Städrobotar testrapport
Eftersom vi båda inte är intresserade av avdelningen städa det minsta så har vi införskaffat två städrobotar, en dammsugarrobot och en skurrobot en liten rapport efter första testen:
Dammsugarroboten fungerar bra på mattor, den drar omkring fransarna lite grann men det är ju bara att lägga dom rätt igen. Sladdar är däremot ett problem, dels går den inte särskilt bra på dom dels kan den haka i en sladd och dra iväg med den, jag lyckades i sista stund rädda en modell som var på väg i golvet, därefter hakade jag tillfälligtvis upp alla sladdar på möbler och då var det inge som helst problem. Den har viss förkärlek att leta sig in i återvändsgränder men den hittar ut själv och förresten är det rätt dammigt i dessa återvändsgränder så det är bara bra att den går in där lite extra, sen när den är färdig rullar den tillbaks till "mamma" dvs dockningsstationen och sätter igång att ladda batteriet.
Skurarroboten är inte särskilt bra på ett dammigt golv, den blåser omkring dammet eller blöter ner det till svarta små korvar som den lägger av lite här och där, således: kör dammsugarroboten först. Fläckar är den däremot bra på, dom envisare fläckarna försvinner lite för varje passering medans dom vanliga försvinner direkt, å då använder jag bara vanligt vatten nu på testrundan. Det finns med tre påsar med ett specialframställt tvättmedel till den man kan också använde "white vineager" eller vanligt vatten
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Vilken typ av robotar har du köpt? Jag har funderat på att skaffa mig en.
Hur klarar de trösklar? Har ett par trösklar på en dryg centimeter höjd.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Fattade inte först vad detta var för något inlägg.. Men nu hajjar jag!
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

#1: Dammsugarroboten är en IROBOT ROOMBA och skurroboten är en IROBOT SCOOBA. Våran lägenhet var handikappanpassad när vi flyttade in så vi har bara trösklar vid ytterdörren, balkongdörren och badrumsdörren så jag vet inte hur dom klarar trösklar men ROOMBAN lyckades vika vardagsrumsmattan dubbelt framför sig och rullade sedan rätt över den dubbelvikta delen så jag kan inte tänka mig att en tröskel skulle vara något problem
Det låter lovande!
Mina trösklar är nog inte tjockare än en dubbelvikt matta.
Wrooom!
Vilken hulligan robot! (är säkert svart och gul och kastar sten på bussar också) ;)
Jag tror inte den kastar sten, men dammråttor går inte säkra.
Wrooom!
Orkar ni inte städa själva :O?
Nopp. Det finns nog ingeting som är så tråkigt som att städa. Hade jag råd skulle jag anställa en städerska.
Wrooom!

#5-6: Lessen att göra dig besviken vaargen men ingen av dom är gul och svart eller kastar sten. Skurarroboten däremot blåser omkring dammråttor, dammsugarroboten äter upp dom
#7-8: Orkar gör man väl, men det så f--bannat tråkigt så det blir inte gjort. Så varför inte skaffa en liten robot som traskar omkring och gör jobbet? då slipper jag 
Det är kul att städa 

Du får gärna komma hem till mig och städa!
Jag jobbar inte gratis :O!

Ha! men det gör min städrobot!
Jag kan städa bättre än den 

Nu har jag testat dom virtuella väggarna som följde med, jag placerade dom bakom dörröppningen alldeles vid dörrfodret med riktning tvärs över dörröppningen. Fungerade utmärkt, roboten var framme och "nosade" på tröskeln men vände sedan, kom aldrig i närheten av enheten
Det låter som om en städrobot är precis vad jag borde skaffa mig.
Wrooom!
Bilder på dem =)?

Okey här har vi först Roomba, dammsugar-roboten i sin laddningsdocka som den snällt återvänder till när den är färdig
Det gröna lyset innebär att den är färdigladdad och redo att ge sig ut på en runda. Den lilla pinnen som sticker ut på den uppe till höger är ett av borsten på en roterande borste som ser till att den når in i hörnen också
Skurarroboten Scooba kräver lite förberedelse, man måste fylla på vatten och eventuellt lite specialtvättmedel eller vitvinsvinäger först
Skurar-roboten har som synes ingen docka
Vitvinsvinäger?
Wrooom!
Daajem :D
*planing burglary*

#19: Jag vart också förvånad när jag läste det, men sen googlade jag lite och fann att vitvinsvinäger kan man använda till att göra rent en hel del
Awesome!