Klingonska på TV
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I del 2 av Kobra som sändes härom dagen på TV så kanske detta kan vara av intresse. Det går även att se hela programmet på SVT/Play t.o.m. 22 jan 2010
Saxat från SVT:
Kobra på rymdspråket klingonska
Del 2 av 11. För exakt 30 år sedan uttalades de första orden på klingonska. Det skedde i Star Trek the Movie då äventyrarna ombord på rymdskeppet Enterprise hamnade i konflikt med krigare från Klingon-imperiet. Istället för att som tidigare bara prata engelska ustötte de nu några ord på ett påhittat språk.
När filmbolaget fem år senare gjorde ytterligare en film med klingonkrigare i central roll valde de att göra saker ordentligt och skapa ett helt fungerande språk. Sedan dess har klingonska blivit ett fenomen, unikt bland världens konstgjorda språk, och det näst mest använda påhittade språket efter esperanto.
Möt klingonskans skapare Marc Okrand
Kobra möter skaparen av klingonska, fil. dr. Marc Okrand, i hans hem i Washington. För 25 år sedan var det han som fick i uppdrag av filmbolaget Parmount att uppfinna de krigiska Klingonernas språk. Inspirerad av samurajernas hårdföra kommunikation skapade han ett språk som är tufft, hårt och helt saknar hälsnings- och artighetsfraser. Trots att det är svår att uttala och har en hopplös grammatik har klingonskan mängder av utövare världen över, och är idag det näst mest använda påhittade språket efter esperanto. Idag översätts böcker till klingonska, det sätts upp operor och sjungs sånger. Självklart finns även Hamlet på originalspråket, dvs klingonska. Och Marc Okrand ses som en gud av klingon-fantasterna.
m.m.
Stefan - Modellbyggare

#0: Efter vad jag har hört är Klingonska större än Esperanto
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#1 Skulle inte bli förvånad om det är så!
Stefan - Modellbyggare

Tycker det var riktigt intressant att kolla på det där. Men när de ändå pratade om påhittade språk är jag lite besviken över att Alviska aldrig ens nämdes
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Tala om tankeöverföring eller hur man ska uttrycka det i detta
fall. Nu ikväll när jag tänkt på Enterprise så funderade jag på
just dessa och så kommer detta mycket intressanta inlägg !
Mvh Anette