Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikettsci-fi-litteratur
Läst 2591 ggr
Surtsey
0

Rysk sci-fi i Babel

För några veckor sen visade SVT's program Babel ett avsnitt där man får ta del av en lång intervju med den ryska sci-fi författaren Dimitrij Gluchovskijs. Hans böcker Metro 2033 och uppföljaren Metro 2034 säljer som smör. I intervjun talar han bla om Moskvas tunnelbana (platsen där allt utspelar sig) och om andra teman i böckerna.

Jag har inte sett programmet själv än så kan inte komma med
någon åsikt om det hela. Men du kan se programmet här.

42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se

Surtsey
0

Nu så har jag sett det!
Lite osäker på om länken blev helt rätt i förra inlägget. Avsnittet är #10 och finns här. Annars tyckte jag att intervjun med Dmitrij var väldigt intressant. Kul att få se Moskvas "hemliga" tunnelbanesystem från gamla Sovjet som ändå är byggt för att klara ett kärnvapenkrig. Det ger plötsligt en mer äkta känsla till boken. Innan var jag inte helt säker på att detta tunnelbanesystem fanns..

Efter klippet med Dmitrij var det lite debatt med gästerna i studion om 2033 och rysk sci-fi i stort.

Är det någon som läst boken/böckerna förresten?
Jag har det inte.. Har boken i hyllan och började med den för i somras. Kom kanske 30 sidor innan jag la ner för att just då kände jag att läsningen var för tung. Men kommer absolut plocka upp boken snart igen för jag tror det kommer va värt det.
Den är ju inte Sveriges mest köpta sci-fibok för inte liksom ;-)

42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se

sissie
0

Tittade på avsnittet. Det handlar om boken från 37:de minuten. Verkar vara spännande.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

Låter riktigt spännande, ska sätta mig ne runder kvällen i ro och se igenom det här. Vilket jag ser fram imot. Återkommer senare i kväll då jag sett allt

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