Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikettsci-fi-filmer
Läst 973 ggr
Tatsja
0

1984

George Orwell skrev romanen 1984 redan 1948. Många anser att "storebror ser dig" kommer från den boken.

Jag minns hur en del människor var rädda för just det året. Sen hamstrades det mycket.

Någon mer än jag som minns filmatiseringen av den?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

EmmaG
0

Har inte sett filmen, men skulle vilja. Har däremot läst boken för några år sen, och funderar på att göra de snart igen

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

sissie
0

Jag har inte sett filmen, men när jag gick i skolan året innan så fick vi i läxa att läsa boken. Ganska hemsk bok. Böcker var förbjudna, "storebror" kunde se och höra allt. inte ens toaletten var tabu att avlyssna.

Tur att det inte var så när det var 1984.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Tatsja
0

Vet att skräcken spred sig för många när 1984 närmade sig, tur inget hände.

Väl mött, Tatsja

vimes
0

#3: Ja, folk är idioter. Det finns ju inget i 1984 som antyder att just det året kommer en hastig och (inte speciellt) lustig ovändning till det samhälle som tecknas i boken ske.

Mitt bestående intryck av boken är dysterheten. Hur Winston psykiskt och fysiskt nedbryts tills han upphör att vara en individ - en människa.

Tatsja
0

Vissa sekter levde efter årtalet.

Väl mött, Tatsja

vimes
0

#5: Som sagt: folk är idioter. Uppenbarligen.

sissie
0

Det finns många filmer som har tagit inspiration från 1984. Förtryckarmakt och ett gäng revolutionärer i någon form som ställer sakerna till rätta.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

johannespanzer
0

Rätt bra film faktiskt. John Hurt gillar jag mycket som skådis. Sen är musiken av eurytmics (!) bra. Också känd för att det är Richard Burtons sista film han är mycket bra i den. Iden till tortyrmaskinen skall ha kommit till för att Orwell gjorde en ryggoperation.

Orginaltiteln till boken var 1948, men förlaget vågade inte lägga den så nära i tiden, därför ändrade de om siffrorna till 1984.  Filmen skall även finnas i en version från 1956, men den har jag tyvärr ej sett.

johanH
0

Jag har inte sett nån av filmerna , men läst boken. tycker att boken är mycket bra. Mycket som boken handlar om är tyvärr verklighet i dagRynkar på näsan

sissie
0

Fast tack och lov inte allt! Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Leffe
0
Tatsja
0

Håller med att både boken och filmen är bra. En del saker har ju hänt. Tur världen inte gick under i alla fall

Väl mött, Tatsja

sissie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En trailer från filmen

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

sponny
0

#13 Jag älskar verkligen texten i början av den trailern.

"The following PREVIEWS have been reviewed for

ALL AUDIENCES

By the Ministry of Information"

Skrattande

Tatsja
0

Det är den filmen som präntat "Storebror ser dig"

Väl mött, Tatsja