Science Fiction iFokus

Science Fiction

Etikett: sci-fi-filmer
Läst 728 ggr
SoulWarrior
1

Söka i science-fiction

Jag är 78, uppvuxen under det glada 80-talet, full av drömmar om science-fiction filmer som Aliens, Blade Runner och Avgrunden. Jag har aldrig varit något fan av underhållningsvåld, förutom när det görs med en särskild känsla, att skapa dramatik och höja skärpan i berättandet.

På ytan kan science-fiction handla om något så ytligt som "där är utomjordingen - döda honom". Men i Alienfilmerna blir det inte ytligt. Utomjordingen finns där för att utmana hjältinnan, som måste resa sig från rädslorna och utmana ödet.

Samma ska ser man i "Blade Runner": På ytan en enkel film om att döda en replikant. I verkligheten handlar det om *allt annat* än detta. Det är berättelsen om en hel värld som lever och andas och djupa existentiella frågor.

Så science-fiction kan bli en slags religion. Min religion.

Jag tittar på science-fiction, givetvis för underhållningsvärdet, men jag söker också *själ* i berättandet. Att tas bort på en resa bortom tid och rum där allt är möjligt.

Att fångas av undret och gräva ner mig i drömmen om det som ännu inte finns - och kanske finna något bättre.

Ungefär så. :)

Mantissa
0

🙂

JanGBG
1

SF är ju "allt" drama, komedi, skräck, det förfataren vill att det ska vara.

Filmerna du nämner har ju tyckts om av en betydligt större krets än SF-fans.

Mycket för att dom är så välgjorda.

SoulWarrior
0

Precis… Science-fiction kan vara mycket.

Frågan jag ställer mig är dock vad det är *jag* söker i allt detta? Och jag kommer fram till gång på gång att jag söker spänningen i att tas bort till en annan värld, som skulle kunna finnas, kanske inom en snar framtid.

Men inte bara det, det finns en själ i det bästa berättandet, som i mina ögon berikar mig på djupet, inte bara för stunden.

Ja, en slags scifi-religion. ;)

JanGBG
0

För mig är det nog tekniken i framtiden och en förändrad värld som är det som drar. Är ju tekniker i grunden. När det gäller en framtid skulle jag vilja se den ljus men tror tyvärr att det blir tvärtom.

Har lite svårt för det övernaturliga, vill gärna se saker med bra förklaringar.

SoulWarrior
0

Intressant. :)

Jag var mer tekniskt intresserad från början. Gick elprogrammet på Gymnasiet, programmerade datorer och liknande. Sedan upptäckte jag min konstnärliga ambition och sökte mera värme i litteraturen. Nu försöker jag förena båda världar och göra något nytt. :)