Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikettsci-fi-serier
Läst 1061 ggr
[LucyInTheSky]
0

Firefly och Serenety

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Någon som sett denna serie och film? =)

Samma kille som skapat Buffy och Angel som gjort serien. Den är bara 11 avsnitt långt + filmen tyvärr.. Men mycket bra ändå.

Det är en sifi serie med western i =)

Från wikipedia:

Firefly utspelar sig år 2517 då Jordens resurser är förstörda och mänskligheten har färdats och bosatt sig på ett hundratal planeter, månar och rymdstationer i ett fjärran solsystem. Efter ett blodigt inbördeskrig mellan alliansen (som representerar de rika "inre" planterna) och "brunrockarna" (från de yttre planeterna, förespråkare för ett friare samhälle), där alliansen stod som vinnare, livnär sig brunrocksveteranen Malcom Reynolds på ströjobb som smuggling och stölder. Han är numera kapten för ett skepp av typen "firefly", och i serien får man följa hans och hans besättnings äventyr.

[LucyInTheSky]
0

Mera =)

EmmaG
0

Yes, stort Whedonfan överlag här *vinkar*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Bittersweet15
0

Jag såg filmen nyligen när den gick på tv. Den är verkligen super bra!! Har ej sett serien men jag ska försöka se om jag kan hitta den. Joss Whedon är så himmla bra, älskar Buffy :D

EmmaG
0

Jag såg oxå filmen först. Visste inte att det fanns en serie då, men man behöver se serien för att verkligen förstå och uppskatta filmen

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

johannespanzer
0

Har en kompis som säger att detta är bland det bästa som gått på tv. Själv har jag planer på att se serien, men har ej gjort det än. Skrattande

[LucyInTheSky]
0

Jag gillar verkligen karaktärerna i den serien XD

starhawk
0

Serenity har legat rätt länge på DVD-spelarens hårddisk men jag har inte-haft-lust/kommit-mig-för att se den ännu

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Levethia
0

Tackar så kmycket, serien har jag totalt missat.
verkligen gillar Joss Whedon, följer ju dessutom Dollhouse, buffy var ju starten, och Angel var väl lite sådär kanske men klar t det blev en favorit :)

Medarbetare på Science Fiction

bluemary
0

Ser SA i allt. Men när jag tittade i inledningen på det första
videoklippet, var det inte dr Jennifer Keller som skymtade till ?
Eller är det hallucinationer när jag tittar på något annat ?

Annars så verkar det bra, något jag måste testa, helt klart !

[vaargen]
0

Har under de senaste dagarna tittat igenom Firefly(igen) och vilken njutning det var att titta på det, även om jag blev lite ledsen för att det var så få avsnitt :(

bluemary
0

Jo, jag dubbelkollade det är hon. Är det överspelat ? Så synd !

Sehvrin
0

Jag såg klart serien för ett tag sen och såg filmen idag. Det är väldigt synd att den las ner efter bara en säsong. Jag förstår inte heller riktigt varför den las ner (eller varför den inte blev populär i tid). Firefly är ju bättre och mer orginell än ganska många andra serier som fick flera säsonger.

Men det var ju trevligt att de fick göra filmen. Den var riktigt bra, även om den nog gjort sig bättre som säsong 2. Fast hade den varit i serie-format kanske man inte fått en lika snygg rymdstrid: Den var mäktig och alla tre dimensioner utnyttjades Skrattande (känns som om rymdstrider tyvärr fastnar i 2D allt för ofta)

En sak står klar efter att jag tittat färdigt på hela Firefly:

Världen behöver mer rymd-western.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

starhawk
0

Har sett Serenity nu men Firefly har jag inte sett på någon av mina kanaler. För mig var det en typisk se-en-gång film

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

mikeiko
0

Jag vet att det är som att svära i kyrkan, men jag gillade inte alls Firefly. Serenity var bättre, den tog tillvara på de få intressanta idéer som fanns i serien.

Jag har svårt för genre mash ups som envisas med att använda sig av western. Western är dammigt, stelt och förutsägbart, och i mina ögon fruktansvärt ointressant. Jag ser så mycket hellre mash ups me TVÅ intressanta genrer och inte bara en…