Galaxy Express 999
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Galaxy Express 999 var (är) en tuff japansk tecknad serie som alltid stod där på videoteket. Syrran tog alltid en Candy Candy eller Sanndybell och jag en Galaxy Express, Starzinger eller Rai Grottpojken. Alla fina serier från Toei / Studio Bandai.
Huvudpersonen, en liten kille (?) ser ut som 8 eller nåt, men uppför sig som en hårdför och brutal man ofta, mördar till höger och vänster (?). Kanske för att (Spolier) redan några minuter in i första delen blir hans mamma mördad! 
De hade bestämt sig för att ta sig till maskinplaneten, för där kan man byta ut sin kropp till en robotkropp och leva för evigt(!). Man kan dock bara överföra medvetandet, men inte samvetet! Redan där seriens centrala tema. Ofta svåra moraliska beslut.
Serien har "japanska moral" på nåt sätt, alla onda är inte onda och alla goda är inte goda, den blundar inte för verkligt tuffa filosofiska frågor och brutalt våld. Väldigt verkligt.
På svenska finns endast en bråkdel av serien, det är en ca 80 avsnitt (edit 113+ ser jag nu!) allt som allt. Jag har sett nästan bara de svenska (dubbade) delarna.
Musiken är fantastisk bra också, nån slags japansk schlager (?), mycket känslosam.
Många fina karaktärer, bl.a. konduktören är en häftig liten figur. Och naturligtvis den legendariske Kapten Harlock! En verklig favorit som även har sina egna filmer.

Jag hittade den för typ 2 år sen på en Svenk utgåva med japanskt tal för ett helt rimligt pris.
Måste säga jag blev glad överraskad. Som sagt många av karatärena är med i enga serier sen. Men det gör det inte sämre.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Spännande, vad är det för utgåva, jag har letat (inte så mycket) men skulle vara bra att få en rekommenderad.
Jo, man känner igen "gubbarna" till utseendet från många andra serier. Ibland är det till och med samma figur, ibland inte.
Jag har Capten Harlock i Arcadia på svensk vhs, mycket dålig bild, men ett kultverk!
Kan egentligen inte så mycket om anime, men… Leiji Matsumoto heter upphovsmannen och jag blir positivt överraskad av att se att han även gjort Daft Punks Interstella 5555, sjukt bra samarbete som blev suverän musikfilm, se den de som inte har gjort det!
Aerodynamique från Interstella (musikvideoversionen)