Varning! VARNING!
En tiggare dyker i ibland under namn som julian111 (senaste nicket). Hon skickar PM till folk både här och var.
Vad ni än gör SVARA INTE! Personen är ute efter att få tag på kontonummer!!! Personen länsar era konton!
Brevet kan se ut så här:
"Hello Svara mig med detta mitt ID (julian_love90@y
_Hello Svara mig med detta mitt ID (julian_love90@yahoo.com).
Mitt namn är Miss Julian jag såg din profil idag på http://www.segling.ifokus.se och blev intresserad av dig, jag också kommer att vilja känna dig mer, och jag vill att ni skickar ett mail till min e-postadress så jag kan ge er min bild för dig att veta vem l am.Here är min e-postadress (julian_love90@yahoo.com). Jag tror att vi kan gå från here.I väntar på ditt mail till min e-postadress above.miss Julian. (Kom ihåg att avståndet eller färg spelar ingen roll, men frågor som älskar mycket i livet)
Var vänlig och svara mig i min brevlåda inte på plats med min e-postadress här
(julian_love90@yahoo.com)"_
SVARA INTE!!
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Kunde inte låta bli, efter alla skriverier på värdsajten
Fick detta svar: + ett foto…men det postar jag inte här.
Vilken snyfthistoria !
skulle det inte sitta bra med 4,7 miljoner hahahahahaha
Hello dear
Thanks for your mail, i will like to have a good relationship with you. well, i am Julian Omar Hassan from Sudan, the daughter of Dr. Omar Hassan. my family is small but we were united and friendly when my parent's was alive. my parents died in plane crash on monday, july 21, 2003. in this plane crash, about 14 people died. it happen in Kenya which my late parents where among the victims. i would have been a victim also, but am still in borden, in our school. they are traveling for an important meeting with their associates.
i have only one little brother named Zubair, but he is died now. i try to ran away with him, but he could not make it. he later died on the road after crossing sea with boath. i think air entered his lungs or ribs. from there, he start vomiting blood and when he goes to toilet. it will be only blood that will come out of his anus. within two days it starts, he died on the way. i mourned him even up till now that am in the charity home run by a charity foundation here in dakar senegal. the main reason why i am contacting you now is to seek your assistance in the area of my future investment and also for a help hand over some huge amount of money in my possession.
this money (US 4.7 Million dollars) is deposited here in dakar, senegal. in one of the leading security and finance company as a family treasure for some years ago by my late father. he made me the sole beneficiary to this money. i am now asking you to stand on my behalf, or to stand as my partner and in time of the claim and investment as well. the security company told me that since am not up to 30 years of age, i cannot make use of the money which my late father deposited in their company. because they reach an agreement with my late father when he was depositing this money in their security company. unless if i introduce another partner who will stand for me. that was the reason why am asking you to stand as my next trustee, so that the security company will transfer the money into your account. then I will come over there and join you to invest the money in your country.
as i have mention earlier i will make the procedure to this issue to be well know to you, if i am given the opportunity to do so. please attach your direct and full information as you reply to me. if you want to speak with me, here is the reverend fathers number you will call, and he will send someone to call me from women area here in the charity home. this is his number: 00221 76 121 73 59. his name is reverend john emmanuel. thanks and remain bless. i will be waiting to hear from you soon. i remain yours forever.
yours sincerely,
julian

Se även Nigeriabrev
Stefan - Modellbyggare
#2 Det stämmer precis med Stefans länk….så här står det om Nigeriabrev
Bedrägeriet går till så att man får ett brev, fax eller e-post från en person som påstår sig behöva hjälp med att föra ut en större summa pengar (oftast mångmiljonbelopp) ur landet och erbjuder en procent av pengarna om man hjälper till. Om man går med på det kommer bedragaren att begära mer och mer pengar för att täcka olika påhittade utgifter som till exempel mutor till banktjänstemän och administrativa avgifter, som de själva inte kan betala då pengarna är låsta eller de måste undvika att pengarna kan spåras till dem. Bedragaren fortsätter att fråga efter mer pengar så länge den drabbade betalar.
Typiskt för Nigeriabrev är att pengasumman är mycket stor samt att någon har dött plötsligt i en katastrof (till exempel i en flygplanskrasch, i krig eller vid ett maktövertagande). Breven kan vädja till mottagarens medlidande genom att till exempel påstå att avsändaren är en änka med barn som svälter eftersom alla pengar är låsta.
Det har utvecklats beprövade metoder för att få offret att fortsätta tro på upplägget och skicka mer pengar. Ett kallas "flashing the account", de skickar ett förfalskat förhandsbesked om en överföring via fax till offrets bank. Banken meddelar offret att ett mångmiljonbelopp är på väg. Men pengarna dyker inte upp på kontot, utan bedragarna säger att det blev ett problem, överföringen upptäcktes. Om man mutar rätt person eller liknande bör det gå bra. Meddelandet från offrets egen bank får dollartecknena att växa i offrets ögon och han betalar gärna.
Ofta påstår sig bedragarna vara släkting till någon nyligen avliden känd politiker eller annan person i Afrika och skickar länkar till verkliga nyhetsartiklar för att öka sin trovärdighet. Det händer också att de skapar webbplatser för fiktiva banker och liknande där offret till exempel kan logga in för att se att pengarna kommit in på ett konto.
Det är vanligt att när offret skickat massa pengar och slutat tro på det hela får han kontakt av någon som uppger sig vara advokat i Afrika och vill hjälpa honom få tillbaka sina pengar. Arvodet betalas givetvis i förskott. Det hela drar ut på tiden och "advokaten" ber om mer arvode. Och så vidare.
För den som redan skickat pengar är möjligheterna att återfå dessa så gott som obefintliga.
Enligt FBI försvinner ett dussintal västerlänningar om året i samband med att de åker till Nigeria för att träffa sina plågoandar och återfå sina pengar. I regel blir de istället kidnappade och deras släktingar krävs på pengar (kanske miljoner kr) tills även dessa blir av med sina besparingar.

