Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikettgod-morgon-dag-kväll-helg
Läst 988 ggr
sissie
0

Mycket nytt idag.

Ny dag, ny vecka och ny månad. Det är inte alltid som alla tre ifaller samma dag.

Februari är ju en vintermånad som brukar vara kall och snöig, men på något sätt så förutspår den i alla fall att det kommer en vår. Dagarna blir längre och man börjar känna att solan faktiskt är varm om man befinner sig vid söderväggen av ett hus.

Minns ett år för sisådär 20 år sedan att både vintergäcken och snödropparna tittade upp ordentligt längs med husväggarna i feruari. I år får de dock snällt vänta.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

StefanW
0

Och en annan har skiftat över till dag nu och skall köra så i en månad, morgonpigg som man är…….not! (får kliva upp 04.30 för att hinna in…..)

Stefan - Modellbyggare

sissie
0

Kul! Inte alls. Gubben går också upp 4.30. Då sover jag som bäst!Flört

Jag jobbar tack och lov "vanliga" tider. Idag börjar jag först 13.00.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

starhawk
0

Vi får nog vänja oss vid kylan, klimatet kan nämligen inte läsa och vet därför inte om att det råder en "global warming" och för övrigt så går solen runt 2020 in i en betydligt lugnare period (just nu är den rätt aktiv) i värsta fall är vi på väg in i en ny istid, huga huga!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

sissie
0

Tror naturen har fått snurren just nu. Det pratas om global uppvärning, växthuseffekt m m. Men det är ju iskallt ju! Skulle sitta fint med lite uppvärmning nu i alla fall.Skrikandes

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

God morgon på er glada i tråden!

Varit ute och kört bil, då tösa ska till skolan och sedan en härlig prommis med hundarna. Så här har man varit ute så det känns att det sklle räcka för dagen, men icke sa nicke. Nu ska det snart ned till centrum och handlas mat för kvällen, tösa ska hämtas i skolan senare. Taekwondo träning under eftermiddagen i stan. Hundar ut. Samt tvätta lite hemma där i mellan.

Någon som vill byta???

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sissie
0

Nopp inte jag!Flört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

NäheFlört Men ärligt tror jag du har mera att göra än jag. Hund har du, barn har du jag du så jag försår du inte vill byta….

LosGinos
0

Jag har..Ehm…Massvis att göra ! Säger vi.. xD!

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

NaimaG
0

#1 Det lät som ingenting. jag har en gång i tiden börjat jobbet 04.00 och fick stiga upp 02.30 för att hinna in. Tur att man börjat jobba 06.00 numera (går själv upp 04.30 nu).

Min dag började med arbete (kom nyligen hem) och snart ska jag iväg för att träna. Dagen tar aldrig slut. SkrikandesTungan ute

sissie
0

Nu tar dagen snart slut. Det är mörkt ute och klockan börjar närma sig läggdags.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

starhawk
0

Hörru Sissie du glömmer väl inte bort gruppbygget? Det är start 1 februari (har själv limmat lite på mitt idag)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

sissie
0

Jag har börjat lite på min också. Limmat lite. Men i morgon tror jag att jag har en extra stund att jobba på.Flört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

NaimaG
0

Nyligen hemkommen från gymmet efter 1 timme på löpbandet och som det snöar ute. Detta eviga snöande! Skrikandes

sissie
0

Det verkar som om det aldrig tar slut. Det vräker ner mer snö nu. Läste i Metro att ett ridhus rasat in. Tjejerna och hästarna unkom med lättare skråmor tack och lov.

Men jag undrar om ridhusets ägare över huvud taget tänkt på att skotta av ridhusets tak. Så mycket snö som det kommit så lär det bli många tak över större ytor som riskerar att knäckas.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

bluemary
0

#14 Usch så tråkigt men tur att det hela gick väl !

Men där sade du något sissie,stora balkongen på över-
våningen och så det stora garaget ute på landet.
Undrar hur det går med det nu……..
Nu så måste jag tänka på något annat, är ju i Linköping
och måste stanna till fredag.

Finns det något kul jag kan tänka på ? Glad

bluemary
0

Hoppsan! Det blev visst dubbelpost här!Flört

Korrrigerar! / sissie

NaimaG
0

#14 Säg inte så där. Är livrädd att hustaket här ska rasa in. SkrikandesTungan ute

bluemary
0

Och jag är livrädd för en stor balkong på vårat stora trähus.
För att inte tala om det stora garaget. SkrikandesTungan ute

Är inte hemma nu, fasar för att komma hem. Halva huset
har väl rasat liksom garaget. Skrikandes Igen.

Men det var inte gentemot dig Sissie, utan det här har vi
pratat om tidigare……..

sissie
0

Det lär inte vara någon fara med mindre tak och sånt. Det är värre med det mycket mycket stora taken där det inte finns bärande väggar eller stolpar som håller upp på mitten.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

#14 Det gick inte väl för alla i detta drama. En häst avlivades på grund av sina skador. Nu har det även börja rasa tak på tennis hallar.

Så nu blir det att se upp var man är då man är ute med hundarna, mycket faller just från taken och tung snö är det som gäller nu. Samt då även inomhus på "vissa" ställen

StefanW
0

Som sissie skriver i #19 så är det skillnad på stora lagerlokaler fabriker m.m. jämfört mot en vanlig villa sett på tak konstruktioner. De som uppmanas att se över sina tak är de som har platta eller tak med liten lutning. Har man en normal villa med vanlig taklutning så är det inte samma fara.

Var man däremot skall tänka på är att försäkringsbolagen inte ger någon ersättning till uthus, växthus eller altantak som gett vika p.g.a. snön. De kan man oftast ordna själv!

Att ge sig upp på taket och skotta är inte heller riskfritt! Det krävs lite mer av sunt förnuft och en stor portion av säkerhetstänk. Risken att själv falla ner om man inte använder en godkänd säkerhetssele är mycket stor. Arbeta aldrig ensam, se till att någon tittar på, både för den som är på taket och att inte någon skadas på marken av nedfallande snö och is.

Vad man skall titta på inne är att det inte är på väg att bli sättningar med sprickor, dörrar som är tröga eller annat som är onormalt i huset. Är ni inte vana att arbeta på tak, så se till att ta hjälp från t.ex. plåtslagare och snickare som har både utrustning och kompetens för den typen av arbete. Visst kostar det pengar, men vad är det i jämförelse mot ett liv av en nära och kära?

Stefan - Modellbyggare

sissie
0

Det var en utförlig redovisning. Tackar! Det skadar inte att bli påmind om riskerna som finns när denna vita mjuka snö faller ner. Och mer lär det bli.Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

bluemary
0

Tack Stefan, det var fint skrivet ! Men vi bor i en bygd där
hantverkarna borde gå i en kurs i vett och etikett. jag ljuger
inte om jag skriver att hälften av dem kommit och man har
suttit och väntat förgäves. När man sedan försöker få kontakt
med dom är det ingen som svarar. Så jag hoppas att ni har
bättre hantverkare i bygden.

[vaargen]