Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikett: sci-fi-filmer
Läst 1009 ggr
sissie
0

Mest sedda film

Det är inte bekräftat men filmen Avatar har spelat in mest pengar genom tiderna. nästan 1,84 miljoner dollar. I Sverige har mer än en miljon sett filmen.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Jensa90
0

Jag och Flurp är två av den miljonen. =P

Resistance is futile. 

StefanW
0

Har inte varit på den ännu, men kommer att gå!

Stefan - Modellbyggare

NaimaG
0

Jag har sätt den två gånger, 3D och vanligt format. Blev riktigt besviken på 3D animeringen dock.

bluemary
0

Då det andliga för mig är en viktig del av livet så kunde jag
inte annat än att reagerar på titeln.

För att vara exakt så gick jag in på Wikipedia där det "stod
att läsa": Avatar (sanskrit) Avatära är en indisk mytologi "att
stiga ner", d v s Guds nedstigande på jorden och antagande
(inkarnation) av kroppslig (oftast mänsklig) gestalt.

På vilken sätt har filmen med detta att göra ? Glad

NaimaG
0

#4 Ingenting. Avatar är ett annat ord för profil också vilket har lite mer med vad filmen handlar om.

Levethia
0

Bluemary : Avatar har inget med sanskrit att göra på det  settet.
En Avatar kan va en bild som du använder istället för din riktiga bild som ett sett att visa en del av dig. Eller som i filmen och i många spel så kan man använda sig av en Avatar, som är mer eller mindre en annan gubbe( Docka kan man väll också säga). Och I just filmen så har dem odlat fram en annan varelse som dem kan via ett programm gå vara i.  Man kan också se liknande saker och få en bättre förståelse vad som menas genom att se den nya filmen Surrogates också där dem använder sig av avatarer/dockor för att gå runt i världen och samma sak med The Gamer, fast det är ju väldigt olike handlingar, och surrogates va inge vidare bra heller!

Men själv klart så kan man ju se det som Avatära, där gudskepnad tar en mänsklig form. Så det kommer nog mycket möjligt från den betydelsen.

För som jag som kopplar upp mig på ett spel som heter Second life, så använder jag mig av en Avatar för att gå runt i den världen. Precis som man kan göra på Wor of warld craft. Som ex, och det är där man huvudsakligen andvänder sig av en Avatar. SÅ anting en avatarbild eller en Avatar för att ta sig runt i en cybervärld. 

Nu ahr jag skrivit mycket om vad jag anser också, så ni vet det.

Men bluemary har lite rätt i att det r i närheten, men det har inte så mycket med andlighet att göra. Fast filmen är väldigt andlig också för den delen.

Medarbetare på Science Fiction

bluemary
0

Tack Levethia för dina funderingar. Jag har ju inte sett
filmen men för mig så är ju själva namnet något starkt för
mig, med tanke på min andliga del i livet .Så därför så var jag
lite nyfken på varför filmen har just detta namn.

Jensa90
0

I filmen använder dom ju dom framodlade gubbarna som är en korsning av människa och Na'vi (befolkningen på Pandora), och dom använder dom för att komma lite bättre överens med infödingarna, så att dom ska lita på dom och så vidare.

Men det där med det andliga, Na'vi är ju väldigt andliga av sig, och hela planeten Pandora är ju sammanlänkad, och dom är högst troende på sin "gud" Eywa.
 Genom att sammankoppla sin hästsvans/fläta med specifika träd och djur så bildar dom en länk mellan varandra, hela planeten är en stor balansgång, och Na'vi tar inte mer från planeten än dom behöver.
Så det är väldigt mycket andligt i filmen, tycker jag.

man kan läsa mer här.

Resistance is futile.