Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikett: stargate-wars-trek
Läst 810 ggr
Sehvrin
2

Förälskad på nytt

Star Trek: Voyager var den första science fiction-serien jag verkligen följde och därmed fungerade den som min introduktion till Sci-fi. Jag älskade den och ville veta allt om Star Trek-universat; jag var nog på god väg att bli en "trekkie" Men när Voyager tog slut svalnade mitt intresse för Star Trek: Enterprise var ju inte alls lika bra och dessutom visade SVT bara en säsong. Åren gick utan någon Star Trek på tv. Doctor Who tog över som min stora fandom.

Men i påskas hade jag en vän på besök och jag tvingade honom att se två star trek-filmer (Undiscovered Country och First Contact). Efter det blev jag så sugen på att se mer Star Trek så jag köpte mig första säsongen av Voyager.

Och nu har jag förälskat mig i serien på nytt och säsong 2 är beställd.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, mer än att få dela med mig av den härliga känslan av att återkomma till en serie efter ganska många år och inse att man fortfarande tycker om den.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[SallysPigge]
0

Älskar Star trek med :-) Men ge dom andra serierna en chans du kommer inte ångra dig :-)

Cameo47
1

Idag har jag ägnat hela dagen till att kolla på Star Trek. Är med i den lokala Star Trekföreningen Stockholm Trekkers och vi hyr en biograf ca 10 ggr per år och kollar på Star Trek i alla former från ca kl 10-22.

VOY är ok, men inte i närheten de tidigare seriernas höga kvalitet. ENT är till största del rena smörjan. TNG och DS9 är svåra att komma in in eftersom de första 2 säsongerna av resp serie är rätt sega, men sedan blir de fantastiskt bra. TOS gör 2 bra säsonger och sedan är 3:e lite si och så, men det finns riktiga gobitar även i den säsongen.

Why is it that dinosaurs always die running?

[SallysPigge]
0

Ja Next Generation är bra, riktigt bra. :-)

Och man får alltid någon ny favoritfigur i varje serie. Hade varit intressant att göra en ny serie med dom starkaste karaktärerna från tidigare serier, hade varit något. :-)

Men sedan så finns ju några karaktärer från TNG i DS9. :-)

[SallysPigge]
0

Åh vad star trek sugen jag blev nu … har ju inte sett orginal serien direkt och har ju funderat på ge den en chans. Får kolla med min bror om han vill låna ut. Risken är ju att när jag sett den så vill jag se dom andra serierna igen, men den risken tar jag mer än gärna :-)

Sehvrin
0

#1 Jag har sett eb del avsnitt från de andra serierna också, men det är VOY som är min favorit. Tror det dels har att göra med att det finns en bit nostalgi bakom och dels att jag gillar karaktärerna i VOY bättre än karaktärerna i de andra serierna.

Möjligen att DS9 skulle kunna konkurrera, men jag har bara haft möjlighet att se ett par avsnitt av den, så även om den verkar lovande kan jag inte  göra nån bedömning av den.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[SallysPigge]
0

#5 Ja om jag ska gilla någon minst så är det DS9, men det är med en knapp marginal då jag älskar dom alla :-)

Cameo47
0

#6 Huh? DS9 är ju den bästa serien! Se den från början till slut och jag kan lova att man inte blir besviken. Jag har stt alla serierna åtskilliga ggr och tycker att DS9 är bäst tätt följd av TNG och sedan TOS. VOY är TNG light ungefär. VOY kommer ung på samma plats som TAS. ENT var rätt dålig, tyvärr, men hade ett par ljusglimtar.

För dig som bor i närheten av Sthlm och gillar Star Trek så finns den eminenta föreningen Stockholm Trekkers, som hyr en biograf in Skarpnäck 10 ggr/år och visar Star Trek + annan scifi. Vi fyller 15 år i år.

