Annons:
Etikettom-sajten-och-ifokus
Läst 1297 ggr
[HelwardMann]
2015-08-28 01:39

Ett litet förslag

När jag tittar i listan över de senaste inläggen på den här sajten, ser jag att på första sidan finns fortfarande inlägg som är två månader gamla. De flesta av dessa har färre än 10 svar.

På Fantasy iFokus är trafiken lite högre, men fortfarande väldigt låg.

Tittar man utåt, så är Fantasy ofta kombinerat med Science Fiction, och även på Stack Exchange, som är ett av världens största nätverk, har man kombinerat Fantasy och SciFi till en gemensam sajt.

Förutom det uppenbara med att man får en högre aktivitet, genom att sajten blir lite bredare och attraherar en större publik, så överlappar ju Fantasy och SciFi, och det blir en sorts gråskala där man inte helt säkert kan säga om det är Fantasy eller SciFi. Jag har även fått för mig att publiken överlappar en del, och även om de flesta föredrar antingen det ena eller andra, så konsumerar de inte sällan med behållning även "den andra sidan".

Det här kanske är något som diskuterats tidigare, men jag vill kort och gott föreslå en sammanslagning av Fantasy iFokus och Science Fiction iFokus till en gemensam sajt. Jag tror det skulle vara bra för sajten, och därmed för medlemmarna.

Annons:
Tjeja
2015-08-28 01:52
#1

Nu är ju inte jag medlem i någon av dessa två forum men jag gillar SciFi och ibland Fantasy och jag tycker det låter som ett toppenförslag! Kanske skulle gå med på den sidan i så fall?!  👍😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Honestyisdead
2015-08-28 06:17
#2

Hallå med. Problemet med det är att länkarna inte fungerar då.

Tjeja
2015-08-28 08:56
#3

#2 vadå? Vad menar du med att länkarna inte skulle funka? Startar man en ny site och plockar över gamla trådar till den borde ju gå att ordna? Länkar utåt lär ju fungera oavsett i alla fall.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Honestyisdead
2015-08-28 10:40
#4

#3 Hur menar du att du ska plocka över trådarna?

Jag menar att alla länkar blir felaktiga i tex Google. Detta är en av anledningarna till att det inte brukar göras.

[HelwardMann]
2015-08-28 11:54
#5

#4 Det här ett förslag från min sida, och det kan givetvis finnas tekniska hinder som jag inte har tänkt på.

Att en fullständig sammanslagning går att göra, dvs få över trådarna från båda sajterna till den nya, är jag övertygad om, men hur mycket jobb det rör sig om vet jag inte. Det beror på hur iFokus är byggt under skalet.

Om vi tänker oss att det jobbet görs, så finns det flera sätt att hantera felaktiga länkar.

Det enklaste är att låta flera URL:er peka på samma ställe, så att både fantasy.ifokus.se och sciencefiction.ifokus.se samt den nya adressen pekar till samma ställe. Då skulle man inte behöva göra mer än så.

Ett annat alternativ, som absolut innebär mer arbete, är att köra en robot som redigerar alla länkar inom iFokus till inlägg på någon av SciFi eller Fantasy, så att dessa länkar istället får den nya adressen. Den roboten skulle givetvis behöva köras på hela iFokus, eftersom det kan finnas inlägg på andra sajter som innehåller länkar till inlägg på SciFi eller Fantasy. Jobbet med detta vore då att skapa roboten.

Med tiden uppdaterar Google (och andra söktjänster) sig självt, men det kan självklart ta lång tid. Detta är så klart en nackdel, men det vore inte första gången länkar på Google dör. Webbsidor försvinner och nya tillkommer hela tiden.

Länkar från andra sidor, till exempel privata hemsidor och bloggar, har iFokus självklart ingen kontroll över.

Honestyisdead
2015-08-28 11:59
#6

#5 Tyvärr flyttas inga trådar. De går förlorade.

Annons:
[HelwardMann]
2015-08-28 12:16
#7

#6 Då är det ju helt enkelt något man får ta med i beräkningen när man tar ställning till mitt förslag. Och det finns säkerligen flera saker jag inte tänkt på.

Och som sagt, rent tekniskt finns det möjligheter. Men jag kan acceptera att det skulle bli för mycket jobb. Att man inte implementerat något för detta från början, kan jag definitivt förstå. Att det ens kan behövas är nog inte det första som dyker upp bland idéerna när man bygger ett nätverk som iFokus.

[Kritan]
2015-09-17 11:07
#8

Fantasy är en annan genre och därav bra att skilja intressesajterna åt, för att inte förvirra medlemmarna.

Upp till toppen
Annons: