Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikettövrig-science
Läst 1910 ggr
Surtsey
0

Kassa översättningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Asså, det här med översättningen av serien.
Hur dåligt får en som får betalt för det översätta egentligen?
Ser man till SG-1 så får det tydligen vara lite si och så med det där..

Laddar man ner en serie/film och översättningen är knagglig, det kan jag ta för det är trots allt bara glada amatörer som gör det. Sker det missar då, fine liksom.

Men när en anställd, en som har det som yrke att översätta gör fel, och det sker nog i varannat/vart tredje avsnitt (som jag upptäckt) så är det frelling
irriterande. De översätter ofta något som de sagt till något helt annat.
Missar att de säger "Can't" och andra nekande ord, så i textningen får meningen en helt annan innebörd som inte alls är logiskt.
Senare i serien, säsong 8 tror jag, får man veta att The Ancients/De Gamla hette Alteraner innan de blev upphöjda. Detta är alltså helt ny information i serien, och för oss som tittar.
Med det hindrar inte en av översättarna att en eller två säsonger tidigare
översätta The Ancients till Alteraner i ett avsnitt (eller om det var flera). Som tittare, speciellt om man är ny och ser serien för första gången, så är detta extremt förvirrande.
_"Vilka är Alteranerna nu då, de pratar väl om De Gamla!?"

_**Nä, jag blir upprörd änna in i själen av klantiga översättare!

Har ni märkt i andra serier/filmer där översättarna gör ett dåligt jobb?**

42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se

Surtsey
0

Kopierade från min blogg och var lite slarvig kommer jag på i efterhand i att förtydliga att det är Stargate jag snackar om

42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se

starhawk
0

Tittar en del på Discovery-kanalerna och vilka översättningar, man häpnar verkligen, och det framgår klart att översättaren verkligen inte ens kan ämnet, och en sak jag blev verkligt förvånad över var ett program om stridsvagnar där dom hade fått den israeliska Merkava-vagnen till Macabre! har dom inte ens tillgång till skriven förlaga?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

StefanW
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan bara instämma, allt för ofta tycker jag att det är bätttre utan textning. Ser man även på olika humor serier/filmer så kan de verkligen "ta död" på ett skämt.

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

#3: Jo! kommer ihåg Mupparna där fick man verkligen se till att inte läsa "översättningarna" annars missade man skämten. Synd att man inte kan välja bort textremsorna på TV-program, dom har dessutom en vana att vara ivägen för informativ text

medde
0

Kan bara instämma, det är så trist och hela poängen missas många gånger. Tycker det händer ofta i många filmer det missas..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Geru
0

Hähähähääh… någon som läst gamla manualer någon gång? Eller skyltar i utlandet:D? Översättning är rätt svårt, och dom som får betalt att översätta serier som Stargate "ain't really the best" om du förstår vad jag menar…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

StefanW
0

Det behöver inte vara gamla manualer för att man skall dra på mungipan!

För att inte tala om Star Wars där R2-D2 blir översatt till Artoo-Detoo!

Stefan - Modellbyggare

medde
0

#7Den är fin den=)

sponny
0

#7 Eller i den första svenska utgåvan av Heir to the Empire där Wedge Antilles kallades, jupp, Kilen Antilles.

Eller på 70-talet när Chewbacca kallades Tuggbuss i svenska översättningar. Jo, tjena… Skrattande

starhawk
0

#9: Nja det var ju inte direkt Chewbacca som översattes till tuggbuss utan hans smeknamn Chewie och i Kalifornisk slang så är det en cigarr fylld med marujana och kokain vilket väl på ett ungefär skulle bli tuggbuss. Men det är ingen ursäkt för generalfelet att man översätter inte ett personnamn

medde
0

Tuggbuss var lika iila vad det än var dom översatte. Tuggbuss tillåt mig leSkrattande