Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikettövrig-science
Läst 531 ggr
sissie
0

Transporter - Telesporter

" Beam me up, Scotty! "

En fras som nog alla känner till.

Att transportern blev till i Star Trek var bara för att de stötte på ett problem. Hur landar man ett stort skepp som Enterprise? Nödlösning - Transporter!

Men skulle det kunna fungera i verkligheten? Kanske, men skulle nog kräva en hel del energi.

Bortsett från det. Hur skulle det se ut i världen om det fanns Transporters? Skulle det finnas bilar, flygplan, långtradare? Vad skulle transporteras? Människor eller bara produkter? Skulle det bli enklare att importera varor? Utlandsemester?

Tänk vad härligt det skulle vara att bara kunna ta sig till en "flygplats" som beama sig till Kanarieöarna.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Sehvrin
0

Jag har för mig att man har lyckats teleportera en foton, men inte mycket mer än så och jag tror att det stora problemet (rent praktiskt) är att ha tillräckligt mycket datorkraft.

Sedan så har vi ju rent filosofiska frågor: I och med att transporterna i star trek fungerar så att man "plockas isär" och sedan "byggs upp" igen, kommer man då vara samma person när man har förflyttas? Vad är det som gör mig till mig och sitter det i mina atomer eller nån annanstans? Och om det sitter i atomerna, vad händer om en atom skulle hamna annorlunda mot var den var innan?

Däremot skulle det vara ett väldigt smidigt sätt att transportera varor på, och kanske främst metaller och andra grundämnen,där man inte behöver bry sig om hur atomerna sitter Flört

Kanske inte riktigt svar på de frågor du är ute efter, men det är mina funderingar på praktiska applikationer av transporters.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

sissie
0

Jag är inte direkt ute efter svar på frågorna i sig utan mer vad alla tror och tycker.

Jag tror också det kan vara svårt att teleportera folk men varor tror jag kan bli verklighet. Det vore ett stort lyft för miljön om man kunde skicka varorna direkt från fabriken till butikerna utan att behöva köra den med flyg, tåg eller långtradare.

Det kommer säkert att behövas en massa elkraft också förutom datorkraft, men om fusionstekniken blir verklighet så är ju den biten löst.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

starhawk
0

#1: Om man byggs upp av samma atomer i samma mönster så lär man väl vara samma person? Problemet med en transporter är som sagt inte energin utan datorkraften samtliga molelyler i kroppen måste katalogiseras och dess placering anges snacka om minnesytrymme för den operationen.

Transporten uppfanns beroende på pengabrist, man hade inte tillräckligt med pengar i budgeten för att fixa dom specialeffekter som krävs för en landning av Enterprise, det var först Voyager som fick den äran, men det skedde inte särskilt ofta

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sehvrin
0

#3 Fast även om atomerna sitter i samma mönster så har vi ett problem med elektronerna: Man kan antingen få veta hur snabbt de färdas eller var de befinner sig (kommer dock inte ihåg vad det här problemet kallas på vetenskapiska Flört) Vad det har för betydelse för ens personlighet tror jag inte att man vet (man vet väl knappt vad som bygger en personlighet på cellulär nivå, så…)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus