliotikarie som ställde frågan till Science Fiction Bokhandelns facebooksida och hänvisade till att någon hade frågat henne på jobbet.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#6: Nej, jag har inte frågat någon annan. Och jag hade inte kommit mig för att fråga SF-bokhandeln heller.