Lou Ferrigno
Den gröne stora skrotlyftaren Hulken känner nog alla till. Men vem är då mannen som gömmer sig bakom den gröna färgen? Mannen som trots sitt handikapp blir ett stort namn inom filmen värld.
Lou Ferrigno föddes i Brooklyn, New York. Vid en ålder av tre år så fick han diagnosen att hans hörsel hade försvunnit med 75-80% p g a en öroninflam-mation tidigare. När han var tretton år så började han styrketräna. Hans beslutsamhet att börja träna och sedan också att tävla bl a mot Arnold Schwarzenegger, anser han själv bottnar i hans hörselskada. Han blev mer fokuserad på att lyckas i livet och göra något bra av det.
Lou hade sedan unga år Steve Reeves som spelade rollen som Hercules, som förebild. Lou skulle senare även axla rollen som Hercules.
1969 gick Lous ut High Scool och han vann sin första titel som IFBB Mr.America och Mr.Universe fyra år senare.
Tidigt i sin karriär bodde Lou i Columbus och tränade tillsammans med Arnold Schwarzenegger.
1977 fick Lou Ferrigno rolle som Hulken. Bill Bixby spelade rollen som David Banner och han och Lou blev goda vänner. Det var bara i en enda episod som de spelade mot varandra. Annars så hade de sina roller var för sig i serien. Bill Bixby blev som en mentor för Lou och tog honom under sina vingar. Bill även dirigerade Lou under några av episoderna. Lou Ferrigno fortsatte att spela Hulken till och med 1981, även om de sista avsnitten inte visades förrän i maj 1982. Strax därefter så spelade Lou tillsammans med Bill Bixby i de tre filmerna om "The incredible Hulk".
Lou var med i några fler filmer efter filmerna om Hulken. Bl a så gjorde han rollen som Sinbad i filmen "Sinbad of the seven seas".
1978 gifte sig Lou Ferrigno med Susan Groff. De skilde sig ett år senare. 1980 så gifte han sig men Carla Green. De har tre barn Shanna 1981, Louis Jr 1984 och Brent 1990. Shanna har haft en roll i Days of our Lives, medan sonen Luois Jr spelade back i University of Southern Californas fotbollslag - Trojans.
I slutet av 1990-talet och ett tag framåt så var han personlig tränare till Michael Jackson för att hjälpa Michael att komma iform inför konserterna i London. Lou Ferrigno har dessutom ett företag - Ferrigno Fitness - där han säljer träningsutrustning.
I November 2010 svor Lou Ferrigno eden och blev medlem i Maricopa Countr, Arizona, som volotärpolis. Andra kända personer som också är med är Steven Seagal och Peter Lupus (Mission impossible).
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Har man TV4 science fiction kan man se kultserien Hulken 
Han hade en roll i en de senaste Hulken filmerna, där han spelade en vakt.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Intressant läsning.
Han va ju på en av mässorna för nåt år sen, träffade honom aldrig utan betraktade på avstånd. Fortfarande rätt biffig vill jag minnas
42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se
Dom gamla hulkfilmerna är ju klassiker som borde visas på tv.
Hur många delar av hulken finns det? Tycker TV4 science fiction visar serien dygnet runt. Eller är det som våra värsta år på tv6 som dom visar om och om igen?
De brukar visa serier om ingen, så det lär de nog göra med Hulken igen.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
#6 Visas just nu 
Började titta på dom äldre av snitten, men som det sades ovan,. Så har jag ledsnat redan dom fullkomligt öser ut dom.
INtressant artikel måste jag säga.
Hulken känner nog alla till. och därmed Lou Ferrigno
När jag var liten så var jag rädd för hette han David Banner? -innan han blev hulken. Hans ögon var jag rädd för. he he
Men dom var ju läskiga precis då han skulle bli Hulken.
jepp
Jag var besatt av hulken. Var 7-8 år. Hade mängder av serietidningen och tecknade egna hulkserier.
Visst var Hulken stor på den tiden då det begav sig. Minns min bror han var som "tokig" i Hulken.
Serien går som sagt på TV Science fiction men tror inte den har samma genomslagskraft nu. Målgruppen förändras. På min tid fanns inga datorer och facebook. Snarare nostalgiska farsor som tittar 
När jag såg den första animerade filmen av Hulken så skrattade jag så jag grät. 
Det finns bara en Hulk.