[SallysPigge]
0

#7 Har vissserligen bara sett DS9 hela serien 1 gång. :-) Älskar Quark :-P

Men det lär väl bli att jag ser dom alla på nytt snart då jag ska låna orginal serien av min bror. För börjar jag titta så lär jag inte kunna sluta förrän jag sett dom alla. :-)

cinna
0

…och här kör vi en rewatch av VOY just nu. Är inne på s. 5 Glad

Vilken serie som är den bästa kan vi nog tvista om i all oändlighet, men Enterprise *är* bra i vår mening här hemma.
Tycker det är kul att se deras trevande försök att komma framåt, (Vaddå första direktivet!??)  och att hitta grejor som man senare vet vad det blev av…

Vi såg DS9 när det gick på 5an för 10-15 år sedan och den föll varken mig eller min make i smaken. Får se om vi ger den en ny chans så småningom när det vi har på filmhyllan känns uttjatat. Flört

[SallysPigge]
0

#9 Så härlig att du skriver vi. I min familj är jag ensam att älska Star Trek. resten av familjen tjuvtittar när jag kollar och kan fastna med att se hela avsnitt. Men säga att dom gillar vad dom ser vägrar dom. Och det gäller både barnen och gubben.

Tur är så har jag min bror och pappa :-) Och er här inne så klart :-)

cinna
0

Vi = min man och jagKyss
Tonåringen tycker vi är jättekonstiga, men det tycker väl de flesta om sina föräldrar när de är i den åldern…

Makens min var ganska obetalbar när han efter ett par dagars bekantskap frågade om min favoritfilm, och jag lite smått generat pep fram att jag jo, jag gillade ju tex StarWars…
Den kvällen knallade vi bort till videobutiken och hyrde Stargate som nyss kommit ut… och resten är som sagt var historia.Flört

[SallysPigge]
0

Barnen älskar Star Wars … men inte jag… älskar Star trek :-D

Men jag kollar gärna själv ändå, men när Next Generation seriens filmer kom upp på bio då var jag där med min bror och kollade :-)

Cameo47
0

Mina avkommor är väluppfostrade dvs tycker om Star Trek  Tungan ute Båda tycker bäst om DS9. Den ena gillar VOY näst bäst och den andra TNG. Bättre hälft gillar också Star Trek, men är inte lika hängiven som jag.

Faktum är att scifi som genre är det jag gillar bäst så det är inte bara Star Trek. Star Wars är mer fantasy än scifi.

[SallysPigge]
0

#13 Så jag har inte fostrat mina barn rätt Gråter …. Flört Inte för sent ännu får binda fast dom i soffan, sätta tändstickor på ögonen och tvinga dom ….Oskyldig

Nä skämt åsido, dom kan fastna om jag tittar men påpekar jag nåt så sticker dom och säger att det fanns inget annat att göra osv …

Att Star Wars är mer fantasy kan vara förklaringen på att jag inte gillar det lika mycket då mina två äldsta barn älskar fantasy …

Har nu fått låna Star Trek Original Serien så jag ska ge den en chans och det redan ikväll. Tungan ute

Cameo47
0

Jo, hjärntvätt a la A Clockwork Orange gjorde susen ;-)

Hoppas du gillar serien. Jag gillar kläderna och rekvisitan och props och inredning och humorn och givetvis Spock. Favoritavsnittet är Trouble with Tribbles från säs 2.

[SallysPigge]
0

Jag säger bara urk! Jag är på andra avsnittet i mitten och jag står Inte ut … Guld i mun

Har jag gett serien en chans nu? Oskyldig

Får väl hoppa fram till Tribbles avsnittet då det är det enda avsnitt jag minns att jag sett tidigare. Så jag får något marsvinsliknande att se på Tungan ute

Cameo47
0

#16 Huh? Serien tar ett tag att komma igång. Ge den några avsnitt och se den inte på så stort allvar.

[SallysPigge]
0

Ok, orkade inte se något alls mer, gör ett nytt försök imorgon :-)

Spöket
0

När man ser på serier som är från 60-talet som måste man ställa om sig helt till ett långsammare tempo och dyl.

Första gången jag såg TOS så tänkte jag "vilket mög" men nu gillar jag den starkt Glad

Jag har ALLA säsonger av alla ST-serier (även den tecknade )

Jag gillar dem i denna ordningen

1) Enterprise - grymt bra

2) DS9 - jättebra

3) TOS - jättebra

4) TNG - bra

5) VOY - bra

6) Tecknade serien - skitkass Tungan ute

Multi vad?

medde
0

319 Din lista var verkligen helt rätt..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Cameo47
0

Va? Enterprise bra? Den suger ju! Den tecknade serien är klart underskattad. Faktum är att den är den enda star trekserie som vunnit en emmy för bästa serie.

1. DS9

2. TNG

3. TOS

4. VOY/TAS

Förresten, Trekdag med Stockholm Trekkers nu på lördag 2/6