Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikettstargate-wars-trek
Läst 1411 ggr
starhawk
0

Nya Star Trek

Har just sett nya Star Trek filmen. Han var lite vild den där kapten Kirk, nej förresten, stryk lite!

En sak man reagerar över är att Vulcan förstördes och Spocks mor omkom vid evakueringen, för oss som kan våran Star Trek så är det ju så att Vulcan finns kvar och Spocks mor lever, så är den här tänkt som nån alternativ-story eller har dom medvetet gjort så här i hopp om att fansen skall kräva en film till där allt ordnas rätt igen?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

sissie
0

Det är ingen alternativ story. Det kan mycket väl passa in i storyn - nästan.

Spocks far Sarek var först gift med en Vulcan prinsessa. Med henne fick han Spocks halvbror Sybok. När hon dog gifte han om sig med Amanda - Spoks mor. Hon var dock med i några av de första avsnitten av gamla serien. Amanda försvann och senare under The Next Generation så dök Sarek upp en sin senaste fru i raden, Perrin. Vad som hänt Amanda kan jag inte hitta i mina böcker.

Jag har för mig att i något gammalt avsnitt i någon av serierna, tror på TNG, så sägs det något om att Vulcans egentliga hemplanet hette något annat och förstördes.

Men samtidigt så finns det ju även en tidsresa inblandad i långfilmen som givetvis påverkar och får "framtida" gamla avsnitt att inte stämma.

Det blir en parradox.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

starhawk
0

Och i "The wrath of Khan" säger Kirk att han fick beröm för "innovativt tänkande" när han programmerade om Kobiashu Maru simuleringen, det fanns inget av det i den här filmen

sissie
0

Det gjorde det väl? Eller är det bara ett önsketänkade.Obestämd Jag har för mig att Kubiashi Maru testet var med i alla fall.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

starhawk
0

#3: Han genomförde testet ja men något beröm fick han knappast såg snarast ut som en form av krigsrätt

På Engelska Wikipedia står det klart och tydligt att den nya filmen har en alternativ tidslinje

Bookia
0

Så som jag har förstått det ska den nya Star Trek filmen utspelar sig i ett parallellt universum. Därför kan den yngre och den äldre Spock mötas i slutet av filmen. I denna universum förstörs Vulcan och endast en handfull individer överlever, bla Spocks far.

Jag tyckte filmen var fantastisk. Hoppas det kommer en uppföljare, eller ännu bättre, en ny Star Trek serie. :D

starhawk
0

Vet inte hur jag gör med denna, kanske ser jag den en gång till sen säljer jag den, passar inte in i min Star Trek värld

Muskrat
0

Det är precis som bookia säger, detta är INTE samma "universum" som alla filmer och serier ni sett och älskar utspelar sig, nästan, men inte riktigt på ett par nyckelpunkter.

När Nero färdas tillbaka i tiden och dödar Kirk's pappa så skapas en parallell tidslinje, där Kirk en helt annan uppväxt, en rebellisk och vild Kirk som inte idealiserar starfleet som kostade hans far livet. Tidslinjen rubbas sedan ännu mer när Nero 20? år senare förstör Vulkan (med diverse befolkning och familjemedlemmar) och Spook's personlighet får sig en justering.

Jag betvivlar dock inte på, att om Vulkan inte hade hänt när det hände så hade Kirk fortfarande fått sin kommenation för orginellt tänkande som i det gamla universumet och resten utspelat sig mestadels som det innan fast med en vildare Kirk. Men det får vi aldrig veta :) Now as they say… anything goes. Total berättar frihet med orginal besättningen av NCC 1701 Enterprise.

Muskrat
0

Man lär sig något nytt varje dag som man säger. Visar sig att det finns en speciell term för det här: "retcon reboot" Retcon är en förkortning av retroactive continuity, reboot behöver ju inget förklaring :)

starhawk
0

Jag har lagt ut den på Tradera nu, blir knappast någon andra titt

glimmervind
0

Det var ju en altrnativ verklighet, att vulcan förstördes. Han gjorde ju en tidsresa och hamnde i den verkligheten. Skrattande

Det är ju anledningen till att båda Spock träffades i slutet.

I LOVE STAR TREK

medde
0

Spock är och har alltid varit min personliga favorit

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