Ship's Galley
MIn mor (Sissie) föreslog att jag skulle slänga upp lite SiFi-Recept här någon gång i veckan, från min Star Trek kockbok (the official cookbook from Star Trek's first chef! An exploration of Star Trek cuisine, for the earthbound.)
Eftersom recepten är på engelska, så kan det hända att översättningen av mig blir lite knasig, men hoppas att det går att förstå.
Kocken i Boken är såklart matglade Neelix, från serien "Star Trek Voyager".
Nu när det ändå är första receptet, så är det lika bra att börja med en typisk rätt som Klingons gillar.
Receptet för första veckan är:
**Racht.
**"Nothing's worse than half-dead Racht."
Bild: Memory-Alpha 2009-09-20
450g Soba Nudlar (Soba (??) är japanska tunna bruna nudlar av bovete.)
0,6dl Teriyakisås (teriyakimarinad/teriyakisås finns i många butiker med asiatiskt sortiment. Man kan lätt blanda sin egen teriyaki om man har: japansk soja, socker, sake och mirin. Hetta upp allt tills sockret löst sig.)
0,6dl sojasås
sesam salladsdressing eller Tahini (en ljusbrun segrinnande pasta gjord av mosade sesamfrön.)
Neelix:
Även då dom flesta Klingons säger att dessa maskar serveras bäst levande, så om en talrik med nydödade kall Racht är det enda dom har tillgång till, så är det inget dom slänger i avfallskvarnen.
Jag föreslår att man kokar dom tjockaste Soba Nudlarna man kan hitta, låter det kallna, och serverar det med en kombination av soja och teriyakisås, med just lagom sesam salladsdressing för att ge smak och färg.
Ni kan även servera den varm, men att servera den kall gör att ni kan enklare skoppa händerna fulla och mumsa i er, så som Klingons gör.
Tricket för bra Racht är uppläggningen, så jag föreslår att lägga rå bläckfisk runt tallrikskanten, kanske en stor äggplanta mitt på, eller en asiatisk melon delad på mitten med kärnorna kvar.
Det kommer se ut som ett Horta ägg, och kommer få det att se extra exotiskt ut.
Detta recept räcker för två Mellan-stora, lagom hungriga klingons.
Resistance is futile.
Det här var skoj. Bon Apetit