Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikett: stargate-wars-trek
Läst 2493 ggr
medde
0

Dödsstjärnan 800 000 att bygga

"Några studenter på Lehigh University i USA har räknat på hur lång tid det skulle ta att bygga Rymdimperiets dödsmaskin."

Artiklen som i en kvällstidning  och var riktigt kul att läsa. Mycket tänkvärt, för inte har vi nog flesta inte tänk i dessa banor.. Kika gärna in på länken och läs.. Mycket bra jobbat av dessa studenter,

Klicka här=)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

StefanW
0

Kul uträkning! Fast jag känner mig lite tveksam till att de skulle bygga allt i stål. Med deras beräkningar så skulle det ju gå åt ofantliga mängder, så därför tror jag att den skulle innehålla mer kompositmaterial som går att tillverka under lägre gravitation mycket snabbare. Sedan skall ju byggmaterialet fraktas från en planet ut i rymden…usch då vad jag skenade iväg i fantasin och Ja, jag vet att det är en saga!

Stefan - Modellbyggare

sissie
0

Jösses! Det var några år det. Undrar man det är genomförbart över huvud taget? Antagligen inte.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Geru
0

Umm, kör man av mineralerna och så från månen så är det lättare att frakta. Det är aldrig bra att försöka dra något ur från en planets gravitation. Bättre att skaffa alla råvaror i noll gravitation då.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

JanGBG
0

Vi är ju inte riktigt där än, men jag tror att det kommer att byggas stora rymdstationer i rymden, men dom ligger nog långt bort i tiden. Fler hundra år

Geru
0

#4 Nja, tror jag inte. Jon-motorerna börjar ju komma(en form av eldriven motor) som tydligen kan ta en te.x. till mars på 3 månader. Vilket gör resor till månen en baggis.

Problemet är ju att man måste ha något som ger lite gravitation i rymden, men jag ser ingen planera för någon form av roterande station..

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

JanGBG
0

Har jag alldels fel? Men har inte någon av de här farkosterna som redan är i gång, en jonmotor?

Jusst nu finns väl inga pengar till något större rymd äventyr.

Geru skriver "roterande station", vilket är det man tänker på. Men jag undra, tänk om man kunde skapa något med "dragningskraft" på materia?

Man har någon form "maskineri" i mitten av stationen som "drar" åt sig föremål och människor? Vad nu det skulle vara? Vi snack ju om att upphäva naturlagar nu! Men är det SCI-fi så har jag väl lov att spekulera.

Geru vad är det du har som Avatar? Någon liten Flodhäst?

StefanW
0

Ny teknik: Jonmotor

Stefan - Modellbyggare

sissie
0

Här stod det lite mer om denna motor. Den fick krascha på månen efter att ha fullgjort sitt uppdrag.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Geru
0

#6 Jo, men det är inte riktigt samma sak att driva en satelit med en jonmotor och en mycket större rymdfarkost. Det har varit mycket problem med hur starka dom är.

Och kör man in en fissionsreaktor i en jonmotor borde man ju ha lite kraft tycker jag.

Min Avatar är en leguan som röker pipa och har kaninöron!

Skapa dragningskraft på materia, så som te.x. artificiella gravitationsfält är väl lite av en önskedröm:p Men vi har inte direkt någon aning om vad gravitation egentligen är:) Har för mig att CERN byggdes för att ta reda på det?

Om du kommer på ett sätt att bygga artificiella gravitationfält så kommer rymdresor komma samtidigt, eftersom att man kan "warpa" då.

-Stephen Hawking

starhawk
0

Det är ju inte säkert att allt kommer på en gång, bara för att man lär sig alstra konstgjorda gravitationsfält så är det inte säkert att Warp-teknologin kommer på en gång.

Men till dess så måste vi fixa nån annan sorts gravitation, det har ju visat sig att människan inte mår bra av längre rymdfärder i tyngdlöshet. En färd till Mars med rådande teknologi skulle göra att rymdfararna inte ens skulle klara att gå i Mars lägre gravitation. Här på Jorden får ju rymdfarare sitta i rullstol ett bra tag efter rymdfärder av kortare längd än den till Mars. Det enklaste sättet att åstadkomma en articifiell gravitation är givetvis centrifugalkraften. En möjlig lösning är ju det ryska rymdskeppet i 2010

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Geru
0

#10 Nej nej, men då kan man iallafall forska kring det.

Mja, mars skulle duga. Visst, du skulle ha viss degration av muskler, men inte alls som det är i noll gravitation.

Centrifugalkraften är nog det som kommer gälla ett tag frammåt. Så länge man sover och motionerar i normal gravitation så kommer man klara sig.

-Stephen Hawking

starhawk
0

Om man kunde åstadkomma en uthållig motor med 1 Gs acceleration skulle problemet vara löst, accelerare halva vägen dit, sen vända och bromsa den andra halvan

Geru
0

#12 Nja, du skulle nå rätt… Höga hastigheter efter ett tag. Och i rymden så använder man endast en kort våg med energi för att sätta kursen, sen flyter man på, eftersom det inte finns något motstånd i rymden(utom graviationen från andra planeter).

