Senaste Nytt

Starship Enterprise

2009-11-25 11:32 #0 av: sissie

Det är många skepp som fått namnet Enterprise långt innan Star Trek. Redan 1705 tillfångatogs ett franskt skepp som hette “L’Enterprise”. Engelska Kungliga flottan registrerade om henne till HMS Enterprise.

Starship Enterprise NX-01

Det är många skepp som fått namnet Enterprise långt innan Star Trek. Redan 1705 tillfångatogs ett franskt skepp som hette "L'Enterprise". Engelska Kungliga flottan registrerade om henne till HMS Enterprise.

Ytterligare nio skepp fick ha namnet inom den engelska flottan.

I USA fanns det också några skepp som fick namnet Enterprise. Den som Star Trek-fansen nog mest minns är USAs första karnkraftsdrivna hangarfartyg som fick en plats i filmen "Star Trek IV - The Voyage Home".

I filmen "Star Trek - Generations" finns en tre mastare som ska symbolisera den första Enterprise.

Det finns två Enterprise som är före Federationens skapande. Den första är USS Enterprise XCV 330. Deklaration - klass och i aktiv tjänst ca 2123-30. I "Star Trek: The motion pictures" finns skeppet med på en tavla tillsammans med några andra skepp som haft namnet Enterprise.180px-USS_Enterprise_(XCV_330).jpg

I den senaste serien av Star Trek, som handlar om tiden före Federationen, så har Enterprise registrerings numret NX-01. Den hade en toppfart av WARP 5.0. I mycket speciella fall kunde den komma upp i 5.4 men då tog skeppet skada av det. Den var utrustad med fotontorpeder och laserkanoner. Skrovet kunde polariseras så att det nästan blev som en sköld, som gav ett visst extra skydd. Sköldar var fortfarande under utveckling. Alla resor till och från skeppet gjordes i små skyttlar. Transporter var visserligen uppfunnen men hade till en början så många barnsjukdomar att den endast användes för att flytta gods med. Transportern uppgraderades med tiden och med hjälp av skeppets maskinchef Charles "Trip" Tucker III så förbättrades den så att den även klarade av att flytta även människor.

Enterprise NX-01 saknade flera saker som man blivit van vid under framför allt Next Generation. All kommunikation med skeppets dator skedde per tangentbord och diverse knappar. Datorn hade ingen egen röst. Mycket få kommandon var röststyrda. Någon universell översättare av språk fanns inte till en början. Hoshi Sato var kommunikations officer och speciallist på språk. Hon fick sitta och översätta åt resten av besättningen. Hoshi Sato var snabbtänkt och kvicklärd. När den Universiella översättaren började ta form var Hoshi Sato med i arbetet.

250px-Enterprise_NX-01.jpg

Skeppet var 225 meter långt och av NX-klass. Aktiv tjänst 2151 - 2161.

Kapten på skeppet var Jonathan Archer.

Bilderna är lånade från Answers.com 2009-11-25

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Anmäl
2009-11-25 12:01 #1 av: medde

Den här artikeln gillade jag helskarpt. Massa med kul och intressant info att få ta del av.

Tack Sissie

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2009-11-25 14:13 #2 av: sissie

Det kommer mera. Det blev för mycket att ta alla skepp på en gång.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Anmäl
2009-11-25 16:02 #3 av: starhawk

Har en modell "3-pack" Enterprise, det består av Kirks första Enterprise, Enterprise refit (fortfarande Kirks) och Picards Enterprise. Allt i samma skala. Oj vilken storleksskillnad, Picards skepp är enormt jämfört med Kirks två skepp

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning  Läderslöjd och Snickeri iFokus

Anmäl
2009-11-25 22:01 #4 av: Cindy

Icke att förglömma: Rymdfärjan Enterprise!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Enterprise_(rymdf%C3%A4rja)

"Enterprise skulle från början döpts till Constitution men efter en namntävling fick den sitt namn efter rymdskeppet i Star Trek. Som kuriosa kan nämnas att man i serien Star Trek Deep Space Nine i ett avsnitt kunde se en modell av den internationella rymdstationen ISS med just Enterprise dockad till den, trots att Enterprise aldrig varit i rymden över huvud taget."

Vänliga hälsningar
Cindy

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.