Annons:
Etikettgod-morgon-dag-kväll-helg
Läst 962 ggr
Mantissa
2013-05-20 21:14

Tror du?

Antar att alla här älskar sifi, varför annars hänga här? Men skulle du gå ett steg längre? Tror du att den kan bli/är verklighet?
Utomjordiskt liv? utomjordiska farkoster? tidsresor? Konspirationer?
Hur långt vågar du tro?

Annons:
Mantissa
2013-05-20 21:21
#1

Jag är vad man kanske skulle kalla för en troende skeptiker. Jag vill förstå det jag tror på. Jag har inga problem att tro att någon tror sig ha sett storsjöodjuret, men då det inte går ihop för mig rent teoretiskt hur det skulle kunna vara sant så tror jag tyvärr inte själv. Men jag har upplevt saker utanför vår vanliga vetenskap, så jag tror heller inte att den är allmängiltig. Vi har mycket kvar att upptäcka och förstå!
Ang utomjordingar så har jag hört till den benfasta nejsidan av samma anledning. Varför skulle de komma hit och inte ge sig till känna? Hur kan de resa över gigantiska avstånd som skulle innebära ett brott mot fysiken som vi känner den? Men sen finns det ju den där andra sidan som jag tycker det är otroligt intressant att hänge sig åt. Såg nyligen en dokumentär (det var faktiskt en föreläsning på youtube kom jag på nu) om den sk "starchildskull" som var otroligt intressant. Jag önskar att jag hade kunskap att kunna säga huruvida de olika forskarresultat och forskare som beskrivs är BS eller brilliant. Nåja, tiden får väll utvisa😃

[Litenklen]
2013-05-20 21:22
#2

SF & att tro på foliehatteri är 2 helt väsensskilda saker..

Mantissa
2013-05-20 21:25
#3

Man behöver ju inte tro på allt bara för att man tror lite längre än vad vetenskapen sträcker sig;)

[Litenklen]
2013-05-20 21:32
#4

Ok..

Foliehatt light?

😃

[stblues35]
2013-05-22 08:35
#5

Jag tror nog såhär när det gäller utomjordingar..att självklart kan det finnas. Vore konstigt att under dom 37 miljarder år som universum funnits inte skulle ha utvecklats liv på en annan planet. Jorden är ju en barnrumpa i samanhanget då den är så pass ung som den är. Och dom planeter som blivit till i början av "big bang" har haft lång tid på sig att utvecklas. Nått annat skulle vara osannolikt!

JanGBG
2013-05-22 18:18
#6

Jag håller med #5, det är osannolikt att det inte skulle finnas!

Men att dom är här eller varit här tror jag inte på.

Annons:
starhawk
2013-05-23 12:43
#7

Soinner vidare på #5 och #6. varför har dom då inte tagit kontakt? Har du inte sett Star Trek? där har man just det problemet, enligt Prime Directive så får man inte ingripa en kulturs utveckling, varför skulle inte utomjordlingar kunna tillämpa ett liknande Directive på oss?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JanGBG
2013-05-23 20:05
#8

#7 Det kan ju vara så också att dom har som vi inte kommit längre i utvecklingen och sitter där ut och ställer samma fråga som vi!

Finns det någon där ute, mer än oss?

jaerven
2013-05-24 22:08
#9

#8

Eller så har dom varit här, men vi var inte här då. 

Läste nägonstans att om jorden funnits i 12 timmar så har människan funnits i 5 minuter.

[Litenklen]
2013-05-24 22:17
#10

Jepp men om ni ens funderar på avståndet till närmaste stjärna…

Hur länge skulle en resa ta?

Mantissa
2013-05-24 22:30
#11

Fast fysiken medger ju möjliga "böjningar" av galaxen som skulle göra avstånden avsevärt mindre. Och att det skulle ta ett visst antal år (eller åldrar) är ju bara säkert om vi antar att relativitetsteorin är felfri. Är det ett så långt steg att tro att vi ännu inte har luskat ut allt om hur universum fungerar? 😉

jaerven
2013-05-24 22:35
#12

#10

I vilken hastighet?

Härinne är vi ju hemtama med warpdrift och wormholes.😉

JanGBG
2013-05-29 18:14
#13

Jag gillar att skriva om rymdskepp!

Tänk om inte Warp drift hade funnits i fantasin, då hade ju mina rymdskepp stått där på marken!!!!!!!

Annons:
starhawk
2013-05-30 07:46
#14

#13: Nja Warpdrift är ju inte det enda alternativet, det finns åtskilliga varianter på överljusdrift i sf-litteraturen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

jaerven
2013-06-01 18:38
#15

Sannolikhets generatorn, och för personligt bruk Grantning.

Upp till toppen
Annons: