Knepig fråga
Vet ej om den hör hemma här, men jag frågar ändå 
Om två rymdskepp som åker med säg 99% av ljusets hastighet vardera ifrån varandra. Blir den totala hastigheten 1.998 ggr ljusets hasstighet då, eller vad kalls det för i sci-fi kretsar?
Hyperspeed?
Vilken knepig fråga. Jag har ingen aning. Har inte ens tänkt på detta.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Vi får hoppas på att Starhawk tittar in. Han vet det kanske?
Wrooom!

Jag sa till sissie Starhawk kan vara rätt person..
Starhawk!!! Var är du? Hjälp behövs!!!!!!!!!!!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Var det inte Einstein som sa att den högsta hastigheten som kan uppnås är ljusets?
Det är väl det som nu diskuteras!
Vad kallas det Sci-fi?
Är det inte "varpdrift" man säger när man förflyttarar något som inte går enligt fysikens nuvarande lagar?
Det slog du helt rätt Jan GBG!
Vi kanske kan lösa detta utan Starhawk?
Wrooom!
JanGBg är ju rätt ute
Jo jag har också fått lära mig att ingenting kan färdas fortare än ljuset. Men så sa de om ljudet också. Att man inte kunde flyga fortare än ljudet, ända tills de verkligen gjorde det och orsakade en stor knall på kuppen.
Så man kanske kan flyga fortare än ljuset! Har de inte lyckat få protoner eller liknanade att flyga fortare än ljuset i Zern?
Wrooom!
Vet ni vad! Varför inte föra in den här frågan till astronomi? Jag tro helt och fullt att även medis killarna där kan svara.
Jag tänkte mera på om vad som sägs i serierna.
Minns inte vad de säger i Star Wars, men warpdrift låter bekant.

Hmmm, jag har läst just ordet WARPDRIFT i säkert 20 olika Sci-fi berättelser.
Men vet inte var det kommer i från?
Det är väl lite det jag är nyfiken på. Vart det kommer från, och om det är det som är den optimala hastigheten.

Tja igår var jag upptagen med dom sista stegen i min konvertering av min cykel och sen kände jag för lite Star Trek Voyager så datorn fick stå
På första frågan blir svaret att i förhållande till varandra så har rymdskeppen en hastighet av 1,998 gånger ljusets. Vad man har för hastighet i rymden är alltid i förhållande till nåt annat. Vi är så vana vid förhållandet att ha fast mark under fötterna att vi inte automatiskt kopplar till att i rymden finns ingen fast punkt att utgå från. Hastigheten är alltid i förhållande till något rörligt föremål.
Det talas ofta om att Einstein bevisat att man inte kan flyga fortare än ljuset. Men detta är helt fel! Hans formler sträcker sig fram till ljusets hastighet, vad som händer sen vet man inte. men att saker kan röra sig fortare än ljuset vet man redan, man har fångat in partiklar som helt klart rört sig fortare än ljuset. Analogin med ljudets hastighet är intressant, man kunde räkna ut att det inte gick att flyga fortare än ljudet, men det berodde på att ekvationen som man använde uteslöt ett par värden eftersom dom var så små att dom inte hade nån betydelse, men när man tittade närmare på det hela så visade det sig att när man kom upp i närheten av och över ljudhstigheten så var dom allt annat än betydelselösa
Warpdriften som nämms är en intressant variant, där rör sig rymdskeppet inte alls, det står still! Istället är det så att man "warpar" rymden förbi skeppet
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jo jag vet ju vad warpa är då jag spelat onlinespel förr i tiden med sjuka lagg och warp he he

Bra nu har vi fått det ordentligt utrett.
Tack Starhawk.
Så bra. misstänkte Starhawk var rätt man för denna fråga.
Då känner jag mig nöjd med svaret