Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikettsci-fi-serier
Läst 909 ggr
bluemary
0

Dr Who ?

Har märkt att Dr Who verkar oerhört populär bland
många.På vilket sätt är han intressant och vad har
han för slags karaktär i filmerna ?  Glad

Levethia
0

Oh MY god bluemary …Gråter

Vart skall vi börja ?? 
Eftersom serien är över 40 år gammal, med olika typer av Doctor who.

först kör vi en klassisk Knock Knock Joke ( knack knack skämt)

--Knock knock

-- Who's there ?

-- Doctor!!

-- Who ?

--Doctor

--Who??

--The Doctor

Doctor Who, kallar sig själv för The Doctor när han presenterar sig för folk och aliens. I'm the Doctor.

Och han har den där klassiska brittiska humorn, bland massa andra, beror på vilken skådespelare  man hänvisar till ?

Han kommer från en ras som kallar sig själva för The Timelords, under början av seriens födelse så blev an uteslängd för att han blandade sig in i Människornas utveckling och la sig i för mycket, för The Timelords skulle bara observera, men Doctorn kunde icke detta. Under ett krig mot The Daleks ( ser ut som e r2d2 typ fast mer koppar,guld) Hemska Aliens som anser sig vara mer överlägsna än andra raser för att dem saknar känslor.Som dem efter århundraden har förlorat efter att försöka förbättra sig så pass mycket dem kan.finns olika teorier hur dem kom till under serierna gång.En är att dem kom till typ tusen år efter vår tideräkning då mänskligheten var döende och försökte fly från planet till planet, men mot sin undergång och att alla dessa som överlevde med tiden utvecklades till Daleks. man möter en massa olika typer av Aliens, goda , onda och något mitt emelland. Diverse kändisar medverkar i serierna bland annat!

Och hans karaktär är The doctor, som kan fixa allt, och som reser igenom tiderna för att observera och va på plats, prata med alla runt omrking honom. Och han reser i en Blue Polish Box ( The Blue Box), har en massa medpassagerare under alla säsonger. Vissa försvinner i tiden andra i andra dimensioner, en del anser att dem blivit för gamla, visa dumpar han efter ett tag ( som han gjorde med Torch Wood, Kapten Jack, då han hade blivit odödlig av Doctorns Blue box). Och vissa dör. Och vår Kära Doctor dör ett par gånger själv, men han kan på sätt och vis inte dö för när han dör så generar han till en ny doctor med en ny typ av personlighet och utseende ( på det här sättet dör aldrig Doctor Who utan han förvandlas helt enkelt till någon annan, snacka om att va smart dem som skapade serien från första början)

Nu vet jag inte alls om all detta får dig intresserad, så tycker du skiter i allt jag skrivit och tar och kollar om det finns möjligheter att låna eller hyra första säsongen ( från detta år tionde ialla fall) Fast spelar typ ingen roll var man börjar,eller jo det gör det för kan va bra att veta ibland varför han är som han är, men börja från och med från detta årtionde Cool Och gör din egen uppfattning, Men han har allt man vill att en karaktär har, charmig, förtvivlad och helt totalt underbar!!!

Och kan ha fel på en del fakta!! Så om ngn läser det så vet ni att min hjärna inte fungerar och klockan är 2 på natten Tungan ute

BlueMary Bara fråga om det är ngt du vill veta så svarar jag så gott jag kan :)

Och just det sen när du har sett den så testa Torchwood och kanske Sarah Jane Adventures ( dock en mer barnserie elle rja ungdomserier ) Men den är super kul :D

Medarbetare på Science Fiction

starhawk
0

Genom att dom olika skådespelarna sätter sin prägel på serien så kan det vara en fråga om vilken del av serien man föredrar, själv föredrar jag David Tennant. Har iofs bara sett två andra men David är klart bäst. Lite om Police box som han reser i, dess rätta namn är Tardis och den är större på insidan än utsidan och fungerar även som ett rymdskepp. han reser fram och tillbaka i tiden så händelserna är väldigt varierande

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Levethia
0

Samma här , älskar David Tennant, grät floder när han "dog" vilket e super löjligt för min del :P

Hehe tack för hjälpen dessutom :)
Och japp den heter Tardis och kallas The bluebox av alla andra som är en  Police Box från 40 talet ungerfär, den kan kamoflera sig men fastnade i utseende som En Police box som va blå, runt det årtalet haha

Men serien är den bästa inom sci- fi men så tycker bara jag då jag älskar humorn :)

Men det va bra skrivet Starhawk. Du skrev X antal rader som föklararmer än mitt super långa novell

starhawk
0

Hmmm… har två Dr Who byggsatser i bygghögen, nån gång skall man väl också bygga dom, båda har ljus och ljudeffekter, men det jag mest funderar på är hur skall jag få till David Tennent - Dr Who så jag blir nöjd, det är givetvis målningen jag funderar på, inte lätt precis

bluemary
0

Oj, tack snälla Levethia, vilket supersvar, det kan man
kalla duga ! Glad Det ska jag skriva ut för att sätta mig in
i det hela, det får bara inte försvinna efter allt ditt jobb !

Om jag ska se den på DVD vad ska jag fråga efter då ?
Vad tycker du att jag börjar med ?

