Hur ska man ser Star Wars filmerna?
Hur ska man ser Star Wars filmerna?
min kompis tycker 4,5,6,1,2,3 för att det var så dem gjordes, och det är så man får bäst upplevelse i filmen.
Jag tycker 1,2,3,4,5,6 för det är så George Lucas tycker man ska se dem, och dem heter ju 123456 av en anledning?
Då sa min kompis "det är som att man måste se The Hobbit före man ser Sagan om ringen" men det stämmer inte, för The hobbit har 1,2,3 och Sagan om ringen har 1,2,3.
Så om man nu ska se filmerna i ordningen 4,5,6,1,2,3, varför har dem då dem siffror dem har? varför heter dem inte 1(4:an) ,2 (5:an) ,3 (6:an) och 1(1:an) ,2 (2:an) ,3 (3:an) så det blir som 2 olika serier, alt 1(4:an) ,2 (5:an) ,3 (6:an), 4(1:an) ,5 (2:an) och 6 (3:an).
Hoppas ni fattar min virriga text ;)
Om man nu ska se filmerna i ordningen 4,5,6,1,2,3, varför har dem då "fel" siffror?
Jag läste någonstans att filmerna gjordes i "fel" ordning. Därför stämmer det med 456123. Men minns inte vart jag läste det.. Så ta det med en nypa salt 😂
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian
Tycker inte det spelar så stor roll. Den ena storyn handlar om hur Anakin blir Vader. Den andra om hur Luke återställer balansen till kraften. Se dem i vilken ordning som helst. Själv föredrar jag 3,4,5,6. 1an och 2an är så dåliga att man kan skippa dem.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
För min del är det att se filmerna 1,2,3,4,5,6 och det är ju det som är meningen om man utgår ifrån handlingen. Sedan är det ju rätt häftigt att man kan lyckas göra 4,5,6 där 6:an visar hur det slutar och att sedan när tekniken uppfunnits för att kunna göra del 1,2,3 och alla är sugna på att se dom när man redan sedan många år vet hur det slutar🙂

Mest logiskt blir ju att följa tidsordningen, alltså 123456. Och ja, jag tycker man bör se Hobbit före Sagan om filmerna också även om de funkar som fristående trilogier också ;)
Man kan se dem i kronologisk ordning, alltså 4, 5, 6 och sedan 1, 2, 3 Själv tycker jag de äldre är bäst 👍
Som gammal nörd tycker jag att man ska se dem i den ordning de gjordes. (4, 5, 6) Särskilt om man aldrig sett dem innan för att inte paja "överraskningen". 😉
Sedan kan man se 1-6 för att få sammanhanget för att det blir en lite annorlunda historia då.

Man ska bara se de äldre filmerna, och sen skita totalt i röran som är Ep 1-3, George Lucas fan fiction filmer.
När Lucas gjorde 4an så "visste" han ju redan att han hade en början och ett slut på berättelsen, därav den för oss i publiken en något annorlunda upplevelse. Veta att mycket har hänt redan *innan* filmen ens börjat… Lite sm en extra knorr på berättelsen, fast i bakvänd ordning. Har jag fått berättat för mig…
När jag tittat ihop med döttrarna, så har vi sett dem i ordning, dvs 1-6. Minstingen, som nu iofs är 11, har än så länge inte fått se del 3. Hon är ganska känslig av sig och jag tycker den helt enkelt är för otäck för henne än…
Vi valde att se dem i den här ordningen, just för att det skulle bli en mer kronologisk ordning. Favoriten för minstingen är del 6, min är nog, trots allt 4an. Kanske för alla minnen som är förknippad med den ;-)
Så för att besvara TS fråga: 1-6, i den ordningen

Anledningen till att han gjorde dem i felaktig ordning är ju att specialeffekterna för 1-3 var ganska dyra och inte riktigt uppfunna än och dessutom räknade han med att 4:an till 6:an skulle sälja bättre så han fick råd med hela baletten, och det lyckades ju! Så man skall så klart se dom i den ordning som dom har.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Sluta kom med felaktig fakta. Det där stämmer inte, Prequel Trilogin var inte påkommen när de gamla filmerna kom, och när första filmen(Episod 4) kom var det inte ens tal om att Darth Vader var Lukes far ännu, utan han var en förrädare som mördade Anakin Skywalker.
Prequel Trilogin är allmänt dåliga filmer och de flesta som kan något om film håller med om det. Menar inte att ni inte får ha egna åsikter, ursäkta om det låter så, men är otroligt trött på allt felaktigt försvar av prequel filmerna. Glöm den skiten helt, se original trilogin, läs Dark Empire-serietidningen(en av de bästa Star Wars tidningarna jag läst), se på Rebels tv-serien, kör Knights of the Old Republic 1 & 2(några av de bästa RPG tv-spelen som någonsin gjorts) alternativt Dark Forces och Jedi Knight-spelen, och vänta tålmodigt på The Force Awakens som kommer i vinter, i princip ingen förutom Lucas är nöjd över eländet som är Episod 1-3.
The Clone Wars tv-serien gillar många också, så den kan vara värd att kolla in även om man inte gillar Ep 1-3. Jag personligen har alltid haft blandade uppfattningar om den, föredrog den gamla tecknade Clone Wars serien av Gendy Tarakovsky.
#11 Don't upset the nerds! ;)
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
I de första filmerna var budgeten låg (en av rollen fick en städare). Men det finns en viss charm som jag gillar och de tog inte allt så allvarligt i äldre sci- fi filmer. De nya filmerna med datorgrafik och fåordiga karaktärer känns ganska stel.