Sci Fi Fäderna!
För ett tag sen frågade ni vad vi ville läsa ? Och idag kom jag på att dett skulle va kul att få läsa om utvecklingen inom sci-fi från Jules Vern och H.g.Wells ( om ni inte visste detta så e dessa två de som uppfann Sci-Fi genren)
Själv har jag blivit väldigt fascinerad av dessa två och det faktum att jag har intresserat mig av Steam Punk och steam punk handlar om hur dessa i deras fiktiva böcker klär sig ! ( och annat:P)
Sci-fi är ett stort ämne men tack vare Jules Vern och H.G.Wells så har vi möjligheten att titta på Stargate, star wars och star trek ( Ser ni att dem alla börjar med Star ?)
Men om ni tappade bort mig lika mycket som jag har tappat bort mig så menar jag att det skulle va intressant att få läsa om hur dessa två anfädrar skrev sin futuristiska Sci-fi och hur den senare utvecklades till det vi ser i dag ?
Och Ingår Frankenstein i sci fi ? Iså fall va hon före både jules vern och H.g Wells,( Mary Shelley's Frankenstein, Plus onödig fakta visste ni att den kom ut när hon va 21 ?)
Nu kanske det blev lite rörigt haha men så e det i detta ämne
Medarbetare på Science Fiction

Jo, man kan verkligen kalla dom Sci-Fi:s anfäder, jag kommer ihåg när jag som liten grabb läste Jules Vernes "En världsomsegling under havet" med tindrande ögon, jag betade mig igenom större delen av hans böcker på biblioteket och på sistone har jag skaffat godbitarna till mitt eget bibliotek. H G Wells "Världarnad krig" har jag givetvis läst men hans övriga produktion har jag inte hittat även om jag sett en långfilm vars manus visst byggde på hans grejor, där hade dom med en "månkanon" som var ganska imponerande.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Haha världarnas krig har en rolig historia.
Dem läste upp boken på radio -38 och ca 1,7miljoner trodde det handlade om ett riktigt anfall haha
Har faktiskt inte läst ngt av dem bara sett en del filmer och inte tänkt på vad som ligger bakom filmerna, men får ta och se om man kan få tag och läsa om det? Vore kul ialla fall"
Många saker är fascinerande och imponerande. Hur hade det sett ut om vi inte hade brottom att gå den väg vi gick på den tiden när det kommer till vetenskap utan fortsatte med ångmaskinerna och sådant ?

#2: Jo amerikaner har tydligen anlag för paranoja, så när Orwells dramatisering av Världarnas krig sändes i amerikansk radio blev det panik över stora delar i USA, utom på bondgården där den första cylindern skulle ha landat, för där hade man inte satt på radion!
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Jojo, men skulle va kul att få läsa lite mer än bara om Mary Shellys frankenstein ^^ hehe och mer detaljerat från Jules Vern och H.G Wells till idag, och den senaste tiden har jag intresserat mig av Steam Punk som är inspirerat på dessa tvås böcker . från 1850-1950 med ångmaskiner,guld och mässings apparater och alltsom fanns innan typ ganska coolt faktiskt. . men men

En intressant detalj med Jules Verne är hur han har kopplat ihop romanerna "En världsomsegling under havet" med "Kapten Grants barn" och "Den hemlighetsfulla ön"

Ohh måste verkligen ta och läsa allt det där bara sett lite små filmer och sådant
Hej hopp! Här är det någon som fattat vad som gäller! 1800-talets SF är mitt litterära favoritområde.
Jag skrev ett PM i historia om just 1800-talets science fiction och vad den säger om tidsperioden (det är ingen slump att genren uppstår under 1800-talet i England, Frankrike och USA) som kanske kan vara av intresse?
Du får gärna dela med dig! Vi är många som är intresserade.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

#8 Nyfiken! Om det är lite mer text så säg till så kan vi lägga in det som en artikel. Skicka pm så kan jag förklara mer.
Stefan - Modellbyggare

#8 Vimes Ja det låter spännande!
#1 Levethia - har du läst "the difference engine? Intressant steampunkbok. Sen kan jag rekommendera animefilmen steamboy också, som är lite tweakad steampunk.
Starhawk - hur var det med doktor Ox och de där böckerna om de glygande maskinerna av Jules Verne, visst hängde de ocksdå ihop på nåt vis med varandra?
Nåt som jag inte har koll på är Karel Capek (?) och hans användning av Robota i RUR men det är lite senare, tidigt 1900-tal.
Sen en annan intressant författaren är "du sköna nya värld"s Aldous Huxley, hans morbror (?) fick noblepriset i medicin. Den boken är föressten en som alla borde läsa, änne mer skrämmande än 1984.

#11: Har inte full koll på dom men det var väl bara två böcker som kom i följd, förutsatt att du menar den maskin som flyger med hjälp av ett stort antal propellrar, den boken har lite likhet med "En världsomsegling under havet". Doktor förresten hette han inte ingenjör nånting? Dom tidigare nämnda böckerna är liksom sammanvävda på ett intressant sätt.

Starhawk, ja jag minns bara att jag läste dem, men knappt handlingen, men det var som ett skepp i luften med mängder av småproppellrar. 

#13: Jag kommer ihåg handlingen, men inte vad han hette, han som konstruerade den flygfarkosten. men tydligen var Verne för "tyngre än luften" principen eftersom han lät honom "vinna" över "lättare än luften" skeppet på slutet. Hade funderingar på att köpa dom när jag kompletterade min Verne-samling men jag avstod av nån anledning