Bob ”Darth Vader” Anderson har avlidit
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu undrar förstås de allra flesta ”Bob Anderson – vem är det?”.
Två ord: Darth Vader.
Nä, nä, invänder säkert en del. Det var David Prowse som spelade rollen och James Earl Jones som stod för rösten till en av filmhistoriens bästa bad guys.
Bob Anderson då? Ja, som gammal olympisk fäktare var det han som gjorde alla actionscener där Darth Vader var med, bland annat de klassiska scenerna med pågen, Luke Skywalker.
Något som George Lucas avslöjade många år efter de tre första Star Wars-filmerna. .
Stefan - Modellbyggare

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
From SwordMovie.com, Star Wars Sword Master Bob Anderson & Viggo Mortensen of the Lord of the Rings share insights on working together in this brilliant exclusive Reclaiming the Blade interview.
Stefan - Modellbyggare
Var han inte en ödmjukk man som inte på något sätt visa eller synas, men det fanns andra som ville han också skulle få en del av äran inom Darth.. Har för mig jag läst något om det ,men är inte säker. StefanW?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jo, det stämmer. Citat från Wikipedia: "Anderson subsequently went on to be involved in all three of the original Star Wars films. Anderson did not receive much recognition for his work for years after their initial release, in part because David Prowse was so lauded for his portrayal that director George Lucas did not want to detract from the boost it gave the actor's career. In a 1983 interview, however, Mark Hamill paid homage to Anderson's contribution, saying: "Bob Anderson was the man who actually did Vader's fighting. It was always supposed to be a secret, but I finally told George I didn't think it was fair any more. Bob worked so bloody hard that he deserves some recognition. It's ridiculous to preserve the myth that it's all done by one man"
Stefan - Modellbyggare
Visste jag läst detta någonstanns, Tack StefanW, Som vanligt..Men jag har läste det inte på wikipedia. Men hoppas verkligen han fick en del kredit innan han dog, väl värd eller hur?

År det inte konstigt att just Darth Vander "figuren" som ju är Onskans verktyg, den som svek och mördade och var en svag natur som mäniska och som stod för så mycket lidande, blev en sådan "idol" eller hjälte, och fasinerar mäniskor. Han har riktiga mägnder med fans.
Är det Makten och den mäktiga gestalt han har?
Vi har ju samma sak i "Stormtroppers" dom har ju också sinna fans?
Det är ju ocskå onskans verktyg
Vet inte, men just dom är väl dom som folk klär ut sig till mest?
Det finns tydligen något som kittlar fantasin med Onskan och mörkret?
Men Darth Vader blev ju lurad över till den mörka sidan av den där gamla mannen med aldeles för stor överrock. Lurad som ung, hade alldeles för mycket otur i livet också. Men blev ju förlåten av Luke innan han dog. Så….
Darth var ju bara en oskyldig som hamnat i klorna på den som verkligen var ondskan själv.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Denna tråd dök upp efter denna tråd, när jag skrev i denna tråd, så jag gör en länk till denna tråd, bara som en kul grej till denna tråd.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Visst har JanGBG rätt på¨ett sätt i det han säger.. Darth Maul var en som var min personliga favorit, och inte var det den snälla trevliga typen. Men jag har sett hur han ser ut utan all smink. Det var inte alla illa det man såg
Efter det så såg man inte det farliga med han heller..