Annons:
Etikettten-forward-skvaller
Läst 1503 ggr
sissie
2011-11-27 17:46

Sporter i rymden

Vilka sporter tror ni man kan ta med sig upp i rymden? Vilka skulle fungera att spela på månen till exempel? Fotboll??

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
sissie
2011-11-27 17:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ett hockeyspel kanske skulle se ut så här i närheten av ett svart hål.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Wand
2011-11-27 17:50
#2

Quidditch. Cool

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

sissie
2011-11-27 17:57
#3

Det skulle nog fugera. Glad För det är nog svårt med att få kvastar att flyga här på jorden.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Wand
2011-11-27 18:12
#4

Haha ja, just det jag tänkte. Flört Kan ju visserligen bli lite svårt att få kvastarna att flyga dit man vill i rymden..

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Surtsey
2011-11-27 21:23
#5

Fast bollsporter tror jag inte va.. En bra träff så ser man aldrig den bollen igen.

42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se

sissie
2011-11-27 21:27
#6

Blyfotboll? Lär bli svår att få fart på.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
starhawk
2011-11-28 07:39
#7

Läste en intressant novell där den stora sporten på månen var att gå till en hall som hade normal mån-gravidation (resten av månkolonin hade normal Jordgravidation) där spände man på sig vingar och flög

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

sissie
2011-11-28 09:51
#8

Häfftigt! Vad kul det skulle vara att kunna flyga. Flygsporter borde kunna finnas på andra planeter. Speciellt där gravitationen är låg. Då kan alla vara änglar!Skrattande

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2011-11-29 19:27
#9

#7 Den sporten gillade jag,.Så jag säger den i 7 inlägg

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

JanGBG
2011-12-03 14:21
#10

Obestämd

I boken "Enders Spel" ( men den kanske är för gammal) så utkämpade man ett slagas lag matcher med bedövningspistoler i ett tyngdlöste rum där man flög omkring.

Ett slags paintboll fast tyngdlöst.

I en novell tror den hette "Den käraste" så hade man kapplöpningar på planeter med låg gravitation och förskräcklig terräng. Djupa raviner, stora sten block , kratrar. Fordonen var ett fyrbens-tvåsitsigt platta med en slags raket aggregat under plattan. Man gav en jet-stöt och fordonet "hoppade" i den riktning man styrde. I långa-hög-kort skutt tog sig tävlingsfordonen sig fram i terrängen.

JanGBG
2011-12-03 18:36
#11

ObestämdDetta med sporter i rymden/tyngdlös fick igång min "Minnes bank"

Hårddisken gick på fullt ös när jag stod och gjorde middag.

Kommer ihåg en novell jag läste för "100år sedan"!

Det handlade om ett gäng våghalsar som tävlade med mycket små rymdskepp som hade "plasma Segel" som dom fångade "Solvinden" i.

Teoretiskt är ju Solvinden en massa energi så man kan ju tänka att man kan få någon drivkrav ur det.

Det gällde att gå så nära Stjärnorna som möjligt för att få kraft att segla i väg, kom man för nära bran man upp, eller så avtar vinden och man blev kvar där ute i rymden.

Men vad hette novellen? Ingen anning!

medde
2011-12-03 19:29
#12

#11 Hej JanGBG. härligt kul att få träffa dig härinne. Nu gav du mig lite att bita.. Nu blir det att söka efter vad den hette. Kul! Det här gillar jag

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sissie
2011-12-03 22:43
#13

Det lät som en riktigt spännande rymdtävling.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
medde
2011-12-04 11:06
#14

Har sökt en bra stund ute på nätet efter den här novellen,,, Men ingen tur ännu. Skam den som ger sig

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

JanGBG
2011-12-04 18:45
#15

Obestämd

Jag läste den för cirka 30-40 år sedan i en av de SVENSKA tidningar/magasin som gavs ut då!

Häng inte upp dej på namnet det kan vara fel?

Hjälten behövde pengar för att betala sinna "konstgjorda ögon" och medhjälparen var en förrymd slavrobot med modell betäckning "Marlyn", då kan du tänka vad hon skulle användas till !

Jag får nästan lust att skriva en novell som handlar om just sådan racerlopp.

medde
2011-12-04 18:48
#16

JanGbG.. Om du bara visst vad jag sökte efter er info under dagen, då jag tyckte det lät så intressant.. Men som du märker jag gick bom p att finna något. Men nu har jag mera ledtrådar..

Den novellen vill jag läsa, då jag läst dom andra på vilda västern, Kan man inte säga annat att . Wow! Det kommer att bli bra!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

JanGBG
2011-12-04 18:52
#17

ObestämdFår man skriva noveller på denna sida?

Gillar dom andra det?

sissie
2011-12-05 00:23
#18

Jag ser fram emot att få läsa noveller. Det vore toppen!

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2011-12-05 08:58
#19

#17 Det är helt okey.. Utan tvekan!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

JanGBG
2011-12-12 17:48
#20

SkrattandeJag berättade för min fru att jag refererat till en novell om några som seglade på solvindsenergi

Hon sa att bland våra barns ( dom är över 40 nu) efterlämnade böcker ligger några böcker om rymd o robotar. Jag gick och tittade.

Där låg boken "Äventyr i Yttre Rymden" från år 1981 !  Det är 30 år sedan.

Novellen heter "Kappseglingen"

Nu var den frågan löst.

Där låg också 16-17 seriemagasin om "Linda och Wallentin" !!!!!!

Hur har jag kunnat glömma dem?

Någon som läst dem eller är ni för unga?

Annons:
medde
2011-12-12 19:38
#21

#20 Googlde denna novell, men ingen lycka att finna den ute på nätet.

