Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikett: sci-fi-serier
Läst 876 ggr
Sehvrin
0

Torchwood: Miracle Day *SPOILERS*

Ville inte lusa ner den andra tråden med en massa spoilers, så jag skapade en där man kan snacka fritt om den nya Torchwood-säsongen (så får jag bara hoppas att det är nån mer som följer den Flört)

*NEDANFÖR DENNA RAD FINNES SPOILERS*

Så, lite mina tankar om första avsnittet:

Det får helt klart godkänt och säsongen verkar mycket lovande. Jag tycker att det är kul att trots att det är ett samarbete mellan BBC och den amerikanska kanalen Starz så driver de ju med amerikanerna rätt rejält ändå Skrattande Överhuvudtaget märks det inte så mycket att det är ett amerikanskt bolag involverat, förutom att det är en massa amerikaner i den och att de skippat de klassiska, lite konstiga "Torchwood-kameravinklarna".

Själva övergripande storyn (alla blir odödliga förutom Jack som verkar ha blivit normal) tror jag är en välgenomtänkt plan för att någon vill döda Jack. Jag tror dessutom att det har att göra med de två förlorade åren som Tidsbyrån stal från Jack (i alla fall tills motsatsen bevisas Flört), för jag tycker det är dags att vi får reda på nåt om de åren.

Karkatärerna då: Jack är lika cool som vanligt, förutom håret Vad sjutton har han gjort med sitt hår? (Jag och min kompis skyller på Alonso).
De två amerikanska karaktärerna: Tjejen är än så länge ganska blek och intetsägande, medan mannen verkar vara en skitstövel. Han hade dock den bästa repliken i hela avsnittet:

"I had a pole through my chest. I was dead and then I wasn't. I had to pay for this bridge. And now I want to know what the hell is going on, alright? Because I was dead. And now I'm not. And if that has anything to do with Torchwood or you or anyone, I need— You know, it would really help if I could hear myself think!"

Men den karaktären som imponerar mest är Gwen. Gwen har blivit coolare och coolare under seriens gång och nu är hon coolare och tuffare än någonsin. Supermamma, minst sagt Skrattande

Jag längtar efter att få se avsnitt två, tur att det inte är så långt dit.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

medde
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vilken bra tråd!

Missaade avsnittet, men nu är man ju redan "såld" av att ha läst det här. Nu blir det att kolla.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Sehvrin
0

Har sett andra avsnittet nu:

Får väl tyvärr säga att det kändes som en transportsträcka. Det är väl oundvikligt i en serie där handlingen sträcker sig över tio avsnitt, men det är synd att det kom så tidigt.

Även om avsnittet var lite tråkigt, så känns säsongen fortfarande lovande och det hade en hel del bra saker:

Höjdpunkten i avsnittet, enligt mig, var att man insåg hur cool Dr Vera Juares är.

Det snyggaste var sättet de berättade om hur "miraklet" fungerade.

De ägnade ganska lång tid åt att visa att Jack är dödlig nu och det var väl ganska ok scen. Gwen var väldigt cool under den händelsen. Sen att jag såg på avsnittet med min kompis som läst fysiologi och att hon var intresserad hur man gjorde EDTA var bara roligt Skrattande

Det finns ganska mycket svagheter i avsnittet också, framför allt: Det är för många blondiner! Jag har svårt att hålla koll på vilken blondin som är vem. Överlag tycker jag det var ganska svårt att hålla koll på karaktärerna, vilka de var och vad de höll på med.

Jag ser fortfarande fram emot nästa avsnitt, men jag hoppas att det blir bättre än detta.

medde
0

#2 Om du visst vad spännand eoch intressant det är att läsa dina tankar och vad du tyckte.

Tack för du skriver dessa inlägg!

Mvh

Sehvrin
0

Här kommer äntligen lite tankar om avsnitt tre. Det var egentligen över en vecka sen jag såg det, men det var ett avsnitt jag behövde se två gånger för att kunna veta vad jag tyckte om det.

Jag tyckte det var bättre än avsnitt två. Vi får möta den uppenbara skurken som troligen kommer visa sig vara manipulerade av de riktiga skurkarna.

