Nån som var med?
Är det nån här som var med på den tiden då det gick en tysk Sci-Fi-serie som på svenska kallades Rymdpatrullen? Svart-vit visserligen men den var rätt kul. Jag håller för närvarande på och översätter den är klar med dom första fyra avsnittet
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Namnet låter bekant. Men jag kan inte sätta fingret på det. Än mindre komma på vad den handlade om.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Det handlade om rymdskeppet Orion och dess besättning, dom flesta som sett den minns säkerhetsofficeren Tamara Jagelovsk, som spelades av Eva Pflug som nyligen gick bort. Hon var placerad ombord som vakthund för att se till att kaptenen Cliff McLane höll sig på mattan. Min personliga sajt har förresten en bild av rymdskeppet Orion som lyfter från baserna på havsbotten
Jag har nog inte sett den. Bara hört namnet några gånger.
Wrooom!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3: Tja den gick ju på TV 1967 tror jag, som 14-åring var man ju helt fascinerad, har skaffat den på DVD nu men då är den ju på tyska utan "subtitles" lika bra förresten, TVs översättare hör ju inte till dom bästa, jag lägger in egna subtitles på dom. Det finns lite snuttar på Youtube att titta på för den som är intresserad t ex.
Tja översättarna kan man vara utan. De brukar översätta så knäppt. De har ju ingen koll på att Star Trek använder de marina graderna och inte de som armén använder vilket de tycks tro.
Serien om Orion är före min tid. Jag tror inte jag tittade på den som 2 åring.
Wrooom!

Well… Även jag föll för att köpa Rymdpatrullen på dvd. Tyskan begränsar förståelsen en smula (hur går det med översättningen??), men serien är underbar ändå. Har inte någon nostalgisk ingång dock (bara allmänt sci fi-nördig) - jag var inte ens påtänkt när denna serie gick på TV.
Har någon läst böckerna av Hans Kneifel?

#6: Jodå dom fyra första avsnittet är försedda med subtitles, fast jag måste nog fila lite på dom, det är lite väl mycket text här och där. Femman är nästan klar med översättningen, sen skall avsnittet "subtitlas".
Jag har ett antal av böckerna, inte någon komplett serie
Har tyvärr aldrig hört talas om detta

#0 Starhawk, när var detta? Det kittlar lite i minnet, men inget klart kommer upp?
Ja har inte heller koll på detta.
Men de är nog värt att kolla upp..
Den TV-serien följde jag då det begav sig.
Jag minns hur Orion kom upp ur en vattenvirvel och flög ut i rymden.
Det fanns ett mindre skepp som hette Hydra - tror jag.
De slog mot några konstiga varelser som var lite "dimmiga", de tålde inte syre, de kunde avliva dessa med hjälp av syrgas. Jag har ett minne av en erövrad bas som kan ha hetat MZ4, eller så.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Här fanns en massa intressant, kul att man minns så mycket trotts att det är nästan 45 år sedan.

#9-10: Det lär vara runt 1967-68 som dom gick på svensk TV, så jag var en finnig 13-åring som med fascinerad blick följde varja avsnitt
#11: Du minns riktigt! Man bodde på havsbotten och följdriktigt fanns även rymdflottans baser på havsbotten. Hydra var rymdflottans chef General Lydia van Dykes befälsskepp och det var mycket riktigt mindre än Orion. Dom dimmiga varelserna var dom utomjordiska FROGS som mycket riktigt inte tålde syre. Det var en teori som besättningsmännen Atan Shubashi och Hasso Sigbjörnsson kom fram till när dom var fångade på basen MZ4 som hade erövrats av FROGS, och när dom testade teorin visade det sig stämma. Det var i första avsnittet det, där förresten dom roliga slutreplikerna mellan Hasso och Atan lyder: Hasso: det där var bara en mardröm va? Atan: Det var värre än så! det var science fiction

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det finns förresten hemsidor här är den engelska
Jag hittade en sida med bilder.

#15: Genom att backa fanns det en hel del godsaker där!