Det där raderade jag fortare än jag läste första raden, kan man inte skriva ren svenska skall dem inte bry sig om att skriva alls.( förståelig svenska ialla fall.) Så tänkte inte alls på det. Men bra att ni skriver det så de inte blir lurade.
Medarbetare på Science Fiction

Den där tror jag inte jag fått nåt brev från, men Nigeriabrev kommer ju lite då och då dom är oftast lite intressanta att läsa för att se vad det är för fantasifullt scenario dom diktar upp men sen raderar man det. En annan vanlig grej är ju dessa vinnarmail från nåt lotteri man aldrig hört talas om, eftersom lotteriet i fråga inte existerar. Där går grejen ut på att man måste registrera sig med påföljande avgift för att få loss vinsten, givetvis får man aldrig se röken av pengarna oavsett om man betalar avgiften
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Tänk att detta kan pågå år efter år. Sitter bara och ler då jag läser detta, men dock finns en förtvilan över att detta finns och fortsätter år efter år.
Jojo! Försöka duger men bra att det uppmärksamma dirket med ett enbart stort leende från mottagaren.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Vi har väl alla någon gång betalat till något/någon där pengarna inte
används till det vi har tänkt oss.
Men detta med så mycket pengar. Att folk går på detta ?? Stora summor
pengar till någon som man inte ens känner. Många av oss är ju tvek-
samma om pengarna verkligen går fram, och då är det ju inga större
summor som det är frågan om, men detta ???
Jag köpte en dator en gång från Begagnattorget.com…..det ar bara det att det var en bedragare som hade sajten. Jag betalade 4.000:-, men någon dator fick jag aldrig
#8 Så tråkigt Staffan, det gör ont i mig….
Jag vill samtidigt passa på att varna för ett företag (vet inte
om man får skriva ut namnet i sådana här sammanhang)
som lovar att man ska få dyrare varor gratis bara för att man
är "guldkund" eller vad de nu hittat på för namn.
Innan jag hade NIX! så fick jag ett telefonsamtal från XX som
erbjöd mig ett modem som tack för att jag var kund.
Ett antal gånger fick han garantera att det verkligen var gratis.
Då detta är ett företag som de flesta anlitar när det gäller datorer
o s v så litade jag på honom.
Några veckor senare får jag ett inbetalningskort på 2 800:- (!!)
som gällde detta modem.
Ringer upp och får till svar; " försäljarna gör så här ibland" men
att jag naturligtvis fick skicka tillbaka vilket jag gjorde.
Ett par veckor senare så fick jag en påminnelse på denna summa.
Jag ringde upp igen och fick veta att de inte fått något modemoch jag därför var tvungen att betala.
Så det var ju bara att vända upp och ner på huset efter lappen om
att jag hade skickat tillbaka.
Faxar en kopia på detta och skickar meddetsamma.
Får sedan kravbrev och hot om kronofogden.
Efter många, många samtal och brev så ger de upp. Jag ber 3 gånger
om att få skriftligt om detta, men får det inte.
Efter detta så bytte vi både när det gäller datorer och telefoner då vi
helt tappat förtroendet. Så lurendrejer finns både i stort och smått.
Så ringer någon och lovar varor som är gratis så säg nej !
Även om det är från stora företag som man tror att man kan lita
på till 100%.
#9 Tror inte det är otillåtet att namnge företagen. Vore intressant att veta vad det var för företag så andra inte behöver gå på bluffen.
Vad säger du medde, kan man namnge företag i en sådan här
situation utan att åka på en massa böter ?
Visst kan man namnge företag för att varna andra från att hamna i liknande situationer.
Wrooom!
Tror sissie har hundra kläm på den här frågan då hon jobbar just i butik.
För visst är det intressant tycker även jag och vill veta vilka man ska passa sig för, nyfiken
Jag är nog ändå en fegis…Vill inte skriva det offentligt men skicka
ett pm till mig så får den som vill namnet. 
Skickar du ett till nyfikna medde?
Yes !
Tack ängel som du är!