Avsnittet jobbade mycket med relationer mellan de olika karaktärerna och det som är mest intressant är det mellan Jack och Gwen. För Gwen är rejält sur på Jack (troligen för att han bara stack efter händelserna i säsong 3 och lämnade henne ensam på Jorden) och Jack har inte vett nog att be om ursäkt Tungan ute Den scen i det här avsnittet som stannat i mitt minne är ett telefon samtal mellan en full Jack och Gwen. Det var så väldigt snyggt gjort.

Andra saker avsnittet bidrog med: Rex visar sig vara en ännu större skitstövel, han har liksom tagit över Owens roll, fast mindre cynisk och mer bossig och amerikansk.

Det som just nu förvirrar mig mest är scenen med lagret där tillsynes oändligt mycket värktabletter är förvarade: I en byggnad som är större på insidan än utsidan! Förvånad Och sen är det ingen mer som nämner de omöjliga förhållandena i resten av avsnittet Obestämd Jack och Gwen har visserligen fått sin beskärda del av konstigheter, men Rex som också var med dem kan man tycka borde uppmärksammat det lite mer. Å andra sidan verkar han ganska enkelspårig och fokuserar nog på att ta fast skurskarna nu Tungan ute

Följande dialog utspelade sig i lagret:

Gwen: These are all painkillers?
Jack: They're ready for a war.
Rex: No. They were ready for the Miracle. Phicorp knew it was coming.

Det känns som om Jack är väldigt många steg före någon annan här: Kan Miraklet vara skapat för ett krig? Ganska smidigt att föra krig med någon om man har en odödlig armé…

Fast jag tror fortfarande det hela är en plan för att ha ihjäl Jack, även om jag börjar tvivla på att det är på grund av hans två saknade år.

Avsnittet hade ganska mycket humor i allt allvar, särskilt spelar de på skillnader mellan amerikaner och britter Tungan ute

medde
0

Helt underbar tråd, nu har man missat inte ett skvatt rent ut sagt, då man varit ute på en liten semester,

Sehvrin
0

Ok, jag känner att jag har laggat efter igen så för att laga det kommer jag behandla de två senaste avsnitten i samma inlägg:

Avsnitt 4

Det känns lite som om avsnittet gick ut på att berätta hur dålig hemlig organisation Torchwood är: De suger verkligen på att vara diskreta. Fast det visste vi ju egentligen från tidigare säsonger (Se till exempel avsnitt 1 säsong 1 där någon av dem beställer pizza i Torchwoods namn).

Hotet från skurkarna kommer närmare och närmare. Den här gången har de skickat ut en lönnmördare för att ha ihjäl Jack, men lönnmördaren är inte så sugen på att döda den enda på Jorden som kan dö. Istället börjar han berätta en del saker om sina arbetsgivare, bland annat att Jack känner dem och har träffat dem för längesedan.

Detta fick mig att återuppta den teori jag hade i avsnitt 1 och förkastade i avsnitt 3: Det har nånting med Jacks två förlorade år att göra! (Jag och min kompis gjorde high-five i det läget Tungan ute ) För när det gäller Doctor Who-versat så vet vi ju att tid inte alltid är så lätt att definera och "längesen" kan lika gärna vara längesen i Jacks tidslinje som det kan vara längesen i Jordens tidslinje. Men eftersom Jack verkade väldigt förvirrad så chansar jag på att det är nåt han inte kommer ihåg Flört

Avsnittet bjöd annars på en av de vissuellt syggaste ögonblicken hittills och en föraning om hemskheter att komma, då en politiker går ut med åsikten "Dead is Dead"

Vidare till:

Avsnitt 5

En liten extra varning är kanske på sin plats här: Viktiga saker händer i detta avsnittet, så extra stor spoilervarning.

Det här var det bästa och hemskaste avsnittet hittills i denna säsongen. Fortfarande, tre dagar efter att jag sett det, så rör det upp en massa olika känslor, fast mest obehag.

