Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikettoff-topic
Läst 698 ggr
sissie
0

Vad är sci-fi för dig?

förmig är sci-fi om framtiden framför allt men även nutid. Det rent tekniska tycker jag är viktigt i sci-fi. Teknik fascinerar mig och framför allt idéer på hur man löser olika saker i framtiden. Robotar, androider tycker jag har sin givna plats. Om det handlar om jorden eller en annan planet spelar inte så stor roll. Fast visst är det fascinerande med andra planeter och andra livsformer. Filmen Avatar är ett fint exempel på det. Star trek gillar jag mycket, med sin teknik och sina resor mellan olika planeter. Stargate är ballt då det är nutid med fascinerande teknik, men även historia, kultur och Gudar har sin plats i storyn. Vad är sci-fi för dig?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

JanGBG
0

Obestämd

Du tar nästan ord och tankar ur mun på mig Sissi! Jag har mycket lika tankar som du.

Teknik är också mycket viktigt för mig, kommer av mitt jobb antagligen! Kunde bli nästan lyrisk när vi i olika anläggningar kom på lösningar och maskiner eller helst när jag själv (eller någon i min grupp) kunde komma på saker som förbättrade. Håller med om Robotar och androider, glöm inte Cyborger också.

Vi är snart där, tänk bara på vad dom kan redan i dag.

Om utomjordingar eller andra raser ( vad händer med människor som blir isolerade på en planet i hundratusen år?) har jag en förkärlek till, vill inte vara ensam i universum, även om det är "styggingar"

När jag var ung trodde jag till 100% på myndigheter och samhälle, tänkte ett tag bli millitär, ju äldre jag blir ju mindre tror jag på det perfekta systemet/samhället/politiken, ser ganska pessemistiskt på det,ju större det blir ju mindre blir människans frihet. Jag har jobbat i storra och medel stora företag ju mindre dom har varit ju bättre har dom varit. Därför skriver jag ofta om "små företag" i minna noveller.

Sci-fi är något som jag alltid tyckt om.

Surtsey
0

Tekniken är självklart det centrala. Kan storyn klara sig lika bra med subsitut för tekniken så är det inte renodlad sci-fi.
Men personligen tycker jag att renodlad sci-fi med för mkt tekniksnack kan kännas lite tung men släng in lite utomjordingar så blir de intressant ^^

42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se

JanGBG
0

Obestämd Men nog kan teknik i bland spela en underordnad roll i storyn, bara vara som en bakgrund. tex. relationer mellan olika raser, mutanter osv.

Surtsey
0

Bara för att det är aliens, i rymden etc etc så behöver det inte vara sci-fi, inte per urdefinationen. Men de är där alla subgenrer kommer in där det tekniska och vetenskapliga inte behöver ha en central roll, som tex Rymdopera (Star wars).

En defination är;
_”utforskandet av människans natur, identitet och existentiella villkor i framtida miljöer, alternativa universa, samhällen eller mentala tillstånd där nya teknologiska & vetenskapliga förutsättningar spelar en avgörande roll”.

_

42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se

JanGBG
0

GladOK, du har rätt

medde
0

Saknar ord just nu. Då ni alla ovan mig har sagt det som kan sägas om sci-fi… En sak till bara jag saknar oändligt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

JanGBG
0

Obestämd

Nu är jag inte med, medde?

medde
0

Sci-fi är oändlig för mig, det finns inget slut med Sci-fi alltid händer det något. Då jag tänker om rymden och universum. Okey skrev plumpigt.. Jag tänker mycket på rymd då jag tänker Sci-fi, Jag har väl en vana att tänka upp och ut om ämnet

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

JanGBG
0

Glad

Nu är jag med!

En sak om rymd och oändlighet.

Är "barnsligt förtjust i rymdskepp" vet inte varför?

Är det någon som har läst någon berättelse om ett rymdskeppsvarv eller någon som bygger rymdskepp.

sissie
0

Det enda jag har sett om just varv för rymdskepp är de bitar som finns med i Star Trek. Det finns faktiskt ganska gott om bitar i serierna.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg