Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikett: sci-fi-litteratur
Läst 1472 ggr
johannespanzer
0

Vilken (scifi) läser ni just nu?

Kanske en tråd där vi berättar vad vi läser just nu, kanske med lite text om den rekommenderas osv?

Läste i helgen ut Jack Vance "Döende Jorden" fin gammal deltapocket. Var riktigt intressant, novellsamling egentligen, rekommenderas. Dessutom är det i genren  - scifi så långt in i framtiden att jorden gått tillbaks i utvecklingen, solen håller på att dö, dessutom använder de magi, fast den är möjligen egentligen "bara" väldigt avancerad teknik, fast det finns demoner, trollkarlar olika varelser och andra dimensioner.

Väldigt bra beskrivningar av besvärjelser och magi, tyckte jag, det verkade finnas vissa regler.

Nu har jag just börjat på "Den stora hemsökelsen" av John Wyndham, som jag ser också gjorde Triffiderna, den är häftig den! Samt den knepiga tv-serien "Chocky" usch vad jag var rädd för den som liten! Väldigt konstig barnserie!

StefanW
0

Tackar för tips! Flört

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

Den stora hemsökelsen är nog John Wyndhams bästa, bland dom jag känner till alltså, har läst Triffidernas uppror, Den stora hemsökelsen och Odjuret vaknar tror jag den hette, den handlar i stort sett om hur några mystiska djuphavsvarelser attackerar oss ytbor

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

johannespanzer
0

#1 StefanW - No problemos, hoppas det kommer fler tips!

#2 Starhawk - vad kul det låter lovande! Den där Odjuret vaknar låter ju lite som Chutulhu (stavning?) då, eller? Kan det vara den som en massa dataspel baseras på, deep rising (det är fel titel, det är nåt liknande) eller så, om aliens under vattnet som sänker fartyg och håller på? Edit The Kraken wakes tror jag den heter på orginal, är nog inspiration för deep rising skulle jag tro.

starhawk
0

#3: Nja Cthulhu ser jag inte någon direkt koppling till, Deep rising har jag inte sett så det kan jag inte uttala mig om. The Kraken wakes tror jag det var ja! Har bara lånat den från biblan nån gång, dom andra två har jag i bokhyllan

Ooops, tittar på Google samtidigt som jag skriver det här, jag har sett Deep rising, men jag ser ingen koppling till The Kraken wakes. Djupingarnas anfallsvapen var några klot som slängde ut långa armar, allt som berrördes av armarna fastnade på dom, sen drog dom in armarna med allt som fastnat och rullade ut i havet, hoppas jag inte avslöjat för mycket ur boken nu Skäms

sissie
0

Inte för min del i alla fall. Hinner inte läsa något. För mycket full rulle i huset, jobb och barn m m.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

starhawk
0

#5: Jag brukar läsa i sängen i c:a en halvtimma innan jag släcker lyset, ett utmärkt sömnpiller

sissie
0

# 6 Då måste det vara tråkiga böcker du fått tag i. När jag väl läser en bok så brukar jag ha svårt att slita mig ifrån den.Flört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

starhawk
0

#7: På dan ja! men när det är dags att sova är det en annan femma, fast ibland kan det ju bli lite svårt

Saber
0

Sista SF boken jag läste var The Temperal void av Peter F Hameltion.

Andra boken i the The Void.

Har ni inte läst någon av Peter F Hameltons böker rekomenderar jag som en lätt start.

Fallen Dragon

Sen den väldigt bra serien.

The Night's Dawn Trilogy. Den bästa serien jag läst både includerande SF och Fantasy.