Här är en till som är nyfiken…….
Stefan - Modellbyggare

Av nån anledning har jag alltid varit kritisk mot gratisgrejor anar att det ligger nån hund begravd nånstans. Skickar du ett PM till mig om företaget bluemary?
När det gäller mitt inlägg så kan jag ha haft riktig, riktig otur.
Försäljaren drog en vit lögn för att samla poäng.
Tjejen i Kundtjänst var jättetrevlig, och som sagt "försäljarna
brukar göra så här ibland" vilket väl innebär att jag inte var
den första som ringt och varit jättesur.
Av någon anledning så hade de inte registrerat att jag hade
skickat tillbaka.
Sista gången jag hade kontakt med Kundtjänst så sade hon:
"Ok, vi tror på dig" vilket innebar att jag enligt henne k u n d e
ha lurat dom. Och så var hon så snäll och trodde på mig….
Men som sagt, inget skriftligt som jag bad om.
Någon mer som drabbats av liknande ?
Jag köper inte gratisgrejer över huvud taget. En gång i tiden nappade jag väl på en eller annan men inte nu längre. Går hellre till butiker eller tar kontakt med det företag som jag är intresserad utav istället. Så jag säger alltid nej.
Sen kan det vara bra att veta att det finns företag som har samma namn som stora företag, men med ett litet tillägg på slutet. Dessa företag är riktigt fula då de ofta bandar in det som sägs och sedan sitter och plockar ihop att man sagt ja eller ok till deras erbjudande.
Så se upp med vad ni använder för ord till telefonförsäljare. Än så länge förekommer det mest emot mindre företag men en dag så drabbas någon privatperson.
Wrooom!

#20: Har också blivit erbjuden en "gratis-mobil" av samma företag faktiskt, men jag sa på en gång Nej! jag vill inte ha någon mobil, det räckte inte utan jag fick upprepa mig innnan det gick hem hos den entusiastiska säljaren. Lite surt sånt här, jag har varit kund hos dom i flera år utan några bekymmer, det är först på sistone det dykt upp lite säljare från dom som ringer hem, dom har erbjudit mig bredbandstelefon ett par gånger, men det har vi redan, det abbonemanget står på brorsan medans internetabbonemanget står på mig
#Tack för ditt inlägg starhawk, känns skönt att få bekräftat att
det är fler som ha fått erbjudanden från detta företag.
Men det som hände mig gav mig en rejäl läxa, det var första och
sista gången. Men jag litade ju på dom (räkningarna och breven
var från dom, vi kollade just detta) kände att det är ju ett stort
och seriöst företag.
Men, men, man lär sig av misstagen. Som sagt, första och sista
gången. Har nu NIX! (kanske fel, är medveten om det
) och
det känns förstås bra.
Detta företag har gjort flera misstag. Då min far hade en bostad inne i Sthlm city och även bor på gården i småland. Frågade min bror om en kompist knde få bo där under 4 månader. Då hon var fotbollsspelare i ett av Sthlms lagen även landslag spelar så fint som det heter. Då hon skulle flytta ut visade det sig att hon tecknat på ett bredband osv. Men som min far står på allt i denna Lght så skrev hon under med min fars namn osv. Men då det var dags att flytta så rasde det in räkningar från detta företag. Jag ringde och fick reda på att hon ringt in och sagt hon bor hs en äldre man och han kan inte gå till posten för att hämta modemet. Då faxade dom till posten och sade till om att ändra namn på försändelsen……
Men allt stod kvar i mín fars namn. Då tog det hus #¤#!% i mig. Hur kunde dom göra detta, visar det inte på att något var fel. Nej då sade företaget. Då jag till slut hotade med att dom inte på något sätt kollade upp vem som verkligen hade tecknat detta abonemang skulle detta polisanmälas. Do kollades upp. Det visade sig som var det jag sagt. Fusk hela vägen. Met var en tjej som ringt in och tecknat detta, samt hela tiden hållt kontkat med dom. Ingeting fanns att min far varit ii inblandad eller någon gång kontakt med företaget. Då tog äntligen räkningrna bort.
Men är det inte fel att ta upp abonemnag då en annan person ringer in och tecknar. Inga kollar görs alls. Dom är bara glada att få nya kunder. Hur spelar ingen roll alls.