Sen skulle det skeppet se rätt konstigt ut…

-Stephen Hawking

starhawk
0

Höga hastigher gör bara att man kommer dit fortare, för övrigt är den största hastigheten på mittdelen av sträckan så det är väl knappast nåt problem. Problemet ligger snarare i bränslet, vi har för närvarande ingen möjlighet att bära med så mycket bränsle som våra närvarande motorer skulle kräva, så det krävs en ny motorteknologi

Eftersom man kan bygga rymdskepp i vilken form som helst så skulle det inte vara nåt problem, man får helt enkelt bygga däcken tvärs mot längdriktningen, en disk med bredsida i färdriktningen t.ex. varför skall alla rymdskepp vara så förtvivlat strömlinjeformade?

Geru
0

#14 Ja, alltså, jag tycker ju det är rätt konstigt att vi fortfarande använder raketmotorer… Allvarligt nu, tekniken är 60-70 år gammal. Minst.

Nej nej, jag pratar inte om strömlinjeformning. Men lösningen du förslog gör att man antingen måste ha två set med motorer, eller inredning som klarar av att  ha gravitationen åt olika håll, olika delar av resan.

Jag tror nog att centrifugalkraften är det att satsa på. Lättare att konstruera iallafall…

Ja, den största hastigheten är under mitten på resen, men så fort du slutar accelerera så skulle du inte längre ha g-krafterna, vilket gör det konstigt om man te.x. ska stanna i omloppsbana eller så…

-Stephen Hawking

starhawk
0

Nej nu har du missuppfattat det hela! man accelerarar halva sträckan därefter stoppar man motorerna och vänder skeppet så att aktern kommer i färdriktningen och så kör man på med motorerna igen. Det blir en kort stund av viktlöshet när man vänder skeppet annars har man normal gravitation under hela färden, Problemet är förståss att när man är framme och går in i omloppsbana så är allt viktlöst igen. Men är det Mars det är frågan om så skall man ju landa. Men om man skall lämmna någon i omloppsbana så kommer ju denna någon att drabbas av viktlöshetens effekter. Så återigen är vår bästa bet för närvarande centrifugalkraften, den är lite mer komplicerad än jämn accelerations alternativet men eliminerar viktlöshetsproblemet under alla faser av färden.

Geru
0

#16 Du menar att man bromsar in? Är inte det extremt energi ineffektivt?

-Stephen Hawking

starhawk
0

Man måste bromsa in, annars kan man inte komma in i omloppsbana, det genomfördes vid månfärderna både vid anländandet till månen och Jorden annars hade dom bara studsat ut i rymden

Geru
0

#18 Jag tänkte mer att man använder sig av atmosfärsbromsning:P

-Stephen Hawking

starhawk
0

Du kanske tänker på den atmosfärbromsning som det ryska rymdskeppet genomförde mot Jupiter i 2010? det kräver rejäla värmesköldar och dom ballonger dom använde i filmen tror jag inte ett dugg på. Men då kommer man in på en annan detalj i rymdskepps uppbyggnad: vikt! man vill alltid spara vikt vid uppbyggnad av rymdskepp och jag förmodar att värmesköldar väger mer än den mängd bränsle som krävs för att bromsa på ett betydligt säkrare sätt. Men det är ju inte lika spektakulärt på film.

Sen får man ju med naturnödvändighet atmosfärbromsning när man landar men även där måste man bromsa först. Bromsar man för lite studsar man på atmosfären och far ut i rymden igen, bromsar man för mycket får man en för brant bana och brinner upp oavsett värmesköld. Så det gäller att ha exakt koll på bromskrafterna när man skall landa

Geru
0

#20 Nja, du mest använder gravitationen, men än själv atmosfären. Det är teoretiskt möjligt i varje fall.

-Stephen Hawking

medde
0

Vilkne intressant tråd det blev av det hela En hel del kul läsning,

JanGBG
0

GladHåller med! Men jonmotorn är nog ett bra alternativ till små lätta obemanade skepp som bara bär instrument. Tyvärr är det nog den typ av skepp vi i vår tidsålder kommer att få se, mest på grund av kostnad än förmågan att bygga bemannade.

starhawk
0

#23: Jo! rymdkapplöpningen kom ju av sig i och med Sovjetunionens fall

Geru
0

#24 Den kanske börjar igen - kina siktar ju mot månen, och på att bygga en bas där.

-Stephen Hawking

JanGBG
0

Guld i munDom är stora, men dom har ett land som måste modaniseras! Visst dom stora städerna är väl inte så pjåkiga, men det finns miljoner och åter miljoner människor som väntar på att få det bättre!

Har fått för mig att man inte kommer att göra om USSR.s misstag! Men vem vet!

Geru
0

#26 Jodå, men kina satsar mycket pengar på sin egen befolkning. Det är typ det ända dom gör:)

-Stephen Hawking

StefanW
0

….vi får väl vänta lite till innan de kommer upp på allvar. Obestämdhttp://www.youtube.com/watch?v=lBL98p0wZ7g

Stefan - Modellbyggare

sissie
0

Om det där med att komma till månen igen skrev jag en liten artikel om inne på Astronomi.

http://astronomi.ifokus.se/articles/4f40e2c188f4721f13019fa8-gigantisk-tavling-om-att-komma-forst-till-manen?discussions-2

Nu gör jag reklam för en annan av medde sajter! *Flinar stort*

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

#29. Tack det var snällt..

Men en dag kommer man till månen igen.. Men när?

JanGBG
0

Tungan ute

Men det är väl OK att göra reklam för något bra man läst på annat ställe?

medde
0

KLart det är JanGBGSkrattande,

Men nu blinkade sisse lite extra då astronomi är sajten jag är värd påFlört