Enterprise NCC 1701-A
Ytterligare ett skepp som fick bära namnet Enterprise. Enterprise-A är bara något större än sin föregångare. Kapten Kirk sköter kommandot även över detta skepp efter att ha sprängt originalskeppet i småbitar.
Skepp nummer två för Kapten Kirk. Första gången som skeppet finns med i filmerna är i slutsekvensen av Star Trek IV: The Voyage Home. Under hela filmen dras besättningen med en Klingon Bird of Pray istället. Men väl hemma, efter att ha räddat jorden, så får de Enterprise-A att styra över. Vem som blir gladast kan man nog bara undra. Scotty ser synnerligen glad ut när han får syn på skeppet första gången, men även Kirk drar på smilbanden.
Enterprise-A påminner mycket om originalskeppet. Dock har motorerna fått en ny design. Lite smäckrare.
Enterprise-A är av Constitution-klass. Enterprise-A har ett antal Rymdskyttlar i sin hangar. Till sitt försvar har hon Foton torpeder och phaservapen*. Runt hela skeppet så kan de aktivera en sköld av energi.
Enterprise-A drivs framåt av två olika typer av motorer. Impulsmotorer som används inom solsystem och runt planeter, sitter på tefatets baksida. Impulsmotorerna används oftast när det är frågan om att kunna navigera med stor pression.
Enterprise-A står i Vulcan, Alberta.
För att tillryggalägga stora avstånd så har de Warp-motorer. Dom sitter placerade i tuberna snett ovanför och bakom skeppet.
Enterprise-A gjorde sin jungfruresa år 2286. År 2293 tog hon ur bruk och skrotades.
Under sin jungfrufärd (Star Trek V: The Final Frontier) så håller Scotty på att gå upp i limningen av allt jobb han måste göra. Ingenting verkar fungera som det ska och han utbrister själv att "skeppet måste ha blivit ihop satt av apor!".
Enterprise-A är 305 meter långt. Original Enterprise var "bara" 289 meter. Inte så stor skillnad.
*korrigerad.
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!
Lessen att behöva rätta dig Sissie, men Enterprise har inte laser-vapen utan Phasers, dessutom finns det tre framdrivningssystem, det tredje är Thrusters som verkligen används för precisionsstyrning. Enligt Star Fleets regler får man endast använda thrusters när man manövrerar i Space Dock detta struntar givetvis Kirk i och använder impulsmotorerna när han kör ut från rymdstationen.
Återkommer med en översättning av beskrivningen i "Enterprise Flight Display"
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Du får rätta mig så mycket du vill, starhawk.
Jo det är så sant som det är sagt. Thrusters finns ju också. Det är ju mer som dagen små "luftpuffar" på rymdfärjorna när de manöverar dem. Antar dock att det krävs lite större "puffar" för att flytta på Enterprise.
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!
#2: Högst troligt, Spock fick ju ta hjälp av thrusters för att komma upp i rätta hastigheten när dom skulle göra en "Time warp" i den klingonska Bird of Prey i The voyage home och då lär de ju inte ha handlat om några enkla puffar.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#3 Jag tror dock att om det hade varit verklighet så hade dom puffarna inte gjort någon skillnad i dom hastigheterna. Fast det låter ju häftigt i filmen förståss! Och Spock har ju alltid koll på läget.
Hm…du kanske också har spetsiga öron, starhawk?
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!
Jag har dragit i dom och dragit i dom, men dom är fortfarande runda
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Så synd.
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!
Från "Enterprise Flight Display":
USS Enterprise NCC-1701-A var det andra rymdskeppet som bar detta namn (efter att NCC-1701 sjävförstörts för att skydda Genesis-projektet från fientliga Klingoner)
I likhet med sina systerskepp var hon främst ett vetenskapligt utforskningsskepp men kunde även fungera som ett stridskepp.
Som sin föregångare kunde hon separera disken från resten av skeppet i en nödsituation. Hon behövde fortfarande återvända till en stjärnbas för att koppla ihop dom båda skrovdelarna igen.
Den normala besättningen bestod av 136 medicinska och vetenskapliga forskare, 132 ingenjörer/forskare, 15 kommunikationsexperter, en 90 man stark säkerhetsstyrka samt 55 officerare (inkluderande Kapten James T Kirk och Kapten Spock)
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Man tackar! Trevlig information.
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!
Jag bara måste få fråga, kan bara inte låta bli……..
All denna information, är det något ni hittar eller något som
ni helt enkelt kan ?
Både och. En del hittar man en del snappar man upp på diverse extramaterial till seriernas DVD-skivor. En del läser man i böcker, tex Star Trek Encyclopedia.
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!
Den "extra-infon" jag lägger till kommer från byggsatsen "Enterprise Flight Display" men jag har även andra böcker t ex Star Trek Starship Spotter där finns rena specifikationer t ex att den här Enterprises beväpning består av:
12 RIM-12C Independent twin mount phaser emplacements (6x2)
6 RSM-14B Single mount phaser emplecements
2 Mk 6 Mod 1 Direct-fire photon torpedo tubes
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag är (liksom säkert många andra) oerhört imponerad av
era kunskaper, både när det gäller att hitta de rätta svaren
och de egna kunskaperna !
Hahaha! Ursäkta att jag skrattar, men helt otroligt att det finns en sådan bok som i detalj beskriver skeppen.
Fast samtidigt riktigt häftigt.
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!
#13: Finns andra skojiga böcker också t ex Starfleet Technical manual där finns massa godsaker: inredning i olika delar av skeppen och skyttlar, uniformer, färgscheman och olika utrustningsdetaljer
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Böcker man borde ha i sin bokhylla med andra ord. Får börja samla på dem.
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!
HITTAT! :D
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian