Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikettövrig-science
Läst 4820 ggr
EmmaG
0

Vad skiljer sci-fi & Fantasy åt?

Frågan kom upp Star wars tråden, men får en egen tråd =)

Vad är definationen av sci-fi? Vad skiljer sci.fi & fantasy åt?
De flesta menar på att Star wars är fantasy, medan andra tycker sci-fi.

Vad är dina tankar om de hela?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

EmmaG
0

Sci-fi är när tekniken (framtida överlag) är de centrala, nyckeldelen i de hela.

I fantasy är de generellt satt i en värld med inte så långt gången teknik, typ medeltiden eller i en modern tid med magiska/fantastiska inslag som talande djur.

Men Star wars utspelar sig ju i framtiden med rymdskepp, droids etc.
Jo, men tekniken har ingen central roll i de hela, lightsabers skulle lika gärna kunna va en dolk.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Sehvrin
0

#1 Tycker att du slagit huvudet på spiken där.

Jag och en kompis diskuterade också lite om problemen som karaktärer i fantasy repektive sci-fi möter: I fantasy är det ofta personliga problem coh frågor som tas upp, till exempel om lojalitet. I sci-fi är det däremot ofta problem som är större och induceras utifrån i större grad, till exempel förtryckandet av ett folkslag. Likheten är dock att de ofta tar problem som redan finns och sätter dem i en ny situation.

Har lite svårt att förklara det. Förstår nån hur jag menar?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Sara
0

Så Supernatural är fantasy egentligen?

Sara

johannespanzer
0

Halloj va kul med en sci-fi iFokus! Skrattande

Spännande ideer där  EmmaG och Sehvrin.

Det lite tråkiga standardsvaret enligt mig, som också är rätt tråkig, likt alla som gillar sci-fi Flört brukar väl vara att sci-fi betyder vetenskaplig fantasi, och alltså gärna är en historia baserad på en vetenskaplig upptäckt (ofta inom humaniora eller naturvetenskaper) som man bygger på. Men det är ju rätt trist att klassa in allt i genrer, men jag gör ett försök (med risk att få ordentligt "på nöten"). Flört

Stora verk i genren är Mary Shelleys frankenstein, 1984 av George Orwell, Du sköna nya värld av Aldous Huxley. Dessa och många fler har bidragit mycket till stora idéer och upptäckter. H.G Wells t.ex förutsåg bombflyg, atombomber och tanks långt innan de kom. Samt skrev om tidsresor som senare blivit ett populärt tema i sci-fi.

Star Wars brukar väl beskrivas som rymdopera, tror jag och det är sorts sci-fi som inte är lika "sci-fi-ig"!Flört

Det finns ju andra överkorsade genrer också, som Ärans väg av Heinlein och Jack Vance har srivit sci-fi som utspelar sig  i framtiden, men känns som fantasy.

Dune är också lite åt rymdoperahållet kanske med stora intriger, mer än rent ide- och teknikinnehåll?

sissie
0

En skillnad mellan Sci-fi och fantasy tycker jag är vissa karaktärer,

Till fantasy hör alver, drakar, magiker, druider, troll, demoner, smäjävlar, häxor (både goda och onda) och en hel dröse andra naturväsen som funnits länge inom litteraturen och folktron.

Till Sci-fi hör framför allt aliens och andra påhittade figurer på andra planeter. Fast även de har ofta en karraktär som bygger på fantasys baskaraktärer.

Frankenstein har jag aldrig tänk på som Sci-fi men varför inte. Det är ju avanserad teknik som ligger bakom hans uppvaknande. (Finns även en verklighetshistoria bakom honom också, men det tar jag inte upp här).

Jules Verne skrev ju också Sci-fi på sent 1800-tal.

Det är nog svårt att sätta en gräns mellan Fantasy och Sci-fi. Den blir nog väldigt luddig och har en neutral zon mellan sig där sakerna går ihop.

Star Wars tex ser jag som en Sci-fi men som det står i starttexten "A long time ago in a far far galaxy…" Så syftar den ju samtidigt på något som hänt för länge sedan. En saga … en Fantasy.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Tatsja
0

Vi har ju även

2001 - ett rymdäventyr, (originaltitel: 2001 - A Space Odyssey), av Arthur C. Clarke utgiven 1968

Romansviten av Arthur C. Clarke om monoliterna omfattar följande delar:

• 2001 - Ett rymdäventyr (1968), som film med samma namn (1968)
  • 2010 - Andra rymdodyssén (1982), som film 2010 (1984)
  • 2061 - Tredje rymdodyssén (1988)
  • 3001 - Den sista resan (1997)

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

sissie
0

Just det! Jösses! Dom hade jag alldeles glömt bort!

Klassiska Sci-fi, om jag får säga så. Inte så mycket fantasy i dom.

Någon med andra åsikter?

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

johannespanzer
0

#5  Sissie - ja Jules Verne, han missade jag också, helt fantastiskt, han beskrev månfärden i princip fungerande! Och var otroligt nära att beskriva kärnreaktorn. Skrattande

#6 Tatsja Ja Arthur C Clarke är en gigant, man brukar säga att han uppfann den geostationära sateliten! Otroligt! Förvånad

Kom också att tänka på en "lag" minns inte vem som skrev den som går ungefär som" en tillräckligt avancerad teknik är i princip magi" och där är ju kopplingen tycker jag mellan scifi och fantasy.

Kom på en till "fantasy i framtiden" "Davy" av Edgar Pangborn, mycket bra.

sissie
0

För att det ska bli Sci-fi så behövs nog lite fantasy också. För enbart tekniken och effekterna gör ingen film. Det behövs en story också. Och för det mesta en story kryddad med lite magi, utomjordingar eller liknande.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Tatsja
0

Sen minns jag en film jag glömt namnet på. Det handlade om en austronat som kom till jordens kopia, fast där var allt tvärtom. Alltså är du högerhänt här så var de vänsterhänta där. De hade tydligen krockat med varandra på så sätt att han hamnade fel och den andra också.

Men allt hände samtidigt. Låter det luddigt. Jag är snurrig i huvudet.

Men någon som minns den?

Väl mött, Tatsja

sissie
0

Det temat har funnit med i många serier och filmer. Att det till exempel skulle ligga en tvillingplanet precis bakom solen hela tiden så vi inte skulle kunna se den.Obestämd

Kommer du ihåg vilket år du såg den?Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Tatsja
0

Tror det var 90 -talet. En tvillingplanet var det, men allt var spegelvänt där.

Väl mött, Tatsja

vimes
0

#5: Jag vart grymt intresserad av verklighetshistorien bakom Frankenstein, vill du inte ta upp den här kan du kanske göra det någon annanstans.

sissie
0

#13 Det kan jag göra i en annan tråd. Ska göra det så snart som möjligt. Måste iväg och jobba strax. Det är dock en verklighetshistoria med några frågetecken i - som så många andra historier.Flört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

starhawk
0

#10: Jo den har jag sett, jag tror den hette Doppelganger, planeten fanns på samma bana som Jorden men på andra sidan Solen. Allt var spegelvänt och dom hade också skickat iväg ett rymdskepp med dubbelgångare, mot jorden, så dom frågade astronauten (den andre dog vid kraschen) varför dom vänt tillbaka

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

FredrikN
0

A long time ago in a galaxy far far away…..

Alltså utspelar sig inte Star Wars i framtiden utan i en svunnen tid.

Mikael
0

skillnaden mellan sci-fi och fantasy är nog rätt så hårfin men jag skulle vilja säga att sci-fi är Independence day

och fantasy är sagan om ringenGlad

starhawk
0

#17: Jo, det är så sant. Det finns klara Sci-Fi och klara Fantasy, men så har vi en hel drös där gränsen är hårfin, är det Sci-Fi eller Fantasy?

sissie
0

Det finns ett gäng då gränsen inte finns alls utan flyter ihop också. Flygande städer bl a.

Tycker faktiskt att Stargate SG1 är ett bra exempel på en serie där science fiction och fantasy flyter ihop tillsammans med historia. Fornnordiska asagudar, Egyptiska gudar m m. Älvliknande väsen i skogarna på avlägnsa platser med förunderliga krafter och enorm teknologi. Många ställer med medeltida städer. Trollkarlar och häxor.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Tatsja
0

#15 Ja, det handlade den om. Du har rätt.Tack för hjälp

Väl mött, Tatsja

starhawk
0

#19: Det var väl ungefär det jag menade, men när man måste klassificera för folk som inte nöjer sig med "båda" så är gränsen hårfin

sissie
0

Japp hårfin och så tunn att man knappt ser den.Flört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Henke29]
0

Här har man mycke intresant att läsa igenom.

sissie
0

Massor! och mer blir det hela tidenSkrattande

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

johannespanzer
0

#23 Tjena Henke!

#16 Fredrik, mycket observant. Det rör sig nog om en liten omskrivning av "A long time ago in a LAND far, far away", som är så som  sagorna börjar.

Ett tag, innan Lucas som jag förstod, erkände att han inte hade 9 filmer skrivna, hade jag en förhoppning om att de i sista scenen i sista filmen ungefär skulle krascha på jorden eller nåt liknande, lite som i "Liftarens guide"

[Henke29]
0

#25 Tjenare kul att se dig här också Skrattande