[vaargen]
0

Just nu så läser jag Battletech

När jag har läst klart de 20 böckerna jag har kvar att läsa så ska jag börja om med Star Wars och köpa in de böcker jag saknar(har inte köpt någon Star Wars bok på 6 år så det är en del att köpa in)

johannespanzer
0

#9 Saber & #10 Vaargen. Tackar för tipsen. Oj vilka långa serier ni läser! Skrattande

Jag läste star wars "Heir to the empire" (iirc) serien och hade mycket nöje av den, annars är jag lite dålig på serier.

denstore
0

För den som vill läsa lite udda SF, blandat med Fantasy, så rekommenderar jag L.E. Modesitts Corean Chronicles. Jag håller på att läsa om dem nu, och de är lika bra denna gången.

På sätt och vis är även hans Recluse-serie någon form av Science Fantasy, men Corean-serien känns mer SF.

johannespanzer
0

Hej och välkommen denstore! DU har varit saknad!

starhawk
0

För att fortsätta med Jack Vance: Han har skrivit en utmärkt quaddrilogi kanske det kan kallas, nämligen fyra böcker som hänger ihop, dom går under samlingstiteln "Tschai, äventyrens planet" och har undertitlarna, i tur och ordning: Chaschernas stad, Wankhernas tjänare, Dirdirerna och Pnumerna

denstore
0

#13 Tack. Jag har iofs inte varit borta helt. Har trillat in och ut på fantasy.ifokus hela tiden.

bluemary
0

Undrar om alla dessa böcker är på engelska eller om det finns
något som är på svenska ?

sissie
0

Många är på engelska. En del finns översatta. SF-Bokhandeln har en fin lista över böcker som finns. Både engelska och svenska.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

denstore
0

Jag vet att vissa inte gärna vill läsa på engelska, men jag måste slå ett slag för det. För det första, så klarar man det mycket bättre än vad man först tror. Jag har iofs läst på engelska från mitten av tonåren, men jag har även lyckats få en hel del vänner och bekanta att göra det. Det är inte svårt! Försök bara att kämpa igenom ett par böcker! Ha en engelsk-svensk ordbok liggandes på nattduksbordet, men använd den inte mer än ett par gånger per lästillfälle. Det viktiga är inte att förstå varje ord, det kommer av sig själv. Se däremot till att få en sammanhängande läsning. Ofta märker man att de saknade orden trillar dit av sig själva.

Varför? Tja, mest för att svenska översättare totalt verkar strunta i allt vad yrkesstolthet heter när de översätter SF och Fantasy. Framförallt Fantasyn är totalt hopplös som översatt, men även SF är ofta i min mening direkt oläsbar.

starhawk
0

#18: Jo det äger sin riktighet, jag hajade till rejält när jag läste tredje delen i Tolkiens ringentrilogi på engelska efter att ha läst den på Svenska, Ohlmarks har ju de facto ändrat på storyn om vem som tar livet av Nazgulernas konung. Antagligen för att maskera sin översättningsmiss i Silmarrillion där han översätter Glorfindels förutsägelse med Människohand istället för Manshand, en iofs förståelig miss, men det godkänner inte ändringen i ringentrilogin.

Ett annat exempel är Asimovs Stiftelsen (är det en trilogi eller hur var det?) på svenska är den mycket trögläst med ett högtravande språk, på engelska är den mycket lättare

denstore
0

#19 Jepp Ohlmarks översättningar är totalt värdelösa. Jag har väldigt svårt att förstå att han blev en så uppmärksammad översättare. Hans översättning av TH Whites Svärdet i Stenen är också riktigt bedrövlig. Tur nog så översattes den senare av en bättre yrkesman, eller kvinna, som hon var.

LosGinos
0

Mouhaha, hittat :D!

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

[wylga]
0

För tillfället läser jag …And another thing. Den är nästan lika ljuvlig som resten av serien. :>

Sedan ska jag nog ge mig i kast med Metro 2033. Rysk dystopi låter i mina öron som ett oslagbart tema. ^-^

LosGinos
0

Finns ett spel Metro 2033 om jag inte är ute och cyklar..

[wylga]
0

#23 Helt sant, det finns ett spel som bygger på boken. Man kanske borde ge även spelet en chans? :>

LosGinos
0

Ja man får ju ta och kolla upp det åtminstonde :)