Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikett: sci-fi-serier
Läst 998 ggr
Sehvrin
0

Seriehjältar = Science fiction?

Jag har en liten fundering gällandes seriehjältar så som X-men, Spiderman, Ironman, Hulk, Batman, Superman, Green latern osv. Kan man anse att det är science fiction?

Nu menar jag inte främst alla de filmer som kommit de senaste åren, utan just serietidningarna/-albumen. Sen förstår jag ju att man inte riktigt kan dra alla superhjältar över en kam, men rent generellt: Är superhjältegenren en subgenrer till science fiction?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

nera
0

De kanske räknsas som SF eftersom karaktärerna har övernaturliga krafter? En gissning bara.

Fast många av dem existerar ju bara här på jorden och inte ute i själva rymden så att säga.. Bra fråga förresten - kanske nån annan har ett bra svar Glad

starhawk
0

Egentligen är bara Ironman och eventuellt Green Lantern SF. Dom andra har ju inga överraskande tekniska detaljer utan det är mest fråga om förvärvade eller medfödda superegenskaper.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

sissie
0

Fast Superman (Stålmannen) kommer ju från yttre rymden och får speciella krafter i närheten av en gul sol.

Sci-fi behöver ju inte alltid handla om yttre rymden. Det kan likväl handa om teknisk fantasi också, här på jorden.

Science = teknik/forskning/vetenskap/lära/kunna

Fiction = dikt/sagor/påhitt/historia/konstruktion/romaner/skönlitteratur

Kollade på nordesteds Lexikon. det var bettydligt mer än jag trodde själv.

Det är helt klart mycket som får plats i Sci-fi's lådor.Flört

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

nera
0

# 3 Det verkar så

starhawk
0

Science fiction har översatts till "teknisk roman" så yttre rymden har väl ingenting med saken att göra, det är ju bara en miljö inte nån teknik

sissie
0

Tja fast de flesta tänker på rymden när man säger Sci-fi. Flash Gordon, Star Wars, Star trek, Babylon 5, Titta han flyger (hm var visst på jorden)

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Sehvrin
0

Jag är själv lite osäker på om jag vill sätta superhjältegenren som science fiction. Visserligen finns det ofta väldigt avancerad teknologi, men det känns inte riktigt som om man vill berätta samma sak som man brukar vilja med science fiction.

Jag brukar se science fiction som berättelser som vill förklara något om människor genom att sätta dem i en situation som kanske inte kan uppstå i dagens samhälle, men kan det med mer teknologi+utomjordingar. Med den definitionen passar ju en del historier om superhjältar in också, till exempel X-men där man tar upp extrem xenofobi.

Men vanligtvis känns det som om man vill berätta en cool historia utan att försöka förklara något om människor och då känns det lite tveksamt att sätta dem som sci-fi.

Så som sagt, jag vet inte riktigt.

sissie
0

Dom ligger väl i utkanten av vad man kan kalla som sci-fi. En story med lite sci-fi i.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

nera
0

Är kanske en ren smaksak vad man vill stoppa in i SF genren?

Mari
0

Hittat! (#6)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

mikeiko
0

Det är sci-fi, inte en subgenre.

Sehvrin
0

#11 Det mesta inom en genre kan delas in i subgenrer. T ex kan Star Trek kallas rymdopera, Alien skräck-science fiction osv.

Levethia
0

Jag tycker det e synd att det alltid bara skall handla om rymden när man nämner Sci-fi, för är det enda vi kan tänka oss med science fiction ?? Vissa kan man givetvis kalla sub genrer, men som exempel så är resident evil filmerna ( och även spelen) sci-fi i högsta grad med tanke på teknologi och forsknings mässigt, så är vi inte i närheten vilket menas med. En fikterad framtids teknolgi möjlighet…

För Science fiction står mer  eller mindre för vetenskaps påhitt, författare som med stor fantasi skriver påhittade historier och fantiserar om en framtida värld eller en annan dimension eller till och med andra världar. Med tanke på hur man ser sci-fi idag och alla fördommar angående vad som är sci fi och inte är det så borde bland annat inte Frankensteins monster och många andra bra böcker/filmer räknas som sci-fi för inte är det någon rymd med i den eller några rymdvarelser ??

För mig är Sci-fi ngt som är fantasi av framtiden ( typ framtids resor och sådan teknologi),framtids teknologi, rymdäventyr,En del Zombie filmer, vampryfilmer( Dem är inte många)och Alien filmer … hmmm ne nu e jag trött märker jag haha så bortse från stav fel. Och irretera er hur mycket ni vill då jag nämner Zombie filmer som en Sci-fi genre ( är bara ett fåtal som är det). Peace out

Medarbetare på Science Fiction

Levethia
0

Och ja de flesta Superhjältar har med sci fi att göra Glad, enligt mig och markeringen på boxarna!! glömde skriva det här haha

mikeiko
0

#12 Absolut, men jag håller fast vid att superhjältegenren är renodlad sci-fi.

starhawk
0

Om man utgår ifrån den vedertagna översättningen av Sci fi så är det "Teknisk Roman" och då platsar Spiderman med sina nätskjutare och Ironman med sin rustning men mer tveksam till ex.vis Demonen som inte håller sig med några direkta tekniska prylar

mikeiko
0

#16 Fast Science betyder ju inte "teknisk", utan "vetenskap"…

Levethia
0

Fast får väll säga att jag tycker inte Batman är så mycket Sci-fi, det är väll möjligtvis  att det är det med tanke på skurkarna eftersom dem får lite ovanliga utseenden och fömågor, men Batman e ju en helt vanlig människa med helt vanliga saker som vi har. Fast i ett 50 talistiskt år tionde men också moderniserat i nutid.

starhawk
0

#18: Fast Batman har ju diverse ytterst sofistikerade prylar i bältet?

Levethia
0

Jo men tror att du och jag kan tillverka dem också….  Om dem är så effektiva som i filmens värld e tveksamnt ;)