Lina och Walletin är från sena 60 talet. Min bror läste detta minns jag mycket väl, för jag fick akta "tassarna" att jag inte kladde på hans saker.

Det sägs att  det finns en massa likheter från Linda och Wallentin i Tv:e serien Babylon5 som till exempel rymdstationen Point Central

Men det är väl inte bara du och jag som vet om Linda och Walletin?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

JanGBG
2011-12-13 00:15
#22

Obestämd

Vi kanske ska göra en liten artikel om dom?

Det när ju verklig sc-Fi av hög kvalitet både bilder och ider samt ett bra budskap.

starhawk
2011-12-13 07:40
#23

Hallå där Linda och Valentin heter det väl! har några stycken av dom, var lite svåra att få tag på, några direkta likheter med Babylon 5 finns det inte, inte i dom jag har i alla fall

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

medde
2011-12-13 08:30
#24

#23 Hallå där! Det anser jag att det gör, och det är många med mig om man läser ute på nätet som anser detta också. Så jag är absolut inte ensam, samt det finns finns många andra både filmer och serier som anses ha ett samband med denna.

"Hallå där Linda och Valentin heter det väl!" Men jisses nu börjar det kännas lite väl påpekande! Okey om man skrev w i stället för v,,Ber ödmjuk om ursäkt om det blev en bostav fel. Men jag tror helt och fullt du är med på vad jag menade dock ändå!

Mvh medde sajtvärd

#22 En artikel om detta vore mycket trevligt tycker jag.Skrattande

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

starhawk
2011-12-13 09:00
#25

Jag följde hela Babylonserien som sändes och jag kan fortfarande inte se några likheter, utom att båda är sci-fi serier då

Lite väl påpekande?? Linda och Walentin såg väldigt fel ut, vilket jag fann ytterst störande

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

medde
2011-12-13 09:39
#26

Då tycker jag att du kan gott och väl säga till på ett trevligt sätt. Det känns som en riktigt smäll med pekpinnen. W till ett enkelt v kan väl inte vara så störande?

Att du inte tycker det finns likheter är en sak, och är helt okey , men det finns många ute på nätet som finner likheter så även jag. Vilket där tycks det olika, och jag ser det som  helt okey med det också. Vi är många ute på nätet och alla tycker inte likadant, och det gör inte till att just en som tycker en sak har helt rätt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

starhawk
2011-12-13 12:17
#27

Vadnu då? skulle ett enkelt Hallå där vara som en smäll med pekpinnen Förvånad En del felstavningar känns mer störande än andra och dit hör W istället för V. Men om du nu blir så stött så förlåt då

Jag har inte påstått att jag har rätt i frågan om Linda och Valentin och Babylon 5, bara ytterst förvånad eftersom jag inte ser var likheterna är, har jag fel nummer av Linda och Valentin eller vad är det för likheter det är frågan om?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
medde
2011-12-13 12:43
#28

#21 se inlägg 21

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

starhawk
2011-12-13 12:50
#29

Har inget minne av någon rymdstation med namnet Point Central i Babylon 5 så var är likheten?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

medde
2011-12-13 13:46
#30

Den rymdstationen fanns inte i Babylon5, jag skrev likheter  från, och menar då den från Linda och …

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
2011-12-13 13:50
#31

Kikade in på Wikipedia och lägger in  en en del från det jag fann där. Så inte är jag så ensam att tycka som jag gör.

Wikipedia

När Linda och Valentin skapades i slutet av 1960-talet var seriens artistiska innehåll banbrytande. I övriga SF-sammanhang dominerade fortfarande 1950-talets föreställning om rymdutforskningen med strömlinjeformade raketskepp. Stanley Kubricks 2001 – Ett rymdäventyr med rymdskeppet Discovery inspirerade Jean-Claude Mézières till att tänka i nya banor.

Linda och Valentin, och dess skapare Jean-Claude Mézières har influerat andra produktioner inom genren, främst filmen Det femte elementet som påverkats starkt av Maktens cirklar med dess stadsmiljöer, flygande taxi och hisnande "bil"-jaktscener. Jean-Claude Mézières medverkade aktivt under arbetet med filmen.

Tv-serien Babylon 5 bär tydliga likheter med den interkulturella rymdstationen Point Central, presenterad i Ambassadören som försvann, med dess Skuggor som styr i hemlighet och de diplomatiska ansträngningar som pågår på stationen

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

starhawk
2011-12-13 13:57
#32

Jo, det finns ju en rymdstation i Linda och Valentin som heter Point Central och en i Babylon 5 som heter Babylon (lite varierande ordningsiffror eftersom föregångarna också figurerar ibland) men jag ser inga likheter dem emellan utom att de just är rymdstationer, om jag inte minns fel så är Point Central betydligt större och mer stationär

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JanGBG
2011-12-13 17:21
#33

Rynkar på näsan

Det finns ju 5 magasin som inte är publicerade i Sverige, har någon stans sett att dom finns utgivna i antagligen Danmark eller Norge?

Då jag har alla utom det som fanns i Tung Metal (Onda Drömmar?), som jag har haft en gång (slängdes av en arg och trött fru i en flytt) skulle jag kunna tänka mig att skaffa dem, någon som vet hur man gör?

Annons:
medde
2011-12-13 18:48
#35

Ga! Vad häftigt dom finns på Tradera. Man kanske skulle buda på någon av dom.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

JanGBG
2011-12-13 22:28
#36

Rynkar på näsan

Tack för tipset, men dom hade jag.

Ska försöka med förlaget.

starhawk
2011-12-14 07:37
#37

Lite tunnsått på Tradera, får du nåt napp på förlaget JanGBG så hör av dig, jag är också intresserad av lite andra exemplar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: