Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikett: stargate-wars-trek
Läst 870 ggr
SegerSims
0

Favorit avsnitt Star Trek

Har ni några eller något favorit avsnitt i Star Trek serierna?

DS9 - Quark, Rome, och Nog åker till jorden och hamnar i fel tid. Jag älskar det avsnittet.

När det gäller TNG och Voyager så älskar jag alla avsnitt när The Borgs är med.

Original Serien och Enterprise serien kan jag ännu inte uttala mig.

olaka
0

Förutom svulstiga avsnitt, typ avslutningen på Voyager är den första jag kommer att tänka på faktiskt TNG-avsnittet "Darmok" från femte säsongen. Diplomati och övervinnande av olikheter står i fokus och det älskar jag, sen flirtar den lite med TOS-avsnittet "Arena" och det är ju kul i sig.

Annars är det såna typiska som TOS:The City on the Edge of Forever, TOS:Balance of Terror etc osv…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
0

"The Inner light" är enastående. Den flöjtmelodin…

"Darmok" är också en klar favorit och mycket lärorik om en civilisation som kommunicerar i metaforer och hur man kan komma varandra nära trots helt skilda kulturer och förutsättningar.

Q är rätt störig men "All good things" är underbar.

Och så den med käppen som blir en orm och de reser i tiden och träffar Guinan…minns inte vad den hette…Data tappar huvudet och finner det igen..Snillrikt!

Och så när Wesley växer upp och går sin egen väg - med the Traveller..

Och en snygg övergång till Voyager med the Maquis och bevarandet av kulturer.

Och så det avsnittet när de blev spelfixerade och inte brydde sig om något annat.😃

Denna humor och största allvar blandat och när de testar idéer…Som vad är liv och vem har vilka rättigheter…? Data, är han liv och har rätt att bestämma över sig själv eller är han bara en maskin? Den rättegången när Picard försvarar Data och Riker är åklagare…Lysande…

Eller när en ganska oförarglig händelse växer till misstankar om en konspiration…tänkvärt….

Äsch, jag kommer bara på mer och mer…Bara en sak till: Voyager har också haft bra avsnitt och jag gillar Doktorn mycket.

I ett avsnitt testade man idén om ifall ändamålet helgar medlen via ett hologram, en grym cardassisk läkare som gjort medicinska upptäckter vi människorättsvidriga experiment. (Mengele.)

Doktorn stängde av hologrammet.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

SegerSims
0

Första gången jag såg TNG så avskydde jag Q, men nu när jag såg serien igen så gillar jag honom väldigt mycket och blir glad över dom avsnitten med honom.  Som ett litet barn som älskar att reta upp Picard 😃

Magi-cat
1

#3 Q är en enastående bra karaktär som för handlingen framåt när det behövs… (fast störig, som sagt…😃)

Och han är väldigt fäst vid Picard….😇

SegerSims
0

#4 Eller när Q ville ha barn med kapten Janeway 😂

Magi-cat
0

#5 Ja jösses,,,,🤪