Tokr´a
Stavningen blev kanske inte helt rätt………
Hänger inte riktigt med här. För mig så verkar de
ha vissa likheter med Gould. Är alla goda ?
Har de tillhör Gould tidigare ?
Nu gick jag bet…
Det jag hört är att :Goa'uld säger att den är en Tok'ra, en motståndare till Goa'uldernas herrar. Mer vet jag inte.
Hoppas någon annan kan rycka in med hjälp.Men lovar att söka lite under dagen.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tokr´a Är motståndare till gould herrarna, och goulden och människan lever i harmoni med varandra och blir ofta väldigt nära vänner.
Tokran tar inte över människan med våld utan dem är frivilliga.
Och den första Tokran är en sådan där moders gould ( stor ful sak orm som föder en massa små ormar som dem senare slänger in i magarna på människorna)
Men det är hon som ger dem en friare vilja och en annan mening än makt och hat , och ger dem istället en annan form av tänkande ( kan man säga) .
dem är fihets kämpar.
I ett senare avsnitt blir ju Amanda Tappings far en av dem och delar sin kropp med en gould eller ja en tokra, och blir fri från sin cancer.
Och Ja alla tokra är God med tanke på den första modern, sen har dem sina egna egenheter som vanliga människor men dem tar ju int eondskefullt över en människas kropp som Goulden gör.
Dem föds med ett annat tänkande än att ta över världar och värdar och att människor och andra varelser inte är endast värdar och slavar. Och slåss emot Goulden.
Och människan gör det fullkomligt frivilligt.
Ghaa nu skrev jag ett a fyra igen med exakt samma mening, detta e väll allt jag kommer ihåg om jag inte skall vimla in på alla avsnitt jag inte knappt minns …
Medarbetare på Science Fiction
Tusen tack! Nu så har jag fått lite ordning på det hela.
Detta med de lysande ögonen fick det att snurra lite. Jättebra
förklaring Levethia, du verkar väl insatt i dessa helt otroliga
program !

Hehe ne så insatt e man väll inte direkt, men det är väll klart att lite fastnar när man har följt det sen 95-96 ^^
Och visst är det superkul med stargate 
Och äntligen får man lite andvändning för det, ingen har velat lyssna dessa år på mig när jag har behövt diskutera alla dessa olikheter…
Medarbetare på Science Fiction
#2 Tackar även jag för ditt svar. Mycket intressant
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