Rymdkrig??
När det kommer till rymdkrig så är det väldigt intressant i det faktum att Rymdskeppet exploderar i en kraftig smäll och dessutom så sprutar det en massa eld överallt, Och detta har diskuterats hit och dit?? Så frågan är då Kan det verkligen komma eld ur ett rymdskepp som exploderar ute i rymden då det defenitivt inte finns något syre alls där ute/uppe O.o
Medarbetare på Science Fiction
Borde inte även kylan sätta stopp för det hela ?

Jo precis, hehe.
Men det är egentligen inte konstigt att de kommer eldmoln efter att rymdskeppet srprängs, med tnake på att skeppet är fullt med syre, förhoppningsvis eller ja .. uhm..
Ja ialal fall men eldmolnen borde slockna väldigt fort.
Detta är ett väldigt hett ämne när det kommer till sci-fi och många forskare vill gärna förstöra stämmningen haha
Jag skulle vilja påstå att det är fullt möjligt. Eftersom det är atmosfärs tryck inuti ett skepp. Atomosfären innehåller syre. Dessutom borde det finnas syretankar ombord. Om det börjar brinna så att skeppet spricker så slungas atmosfären ut ur skeppet och så länge som det är tillräckligt tätt med syreatomer så kan det fortsätta att brinna.
Min egen teori
. Finns inga fakta i mitt huvud att backa det upp med. Låter dock troligt för mig i alla fall.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Precis så jag tror och tänker också, så "forskarna" har ju inte helt rätt. för har dem glömt det att det finns syre på skeppet också ? Och det försvinner ju inte, och det brinner ju så länge det finns syre så att säga :)
Men däremot så borde det slockna väldigt fort, ialal fall mellan 1 minut till 15 minuter, kan nog knappast brinna längre haha
Glöm inte att det faktiskt finns syre i rymden, dock är det väldigt långt mellan varje ;)
#3. Håller med i din teori.
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian
Så länge det finns syre eller annan gas så kan explosioner ske (ex. supernovor är ju GIGANTISKA explosioner), den lilla mängd som finns i ett rymdskepp skulle väl bli typ "poff" (fast ljudlöst eftersom det är i rymden). Och röken skulle inte spridas uppåt, utan åt alla håll pga. tyngdlösheten.
Intressant artikel, vaargen.
Tur att det är så lite som försvinner så vi inte dör av syrebrist.
Wrooom!

När vi tittar på Star Trek så innehåller dessa skepp en hel del plasma och det slocknar inte i försla laget och beträffande ljudet, det beror väl på var man har mikrofonen (eller motsvarande) dom har ju sensorer som kan plocka upp allehanda information så varför inte ljud?
Men vakum har faktiskt använts som brandsläckare i Sci-Fi, i andra Battlestar Galactica-filmen (orginalet med Lorne Green som Adama, inte den barocka nyinspelningen) bekämpar man en besvärlig brand ombord, till slut beslutar man sig för att evakuerar brandområdet och öppna luftslussarna på det området, mycket effektivt!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Plasma, javisst! Det är ju extremt varm materia.
Antimateria är ju också något som finns med på skepp i rymden. På diverse olika fantasifulla sätt. Jag kan tänka mig att även antimaterian kan få saker att explodera om det hamnar på fel ställen.
Wrooom!

Jag vet inte riktigt men jag är nog en sådan som inte bryr sig om logik utan bara att det är så Biiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip häftigt.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I Armageddon så var det mycket effekter som sig bör i en film, fast frågan är ju hur det verkligen skulle se ut vid en explosion i rymden. Intressant fråga!
Stefan - Modellbyggare
HITTAT :D!
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian
Klart explosioner kan ske i rymden annars skulle inte stjärnor bildas och det finns ju flertalet olika ämnen i rymden som kan antändas sen har ju som redan nämnt rymdskeppen syrgastankar (underförstått). =)