Gwen har stuckit till Storbritannien för att rädda sin far från de nya "sjukhus-lägren" (Vet inte hur jag annars ska beskriva/översätta det). Avsnittet börjar lite fint med Jack och Ester på strandprommenad som pratar om familjer. Jack är självklart ganska vag, men bara det att de pratar om Jacks förflutna tycker jag stärker min teori om vad säsongen handlar om.

Fokus på avsnittet var klassificering av människor och liv. Större delen av världen införde ett klassningssystem där klass 3 var människor som egentligen borde vara döda och där alla som var sjuka/skadade var tvugna att ta sig till sjukhuslägrerna för klassificering.

Där nånstans började man inse att det här kommer aldrig sluta väl. Detta insåg också en av de coolaste karaktärerna i säsongen: Dr Vera Juarez och hon anslöt sig till Torchwood Skrattande

Rex var lika störig och bossig som vanligt, men Jack lät honom vara det och styrde alla från bakgrunden ändå. Jack verkade vara en bättre ledare nu än han varit i de tidigare (kan det möjligen bero på att Gwen är på andra sidan Atlanten?). Medan de andra går ut på uppdrag för att se vad som händer på sjukhuslägret i vad som kallas "modulerna" där klass 3 patienter hamnar, så går Jack och försöker få allas favoritmördare Oswald Danes att framföra ett tal som avslöjar den "Onda Triangeln" (skurkarna). Tyvärr går det inget vidare, Danes vägrar som vanligt att göra det som folk säger åt honom att göra. Det är ändå intressant att Jack kan tänka sig be någon som han inte tycker om och inte litar på alls att hjälpa honom. Detta skulle ju hans stora idol, Doktorn, aldrig få för sig att göra.

Det finns egentligen så mycket mer att säga om avsnittet, men jag känner att jag bara orkar skriva om en sak till: Den scenen som berörde mig så illa.

Rex lyckas ta sig in i en av modulerna som en klass 3, medan Esther tar sig in i lägret som administrativ personal och Vera som en inspektör. Modulerna är väldigt små, konstaterar Rex medan han filmar allt han ser (Med en jättestor kamera, allvarligt talat: Kunde de inte hittat nåt lite mindre?). Samtidigt får Vera en guidad tur runt lägret och blir mer och mer upprörd över vad hon ser: Det är ju något hon indirekt varit med och skapat. Det hela slutar med i ett gräl mellan henne och lägerföreståndaren, som är den som guidar, och hon blir skjuten. För att dölja vad han gjort, släpar lägerföreståndaren henne till en av modulerna, låser in henne och aktiverar den. Modulerna är egentligen stora brännugnar. För även om människor i princip är odödliga nu så går det fortfarande bränna dem så att det bara blir aska kvar…

Vera är vid fullt medvetande, men kan inte göra något för att ta sig ut och Rex upptäcker henne, men kan inte heller göra något för att öppna dörren. Det enda han kan göra är att filma genom det lilla fönster som finns i dörren. Och där slutade avsnittet.

Scenen är så jäkla hemsk och Vera är en av mina favoriter och hon kommer mest troligen inte klara sig (Det är Torchwood, folk dör i Torchwood, tydligen även när de inte kan dö…)

Jag ser verkligen fram emot nästa avsnitt. Det finns så många frågor som jag vill ha besvarade. Framför allt: Hur kan de som ligger bakom det här ändra något TARDISen gjort? (Den gjorde Jack odödlig-ish och skurkarna har gjort Jack dödlig igen) Och varför gör de det? Vad har de att vinna på att göra mänskligheten odödlig för att sedan döda alla som ändå skulle dött? För det är Phicorp som ligger bakom sjukhuslägrerna och bakom Phocorp verkar ju den "Onda Triangeln" stå.

Halva säsongen har gått och saker verkar fått ordentlig fart.

medde
0

Kan bara tacka för ditt inlägg, lika spännade varje gång du lägger in i denna tråd.  Följer den noga!

