Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikettsci-fi-filmer
Läst 1868 ggr
Surtsey
0

Resan till månen 1902

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den här bilden känner nog alla igen men kanske inte lika troligt att du sett filmen?

Resan till månen, eller Le voyage dans la lune som är dess franska namn kom 1902 och anses vara den allra första science fiction filmen. Dessutom var den en av de första filmerna som endast var ren underhållning och en riktigt långfilm med sina dryga 13 min under en tidsperiod när film endast var ett par minuter.
(Fast jag har läst att orginalet var 20 min men endast kortare kopior finns kvar)

Filmen handlar om ett gäng män som bygger en rymdraket eller kapsel snarare, och skjuter sig till månen med hjälp av en enorm kanon. Väl på månen blir de tillfångatagna av urinvånarna och förs till deras kung. Invånarna måste besegras för att sen fly tillbaka till jorden där de blir väl mottagna och hyllade.

Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig när jag satte på klippet men jag blev faktiskt positivt överraskad. Scenografin imponerar och är riktigt vacker. Visst för att man ser att det är målade kulisser men vackra likväl. Även specialeffekterna gillade jag när männen dödar invånarna och de går bokstavligen "upp i rök", rätt kul faktiskt.

Helt klart en film man bör se som filmintresserad.
Orginalet är givetvis en stumfilm men här har ett folk/cabaret band gjort sin egen tolkning och lagt på musik.

42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se

StefanW
0

Håller med om att det är en riktigt intressant film. Man ser lite då och då bilder från den och närmast tänker jag på när de landar på månen (6:15 in i filmen) det var lite annat förr mot dagens datorgenererade filmer.

Stefan - Modellbyggare

medde
0

Det här var verkligen bra skrivet och fick mig riktigt intreserad. Ska t amig en kopp kaffe om en stund och kika in på klippet i all ro.. Inga hundar eller något som påkar.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