Är Alien sci-fi?
Filmerna Alien, Aliens och Alien returns. Är dom Sci-fi filmer eller är dom bara Skräckfilmer som råkar utspela sig ombord på rymdskepp?
Jag lutar nog mer åt Skräck-facket men en del Sci-fi är det ju. Speciel Alien returns. Då Wyona Rider spelar en android.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Jag vet inte varför de inte skulle vara sf. De skräckelement som finns i filmerna är ju direkt knutna till genren: 1) Isolering (vad kan vara mer isolerat än ett fraktskepp ute i den tomma, kalla, mörka rymden?), 2) Alienvarelserna i sig är ju just aliens, de är inga helvetesmonster, varulvar eller whatever, de beskrivs och målas upp på ett förment vetenskapligt sätt i varje fall. 3) Det giriga superföretaget som kontrollerar allt och utnyttjar de stackars huvudpersonerna är också det ett rätt klassiskt sf-motiv.
Utöver dessa tre huvudsakliga element i filmerna finns ju allt annat som signalerar sf (rymdfärder, andra planeter, androider, avancerad teknologi, osv). Så helt klart sf. (Vilket ju inte utesluter att de är skräck också).
För övrigt gillar jag Alien-filmerna. Man ska se dem som en trilogi: Alien, Aliens och Alien3. Skippa Alien resurrection. Då får man en mörk, skitig, rätt deprimerande personlig historia om Ellen Ripleys desperata kamp och slutliga undergång.

Sci-Fi och skräckfilm i skön blandning, det är samma sak som Sci-Fi och Fantasy diskussionen som pågår i annan tråd, båda elementen flyter i varandra men om jag var tvungen att klassificera den här som antingen eller så skulle det helt klart bli Sci-Fi. Annars gillar jag mest Aliens. Har iofs inte sett dom senaste Alien-filmerna, jag har däremot sett Alien vs Predator, den följde med Predator-filmen. Varför finns inte Predator med i inläggslistan förresten? min favorit är Predator 2 håller på med ett modellbygge av Predator 2 förresten, nåja det står still för närvarande, tidsgränsen för andra gruppbyggen närmar sig så den får vänta
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Det är måååånga filmer som inte har egen inläggsgrupp. Det dyker upp nya filmer och serier hela tiden. Tänkte att vartefter behovet uppstår så lägger vi till grupper.
Alien och Predator kan ju få en gemensam grupp. På senare tid har de ju setts tillsammans.
Wrooom!
Ja tycker om dom här goa filmerna.
Hoppas de kommer nån ny framöver..
De här filmerna är ju ena riktiga rysare och nervpirrande att se på. Vet inte vad man ska kalla dem..
"Magmördare" kanske…
Den var bra. Skulle inte rekommendera dem till gravida kvinnor.
Wrooom!
Ja just det ja. Det kanske ska stå en varningstext på dessa filmer, för gravida. Risk för missfall…p g a lite väl mycket oro och nervositet då man ser på filmen 

Hur som helst så är de mycket spännande!
Tänkte mest på att man kan få mardrömmar. 
Wrooom!
Visst är det science fiction med lite skräckinslag. Bra filmer är det i alla fall

Många scifi har ju skräckinslag och actioninslag för den delen.
Den här veckan ska ju skräckministeriet ha ett avsnitt om Alien och skaparen, H.R Giger, en riktigt härligt excentrisk Schweizare.
Har nog redan missat det, vet inte tiden och kanalen är ju 1 eller 2?
#10: Finns på svt.se. Annars går det på… torsdagskvällar, tror jag.
#9 Lite skräckinslag? Du kan då inte vara lättskrämd. Jag gömde mig bakom en filt stup i ett.
Wrooom!

#10: Jo, den går på Torsdagskvällar på tvåan, riktigt uselt regisserad men innehållet gör att man ändå tittar på det
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus