Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikettövrig-science
Läst 1760 ggr
sissie
0

Flygande städer

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I många filmer och böcker så finns det flygande städer. Städer uppe bland molnen. Många har nog drömt om att få besöka en.

Att bygga en flygande stad är det många som har funderat på. Hur underbart vore det inte att kunna bo bland molnen?

Men då krävs det att staden blir lättare än luft på ett eller annat sätt. Men på Venus är det möjligt att bygga en flygande stad. Venus atmosfär består av koldioxid. Michiu Kaku träffar en forskare som tror att det är teoretiskt möjligt att bygga en flygande stad på Venus.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[wylga]
0

Ååhhhhh TACK för att du håller hoppet om en flygande stad uppe. :D

starhawk
0

Min första erfarenhet av flygande städer var i böckerna "Rymdfarkoster" och "De stora rymdkrigen" den ena sorten var krigisk den andra bara mystisk

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

sissie
0

Jag kan faktiskt tänka mig att det långt in i framtiden även är möjligt att ha flygande städer även här på jorden. Tänk så häftigt det vore med en flygande stad. Även en liten flygande stad vore läckert.

I princip så borde man ju kunna ha en mindre flygande stad med hjälp av den teknik som används till luftskepp. De svävar ju fram genom luften med hjälp av motorer. Några motorer som håller den på plats i luften.

Stora solcellspaneler som alstrar ström till motorerna. Kanske också några motorer som hjälper till att hålla staden flygande.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[wylga]
0

Eller en stad bestående av flygande öar, och för att ta sig fram emellan dem åker man luftskepp, som en färja liksom. MUMS. :3

starhawk
0

Anledningen till att luftskepp försvann anges ofta i populärtidskrifter vara att dom var "fyllda med den ytterst brandfarliga vätgasen" och lösningen anges vara helium istället för vätgas då löses alla problem som genom ett trollslag. Nu är det inte så enkelt, USA hade under "luftskeppens förlovade tid" Fem stycken zeppelinare som samtliga var fyllda med helium, samtliga gick dock under, varför? Jo orsaken var i samtliga fall väderfenomen, zeppelinaren är ett stort vindfång och därför extra känslig för olika väderfenomen, och samma sak måste därför gälla för flygande städer byggda enligt luftskeppsprincipen, så det är nog ingen bra idè att bygga flygande städer enligt den principen Sissie

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

medde
0

Jag gillar tanken ang det här, och vem vet en gång långt in i framtiden..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sissie
0

Hoppas den framtiden är inom ens egen framtid så man får en chans att se det.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

Ja det vore något. Men…

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

jaerven
0

Vi är ju redan i framtiden för romaner om flygannde städer. i Gullivers resor skriven 1726 så finns det flygande städer.

Mantissa
0

Inte samma sak, men jag vill bygga en flytande stad typ STG atlantis. Den måste vara jäkligt stor för att vara stabil och klara tsaunamis osv, men endå. Då skulle vi kanske inte behöva exploatera mer vildmark, i alla fall inte i den rasande takt som vi gör idag!

sissie
0

En flytande stad vore trevligt faktiskt. Och lite grann finns de ju redan, fast i liten skala. I Holland bland annat så bygger de flytande hus. De ser ut som riktiga hus men står på en flytande betongkropp och är förankrade i hög stolpar.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Mantissa
0

Jo men ska det ligga längre ut till havs så krävs rejälare grejjer:)

"min" stad ska så klart vara självförsörjande. Saltvatten renas till driksvatten. All föda odlas (för att ta vara på allt nedbrytbart avfall) eller hämtas från havet. Man ska både kunna bo och jobba på staden.

sissie
0

En sådan stad ligger nog inte allt för långt borta i framtiden. Tänk bara på alla gigantiska skepp som är tänkta att byggas inom en snar framtid. De ska ju vara miljövänligare än tidigare skepp, och ett visst mått av återvinning ska visst finnas på dem också om jag minns rätt.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Mantissa
0

Ja, jag tror det är en förutsättning för att jorden ska kunna hålla för en ständigt växande mänsklighet

JanGBG
0

Glad Flytande städer tror jag kommer inom en snar framtid, förts som utbyggnad till befintliga städer vid vatten. Vi har ju redan flytande flervånings i betong parkeringsdäck i våra hamnar här i Sverige. Städer som har ont om mark kömmer säker att expandera ut i havet.

Flygande städer är en fascinerande tanke. Men jag tror inte det blir möjligt inom de närmsta tusen åren! Varför? Jo, två orsaker. Det kräves otrolig energimängd att hålla dem flygande, energi kommer att bli en bristvara i framtiden, det vet vi ju.

Men främst för VARFÖR ska den flyga? Det finns igen riktig bra Praktisk orsak?

Är inte så säker på att det är trevligt att bo i en sådan stad! Den blir ju ganska liten till omfång!

För många år sedan hade jag en tysk kompis som bodde i Väst Berlin på den tiden muren fanns. Han kom varje år hit på semester! Frågade honom varför det alltid blev Sverige?

Jag kan sätta mig i en bil och bra åka flera dagar i en riktning utan att möta en gräns, hem kan jag inte åka mer än några tiotals minuter så träffar jag på gränser och är instängd.

MEN MAN MÅSTE FÅ HA DRÖMMAR, det är det som för utvecklingen fram.