Tripods
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I serien, udda scifi från min barndom, ah…
Tripods - en serie böcker, som jag tyvärr inte läst av John Cristopher blev serie i England, med lite för låg budget tyvärr. Skulle gärna se denna i nyinspelning. Aliens som aldrig visar sig, har tagit över planeten och efter kriget har människan gått tillbaks till något liknande 1600-talets jordbrukssamhällen. Alla får vid puberteten en hätta inopererad på skallen så aliens kan hålla reda på dem. Dessa aliens färdas alltid omkring i 3benta gångare "Tripods".
Underbart freaky! Borde ha gått ca 87 eller så på svensk TV. Har försökt se om serien, men det är väldigt seg handling, tryvärr, men grundiden är fin!

Är de en avvart från Världarnas krig eller..?
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

#1: Nä dom där tripodarna påminner om marsianernas krigsmaskiner iofs, men upplägget är helt annorlunda, hättorna begränsar människornas kreativitet, så dom stannar kvar på en agrarnivå men tripodarna låter för övrigt människorna vara.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
WOW!! Nostalgi el grande!
Älskade serien när den gick under barndomen, men på den tiden var man i det närmaste svältfödd på sci-fi. Kanske ett framtida scratchbygge?

Kul med kommentarer! 
#1 EmmaG - nja, det finns nog inspiration från Jeff Waynes War of the worlds (musikalen?) och sen diskuteras det faktiskt att nya Spielberg WOW tog designen från denna(!) fast så är det ju alltid, man lånar från det som är bra. Dataspelet HalfLlife 2 har ju också underbara 3-benta gångare. I övrigt finns det nog inget samband mellan denna och war of the worlds (men man ska aldrig säga aldrig.).
#2 Starhawk, ja det var bra förklarat! 
# Sponny - Ja visst var man svältfödd! Allt som liknade scifi svaldes med hull och hår! Mycket tuff design skulle vara kul att göra måste jag säga! 
Känner faktiskt igen det där med att en av killarna är fötjust i en tjej som senare får det där märket på huvudet. Tror den kallades för kalott eller nåt.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

#5 Ja kalott, det är nog helt rätt på Sissie! 
Undrar om det inte var på "Sommarlovsmorgon" som programmet sändes? Ring a bell?
Wrooom!

Ja när du säger det så! Många av dessa serier gick där och jag har ett minne av att först sett den på hösten på "vanlig" teve kanske vid 19:00 och sen att den faktiskt gick igen som "repris" nästa sommar, på just sommarlovsmorgon.
Eller precis efter sommarlovmorgon. Dom hade ju lite olika upplägg. Ibland sommarlovsmorgon för mindre skolbarn för att direkt efter ha någon serie för tonåringar.
Kan det ha varit typ 79-80?
Wrooom!