Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikettsci-fi-litteratur
Läst 1428 ggr
SoulWarrior
0

Söker rekommendationer...

Hej!

Jag är en science-fiction intresserad kille på 35 år som länkat till några egna alster på detta forum.

Nu söker jag tips om science-fiction med *värme*. Där man kommer nära karaktärerna, där det finns ett filosofiskt djup och storyn inte bara handlar om naturvetenskap och teknik.

Exempel på böcker jag gillar är: 

"Solaris" av Stanislaw Lem - älskar konceptet med oceanen och ovanlig kärlek,

"Ender's Game" av Orson Scott Card - Vi kommer in under skinnet på Ender och känner starkt.

"Fahrenheit 451" av Ray Bradbury - Helt otrolig känsla på slutet, där allting avslöjas och allt ställs på sin spets.

Var finns science-fiction med *känsla*, det är allt jag frågar efter. 

Att naturvetenskap och teknik dessutom beskrivs på ett utmärkt sätt är förstås ingen nackdel. :)

JanGBG
0

Lite svårt att ge dig råd?

Ender´s Game och Farenheit 451 är väl inte värme och filosofiska berättelser ?  Politik och våld tycker jag det är mer av?

Solaris ligger väl mer åt det hållet.

Känsla frågar du efter, menar du inte Mystik? När jag läser dina berättelser får jag den känslan.

Ligger inte själv åt det hållet så jag har svårt att råda dig.

SoulWarrior
0

Ender's Game tycker jag har enorm känsla… Just för att Ender är så utsatt och får kämpa mot omöjliga odds. Man kommer nära karaktären, och känner hur han känner.

Fahrenheit 451 är lite samma sak… Känsla behöver inte bara vara kärlek, det kan lika gärna vara "High Stakes", som slutet på Fahrenheit 451…

Jo, jag älskar mystik i berättande, som som Ray Bradbury, känsla kan vara så många saker.

En annan bok jag älskar är "I Am Legend" av Rickard Matheson, riktig klassiker, otrolig känsla. :)

starhawk
1

Du kanske skulle gilla Dörren till sommaren av Robert Heinlein, där kommer man verkligen nära karaktären och storyns utveckling är speciell, gillar du den så finns det flera exempel i Heinleins produktion. En annan bra roman är En vacker dag av Ira Levin

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

SoulWarrior
0

Tack för tipset!

Lite märkligt dock att du rekommenderar Heinlein. Läste "Starship Troopers" för ett tag sedan och tyckte den var väldigt mycket "hard science" och inte så mycket känsla.

Men jag ska kolla in boken du nämnde! :)

starhawk
0

#4: Jo! det stämmer, men Heinlein har ett varierat utbud, i Ärans väg ex. vis är det i det närmaste ingen "hard science" alls men den är snarare fantasy än science fiction. Vintergatans son är emellertid en science fiction utan särskilt mycket "hard science"

JanGBG
0

🤔 Vinter Gatans son? Är det den som handlar om "rymd Nomader" i rymdskepp?

starhawk
0

#6: Nja nomader skulle jag inte kalla dom, det är väl dom fria handelsmännen du tänker på ett antal klaner som lever hela sitt liv i sina rymdskepp men det är ju bara en del av historien.

TH86
0

Försök hitta böcker av bröderna Strugatskij, Picknick vid vägkanten, Svårt att vara gud & Stalker kan jag rekommendera.

Saber
0

Själv tycker jag att Peter F Hamilton skriver väldigt bra SF böker.

The Night's Dawn Trilogy (Först boken heter A Reality Dysfunction)

han har också skivit 

Commonwealth Saga

(Inget med Star trek att göra). 

https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_F._Hamilton