Mvh

[TrevorS]
0

Jag måste säga att jag är lite besviken på avsnitten, känns inte klassiskt torchwood. Vissa bitar har sin höjdare med Gwen att hon är lite tuffare men ändå bryr sig om sina medmänniskor och tänker på familj och släkt så pass mycket. Men något jag inte förstår är varför de har gjort den så seg, känns inte som man kommer någonstans i avsnitten man får reda på 1 grej per avsnitt.

medde
0

#8 Inte utan jag håller med dig TrevorS,  men bara lite,,Flört

[TrevorS]
0

Jag gillar dock några avsnitt, känns inte som det är samma skapare eller författare längre av någon konstig anledning. Det stämmer inte riktigt överens med hur det borde vara. Men det är fortfarande roande och jag vill gärna se klart, nyfiken på slutet. Skrattande

medde
0

#10 Självklart man vill se klart det hela.

anetteomelett
0

Jag älskar den här serien, även om vissa ämnen varit sämre. Jag har tyvärr missat att en ny säsong börjat, vilken kanal är det på och vilka veckodagar? Har tyvärr inte alla kanaler.

Jag gillade inte alla de där barnen, men början, åtminstone de första avsnitten var både humoristiska, trovärdiga och spännande.

Det är en av mina favoritserier. Tack för att du skriver om den. Som sagt har jag inte sett de här avsnitten, hoppas de går i repris, men håller med om att kapten Jack Hartness är superbra, utan honom hade serien inte varit i närheten lika bra.

anetteomelett
0

Letade i TV-tidningen nu, men hittar den inte, vill inte missa fler avsnitt. Tacksam få veta vilken kanal och tid!

Sehvrin
0

#12 Den går inte på svensk TV ännu, tyvärr, utan just nu går den för första gången på amerikanska Starz och brittiska och australienska BBC.

[TrevorS]
0

Jag har ju det så lyxigt att en granne har Starz så jag går över till henne. Oskyldig

medde
0

#13 Ska se vad jag kan finna.

#15 Somliga har turSkrattande

[TrevorS]
0

Jodå, såg avsnittet som gick igår, det var faktiskt rätt bra hände lite mer i den nu. Vill ju inte avslöja för mycket heller.Skrattande

Surtsey
0

Idag såg jag sista avsnittet av säsongen och har hållt mig borta från tråden tills jag gjorde det. Men nu så!
Jag känner bara… Awesome!
Efter varje avsnitt ville jag bara se nästa och nästa och nästa. Hade det inte varit för typ.. jobb, så hade jag säkert strecksätt serien istället för 1-2 om dagen. Och jag absolut vrållängtar till nästa säsong för nu är jag intresserad av vad som kommer hända med Rex!

Annars var serien rätt mörk på sina ställen, obehaglig, speciellt de första avsnitten.
Det återstår många frågor känner jag. Vad var egentligen de 3 familjernas syfte med det här? Okej, styra världen. Men kunde de inte kommit på en liten bättre plan!? Och vad är plan B!? Hmm..

Annars funderar jag på den brända mannen man får se i ett av de första avsnitten, han som sprängdes. Han ligger på en sjukhusbrits, med ett halvt avkapat huvud och är ännu medveten. Det känns inte så konsekvent med senare klass 1 (inte 3 som Sehvrin pratar om) som förlorat medvetandet. Borde man inte tappa medvetande när man är halshuggen med en halv hjärna!?

42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se

[TrevorS]
0

Om den går hem så kommer det en uppföljare därav "plan b". Men vet inte hur de ligger till inte hört eller läst något om det kommer uppföljare. Jag tyckte den var okey men kändes inte riktigt Torchwood över det hela på något vis. Retar mig på att den killen som fick Jack's blod också blev odödlig. Skrikandes

Surtsey
0

Jo det fattar jag oxå att nästa säsong kommer handla om Plan B, menar bara jag är NYFIKEN (Jo, versaler krävs för min nyfikenhet)

42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se

[TrevorS]
0

Hoppas lite på att det kommer en ny faktiskt. Dock får man nöja sig med radioshowerna så länge. Skrattande

Plan B kan ju vara ett jorden invaderas med ett hjärnkryp som kan styra människorna. Flört