Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikett: off-topic
Läst 757 ggr
Levethia
0

OT men ändå vetenskap

Kollade på tvn idag och såg en reklam med kass09 något i den stilen ialla fall och en sak som slog mig just då va att varje gång jag har varit och handlat eller när jag jobbade i kassan.. Var att maskinerna såg ut att va från 80 talet.
Och Med det menar jag MEN KOM IGEN *** , finns grymt snygga lcd skärmar, datorer och massvis av fantastiska produkter, och affären skall jue se mode riktig ut och se fräsch ut ? Hur kommer det sig att dem inte har uppdaterat det mest användbara som används dagligen av miljarder människor ??
 Helt oförståeligt för mig detta. Så ville dela med mig av detta Tungan ute

Och kör det på of topic bara för att jag int ekan låta bli att uttrycka mig

Medarbetare på Science Fiction

StefanW
0

***Inlägg borttaget, låg i fel tråd….

Stefan - Modellbyggare

Levethia
0

Har absolut ingen aning om vad det har med kassa apparater att göra :)

Och det mesta med Stargate vet jag :)
Försöker alltid påpeka att all form av stargate började med Stargate Filmen den från 1994 :)

mikeiko
0

Haha han har dubbelpostat i två olika trådar XD

Kassa09 handlar ju just om att alla måste uppgradera sina system, du kan kika på det mer här. Nu blir det till exempel lag på att kunden alltid ska få ett kvitto, och att alla köp alltid måste registreras. Främst för att "Det innebär att det blir svårare för oseriösa företag att undanhålla intäkter".

Dock förstår jag vad du menar med gamla kassaapparater, men det är oftast de mindre företagarna som kör med de äldre apparaterna. Kedjor och större företag har nog nästan uteslutet kassor kopplade till datorprogram (varje kassa=en dator+skärm etc).

Levethia
0

Hehe har sett en del nya också men dem ser fortfarande ut att va från 80 talet på ett ungerfär med tanke på den teknologi som finns tillgänglig för oss:)

heheoch vet vad reklamen syftar på men tack vare den så kom jag på det att det va väldigt skumt att det ser ut som det gör med tanke på hur framåt vi har gått men inte kassa apparaterna … Hmm …

Jo misstänkte att han hade dubbelpostat ;) men hae gärna velat hört vad han hade att säga om liknelsen :D det hade varit väldigt kul

mikeiko
0

Jag tror att det är en kostnadsfråga bara, för småföretagare så är det ju grymt mycket billigare med en vanlig manuell kassaapparat.

Levethia
0

Hehe det är väll klart det är en kostnads fråga oavsett om det är ett litet föreag eller ett större.

Men inte ens dem större har lika stilrent eller fiffigt som det vi har hemma inom teknologin …

Till och med mitt dasspapper är mer modernt Tungan ute

Levethia
0

Så menade inte att det handlade om att det skall vara så, va mest ett ifrågasättande. Med tanke på den teknologin och hur stilrent det ärmed all annan teknologi idag!
Så därför tyckte jag det va lite lustigt, ser ut som gamla 70 eller 80 tals stereon .. typ eller jakanske inte riktigt haha vet inte ens varför jag e tjurig när det kommer till kassaapparater…

mikeiko
0

Jo men precis, du ifrågasätter och jag svarar; det är en kostnadsfråga :)

Småföretagare har ju ingen som helst nytta av att lägga prio på att kassaapparaten är snygg liksom :)

Levethia
0

Haha självklart inte :) Haha Så dum e inte ens jag att jag inte vet att det inte har med en kostnads fråga men inte ens dem finaste kassa systemen har samma klass som dem där fina nya tv apparaterna ( min tv är från 80 talet, jag med faktiskt för den del så inget fel årtionde Tungan ute)

Bara det att Designen har ialla fall från min sida ifrågasatts…

vet på mitt lilla praktik jobb jag hade för et par år sen så hade dem skaffat en splitter nytt kassa system ( kassa apparat). Och den såg ut att va gjord på 60 talet :/ Så tror inte det finns så fina faktiskt.. fast får kolla upp det, men marioteten av kassa apparater är ju IBM och ngn mobiltelefon företag ( minns inte namnet dock)  Och båda företgen gör fina saker men varför har dem inte kunnat designa bättre.

Blir svårt sen när ekonomin raserars och vi jobbar för att få ihop olika poäng på våra VISA och MASTERCARDS … hmm ( Sorry lite galen idag, skylle på att jag druckigt en kanna med kaffe idag)

mikeiko
0

Jaha, du pratar inte om butikerna, utan de som designar maskinerna? Ja det är ju en annan femma. Men det är väl väldigt vanligt att man lägger allt krut på ergonomin och funktionaliteten, och inte utseendedesignen. Kolla på stora maskiner i fabriker, det gäller ju samma sak där.

Jag har ingen aning om vad det är för poäng du pratar om :)

Levethia
0

Hehe ingen aning faktiskt, bara ngt jag fick i huvudet om ekonmin total kraschar :P Och pengar blev värdelösa.
Haha men men det är morgondagens bekymmer.