Tusen tack för ditt mycket intressanta svar !Glad

Levethia
0

Ja börja med att kolla upp Doctor Who, och att det skall va första säsongen  Med Cristopher Eccleston och Billie Piper.

Finns på Ginza bland annat men lit eonödigt att köpa ngt om man kanske inte gillar det, men e ganska säker på att det upsskattas dessa tråkiga mörka dagar då vi vill ha mer skratt i mörkret :) Och lite tårar då och då :)

bluemary
0

#6 Bra att veta vad man ska börja med Glad

Jo, nog behövs det lite skratt i dessa tider för att få loss de
nedfrusna kinderna. Att få krypa ner under filten, fläkten
på högsta (med elräkning därefter Tungan ute) och en bra film är
precis vad man behöver nu. 
Så när vi åker till stan nästa gång så ska jag fråga efter
filmen, visst litar jag på dig Levethia ! Men när det gäller
nya filmer så måste jag inse att det kommer inga wraiths
bakom uppsparkade dörrar eller smygande i buskarna.
Utan det är något nytt och spännande och det ser jag fram
emot ! Glad

mikeiko
0

Jag tyckte det var lite antiklimax i sättet de dödade David Tennant på, men var OTROLIGT imponerad av hans skådespeleri i främst del ett av de två; att det verkligen lös igenom hans sorg över att inte längre få spela the Doctor, och att hans "era" var över. I scenen då han sitter på en pub (?) med Donnas morfar…aaah! Gripande! "I don't wanna die".

Levethia
0

Jo men har för mig att han inte själv ville spela mer för att ge sig ut mot andra roller, och så har det varit igenom tiderna han har ju redanhar bara en genering kvar innan vår kära doctor who försvinner för alltid i mörkret Skrikandes

mikeiko
0

Han har väl inte begränsat antal, har jag missat något nu? o.O

Levethia
0

Jo om du läser min Artikel om Doctor who ( den är super lång)

Så bestämde dem sig efter första säsongen ( 1963) när William Hartnell slutade ( dem hade ändå tänkt att bara köra en säsong) och när dem såg att serien va en sådan hit att fortsätta och va tvungna att  ha en anledning varför det kommer nya Doktorer hela tiden. Och då bestämde dem sig att han har 12 chanser sen är det slut med den möjligheten att  generera..

Kan ha missat lite där, kan va efter andra doktorn som dem bestämde det ?

mikeiko
0

Där får jag för att jag inte sett de äldsta säsongerna XD

Lite skumt dock att detta inte omtalas alls i de nyare säsongerna, och med tanke på hur bra de går, så har jag svårt att tänka mig att de skulle döda serien helt?

Levethia
0

Hehe precis, vore lite irreterande om inte annat, men man får ju veta med tiden ialla fall nu dem senaste säsongerna ( har heller inte sett dem gammla, detta va ngt jag råkad eläsa när skrev artikeln och blev väldigt chockad och insåg att han redan va på nr 11 redan) Men Vår doctor är annorlunda än dem andra Tidsherrarna bland annat..

I dem senaste säsongerna så har man j börjat första mellan raderna att han är annorlunda jämnfört med dem andra såklart :)

har sett ett par avsnitt av dem gamla avsnittet på you tube .

Har du sett avsnittet då han är på titanic?? innan crashen så finns det ett avsnitt där han träffar på den gamla Doctorn från 80 talet och rekommenderar den lilla snutten oerhört för den är hysteriskt rolig :)

mikeiko
0

Ja! Time Splice-avsnittet :)

Det roliga är att det är bortklippt många gånger, jag fick ladda ned den separat för att kunna få tag på just den! Den räknas ju som en "special".

VeganGeek
0

@11

Enligt Wikipedia är man inne på den 11th Doctorn nu, så en till sen är det slut? Rynkar på näsan

Jag har precis börjat titta på Doctor Who, på BBC Entertaiment

viket är vad jag förstå den 4 serien med David Tennant (Doctor #10)

Sen slår jag över till TV4 guld där man visar vad som verkar vara den första Doctorn vilket känns väldigt förvirrande även om man vet om att det är olika skådespelare genom tiderna.

Levethia
0

#15  Jo precis efter Matt Smith så e det dags för en sista Doktor och sen e det slut med Doctor who, men som man har förstått dem senaste säsongerna så är Doktorn extremt annorlunda jämnfört med andra tidsherrar så det kan lika gärna vara så  att han fortsätter generera till nya även efter nr 12 !

Och ja dem gamla serierna skall vara totalt annorlunda och om jag inte minns fel så var varje avsnitt ca 15-20 minuter max och va uppdelat i fyra avsnitt för en händelse ! Och så va det en helt annan tid. Och har faktiskt inte sett ngt a v dem gamla avsnitten alls.

Men Nya Doctor Who är helt fantastisk, och jag är helt såld  på den här typen av serie, den har allt för att man skall va glad under ca 1 timme :)

starhawk
0

Såg ett par av dom gamla avsnitten med den krullhåriga med halsduken, verkade inte särskilt intressant och med billiga specialeffekter. Sen kom den med Eccleston (nr 9) och då tittade jag för att se vad det var och fastnade, fast min favorit är David Tennant har samtliga DVDer med honom fast jag har inte sett alla avsnitt än