Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikettsci-fi-filmer
Läst 2097 ggr
Levethia
2009-11-11 14:00
0

Flash Gordon

Nu vill jag verkligen veta en sak som stör mig extremt mycket Om Flash gordon, älskade tv serien, men när jag såg gamla serier och kollade runt på nätet så såg jag ju en massa konstigheter:
Flash kallas ju flash för att han va så snabb. Alltså sprang i ljusets hastighet och så vidare men det gjorde han inte i serien, och det förbryllar mig hur dem kan ta bort sådana saker, eller har dem helt enkelt skapat en serie med en helt annan inrikting med samma namn på karaktären ?

Medarbetare på Science Fiction

sissie
2009-11-11 14:03
0

Har inte läst serietidningarna. Men jag hade för mig att han hette Flash för att han var snabb på många sätt. Snabb i handling och tanke. Snabb att komma till undsättning men framför allt ett ballt namn. Får kika runt lite och se vad jag hittar.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Levethia
2009-11-11 14:05
0

Nu va det länge sen men kom på mina funderingar när jag såg den tråden eller vad man skall säga.

[vaargen]
2009-11-11 15:26
0

Jag kan egentligen väldigt lite om Flash Gordon, men han är ju inte någon superhjälte eller mutant, utan vanlig människa utan några superkrafter, han fick väl smeknamnet Flash för att han sprang snabbt(för att vara människa alltså) och inte för att han sprang i ljusets hastighet(du har kanske blandat ihop Flash Gordon, med The Flash som är en av Marvels superhjältar?)

Levethia
2009-11-11 15:29
0

hehe e nog inte jag som har blandat ihop, har bara tagit till mig sådant som andra har skrivit så jag har tagit åt mig av ngra som blandat ihop Obestämd
Inte för att skylla ifrån mig, men måste ju hålla mig till sanningen Flört

sponny
2009-11-11 23:32
0

I Alex Raymonds originalserie från 1934 var Blixt Gordon en " Yale graduate and world renowned Polo player" och längre fram (t.ex filmen Flash Gordon från 1980) är han en "quarterback hero" och någonstans har jag läst att smeknamnet Flash kom just från hans snabbhet på planen. Så även om han kallas Flash så är han inget annat än en vanlig människa.

En annan kul sak jag hittade i en av böckerna här hemma (Blixt Gordon - Dan Barrys klassiska äventyr 1951-1956) är att vi var snabba att ge ut serien här i Sverige. 1934-35 gavs originaläventyret On the Planet Mongo ut under namnet Äventyr i världsrymden med hjälten Karl Blixt i huvudrollen.Skrattande

mikeiko
2009-11-12 00:21
0

asså…planet of mongo….jag dör *frust*

starhawk
2009-11-12 08:32
0

#5: Har visst sex av dom där böckerna om Blixt Gordons äventyr på Mongo och lite andra planeter, "ärvde" dom från nån släkting, fast dom är i ganska dåligt skick och behöver nog renoveras, dags att damma av bokbinderi-grejorna?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

sissie
2009-11-12 08:39
0

#7 Då vet jag vart jag ska vända mig om jag behöver få en bok lagad.Flört

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

starhawk
2009-11-12 08:49
0

#8: Tja, du bor ju i närheten så det skall väl inte vara några problem!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus