Lek: 5 grader från Star Trek
Detta är en lek tagen från www.startrekdb.se/forum
Jag säger ett namn på en skådespelare till synes helt orelaterad till Star Trek, sedan gäller det att inom fem steg komma fram till en koppling till Star Trek.
Exempel:
Daniel Radcliffe -1-> Harry Potter and the Order of the Phoenix -2-> Gary Oldman -3-> The Contender -4-> Christian Slater -5-> Star Trek VI.
Om man vill får man gärna skriva mer utförligt än så 
Den som har gett en lösning ger nästa namn.
Första personen: Björk
Finns säkert kortare men..
Björk -1-> Leon -2-> Natalie Portman -3-> The Simpsons -4-> William Shatner/George Takei/Leonard Nimoy -5-> Massa Star Trek
Bonus poäng för Star Wars inblandning? :)
Vad säger ni om Alexander Skarsgård
Alexander Skarsgård -1-> Straw Dogs -2-> James Marsden -3-> X-men The Last Stand -4-> Patric Stewart -5-> Star Trek (Captain Picard)
Då tar vi: Gigi Edgley
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Gigi Edgley -1-> Farscape -2-> Claudia Black -3-> Stargate SG-1 -4-> Robert Picardo -5-> "The Doctor" i Star Trek Voyager
Nästa: Hugh Laurie
Hugh Laurie -1-> Flight of the Phoenix -2-> Dennis Quaid -3-> Innerspace (24-timmarsjakten) -4-> Robert Picardo -5-> "The Doctor" i Star Trek Voyager (igen!)
En riktig Kluring!
Wrooom!
Ingen som kommer på en väg till star trek från Nicholson?
Wrooom!

Jack Nicholson - 1 –> Batman (89) - 2 –> Michael Keaton - 3 –> Beetle Juice - 4 –> Winona Ryder -5 –> Amanda Grayson i Star Trek (09)
Oooo… vem ska man ta nu….
Johnny Depp - 1 -> Pirates of the Caribbean - 2 -> Meira Knightley - 3 -> Pricess of Thieves - 4 -> Malcolm McDowell - 5 -> Star Trek Generations (Filmen) Dr Tolian Soran.
Wrooom!
Tommy Lee Jones -1-> Men in Black -2-> Will Smith -3-> Independence day -4-> Brent Spiner -5-> Data i Star Trek TNG
Ny: Mark Harmon
#10 Tom Hanks har redan varit så du får lägga upp ett annat namn, vaargen! 
Wrooom!
Jag skrev honom under post #4 men ingen har "löst" honom.
# 12 Aha! Jamen då så!
Tom Hanks gäller!
Wrooom!
Tom Hanks -1-> Toy Story 2 -2-> Kelsey Grammer -3-> X-men: The Last Stand -4-> Patrick Stewart -5-> Star Trek TNG
Terrence Mann -1-> Dresden Files -2-> Hamish McEwan -3-> TekWar -4-> William Shatner -5-> James Tiberius Kirk
Nu tar vi Sarah Michelle Gellar
Den var inte lätt! Har försökt hitta någon länk men inte än.
Wrooom!
Jag har hittat några länkar iallafall och de flesta leder till Shatner, så det går :)
Fast inte kul att lösa det själv juh :)
Sarah Michelle Gellar -1-> Buffy the Vampire Slayer -2-> Armin Shimmerman -3-> Stargate SG-1 -4-> Robert Picardo -5-> Star Trek Voyager (Doctor)
Lyckades! Ha! Men jag hade ingen aning om att Armin Shimmerman var med i Buffy! 
Wrooom!
[Buffy spoiler](Han var rektor i hennes skola efter att den första rektorn dog efter att ha blivit uppäten av schakaler(om jag minns rätt))
James Cromwell -1-> Jaglom Shrek i tre avsnitt av TNG
Kanske välja någon annan?
Wrooom!
Sarah Jessica Parker - 1. Sex and the City - 2. Kim Cattrall - 3. Löjtnant Valeris i Star Trek VI: The Undiscovered Country (1991)
Carrie Fisher - 1-> Sorority Row - 2-> Matt Lanter - 3-> Heroes - 4-> George Takei - 5-> Hikaru Sulu TOS+ Film 1-6+ Vovager
Då kör vi med Neil Patrick Harris
Neil Patrick Harris -1-> Law & Order -2-> Jeff Goldblum -3-> The Prince of Egypt -4-> Patrick Stewart -5-> Star Trek Captain Picard.
Den var jobbig!
Nästa! Då tar vi…
Wrooom!
Cindy Morgan -1-> Tron -2-> Vince Deadrick Jr -3->Enterprise
Då provar vi med Dean Martin
*bump*
Hoppsan. Jag har glömt bort den tråden. Kanske dags att skaka lite liv i den.
Dean Martin -1-> Spy Game -2-> Brad Pitt -3-> Sinbad: Legenden om de sju haven -4-> Jim Cumming -5-> Star Trek: Starfleet academy (Pc-spel)
Den var tuff! Fick backa och börja om flera gånger.
Då är det Selena Gomez tur.
Wrooom!